ضرورت تجدیدنظر در پیوستن بهFATF و خروج از فهرست سیاه

ضرورت تجدیدنظر در پیوستن بهFATF و خروج از فهرست سیاه آنی بازار: مافیای برون مرزی و دلالان داخل كشور در ایام اخیر تلاش كردند با افزایش برنامه ریزی شده نرخ ارزهای خارجی، ماهی خودرا از آب گل آلود ناشی از تروریسم اقتصادی آمریكا و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF و شیوع كرونا، صید كنند؛ این مسائل تجدید نظر در پیوستن به FATF و خروج از فهرست سیاه را ضرروی می سازد.


طی روزهای اخیر نرخ ارزهای خارجی با فراز و نشیب فراوان مواجه بود و مافیای برون مرزی و دلالان داخل كشور در هماهنگی كامل تلاش كردند تا با افزایش برنامه ریزی شده ی نرخ ارزهای خارجی، ماهی خودرا از آب گل آلود ناشی از تروریسم اقتصادی آمریكا، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF و شیوع كرونا، صید كنند. هر چند در ایام اول افزایش نرخ ها شتاب گرفت، ولی نبود مشتری و ركود حاصل از تنگناهای موجود در بازار بواسطه تحریم های ظالمانه آمریكا، سبب گردید این روند تداوم نداشته باشد.
آنچه سبب امیدواری كاسبان تحریم برای بهره گیری بیشتر از وضعیت كنونی شده بود، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF بود كه در نتیجه بی عملی مجمع تشخیص مصلحت نظام و بازی سیاسی یك جناح خاص در قبال پیوستن كشورمان به FATF رخ داد. ایران در حالی در فهرست سیاه قرار گرفت كه تنگناهای فراوان اقتصادی حاصل از تروریسم اقتصادی آمریكا، متوجه مردم كشورمان بود و این امیدواری وجود داشت كه با اقدام به موقع مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تشدید تنگناها جلوگیری شود. با این وجود آنچه در صحنه ی عمل رخ داد، با قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه، تحریم های ظالمانه آمریكا تقویت شد.
قبل از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه، كشورهای دوست اعتقادی به تحریم های یكجانبه و ظالمانه آمریكا نداشته و در حد امكان تعاملات اقتصادی و تجاری آنها با ایران تداوم داشت. بنابر قول یكی از مخالفین پیوستن به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، «ما با استفاده از بانك ها و شركت های درجه سه دنیا، صرافی ها و دولت های همكار ایران مانند چین، روسیه، هند، تركیه و عراق در سال قبل تجارت كردیم.» این همكاری زمانی امكان پذیر بود كه ایران در فهرست سیاه قرار نداشت. حال در وضعیت كنونی، همین بانك ها و شركت های درجه سه دنیا و صرافی ها و كشورهای همكار هم حاضر به همكاری نیستند. آنها هیچ گاه نمی خواهند بواسطه همكاری با ایران، بدنام شده و خود نیز در فهرست سیاه قرار گیرند، چرا كه:
۱- هرگونه تعاملات مالی و تبادلات بانكی كشورهای جهان با ایران، در زمره ی جرائم پول شویی و تامین مالی تروریسم قرار می گیرد.
۲-FATF الزامی برای ممانعت از تجارت كشورها با كشورهای حاضر در فهرست سیاه نمی كند و این خود كشورها هستند كه برای دوری از خطر و قرار نگرفتن در فهرست سیاه، از تجارت و همكاری اقتصادی با كشورهای فهرست سیاهی، خودداری می كنند.
۳-كشورها تنها زمانی می توانند تعاملات مالی و پولی با ایران داشته باشند كه این تعاملات با مجوز FATF و تحت نظر آن و طی سازوكاری صورت گیرد كه برای آنها هزینه زا است. طبیعی است كه هیچ كشوری حاضر به زیر سوال بردن مولفه های حاكمیتی خود و تحمل هزینه های غیرضروری مالی بخاطر ایران نیست.
می توان اظهار داشت كه بی عملی صورت گرفته در قبال پیوستن به FATF كار آمریكا را راحت تر كرد، چونكه در نتیجه عدم همكاری اقتصادی و تعامل مالی و پولی كشورها با ایران، فشار تحریمهای ظالمانه آمریكا بیشتر شده و منافذ عبور، محدودتر و پرهزینه تر خواهد شد. همین طور بارِ اجرای تحریم های یكجانبه آمریكا مقابل كشورمان، از دوش آن رژیم برداشته شده و به تمام جامعه جهانی منتقل می شود و آمریكا دیگر به صرف هزینه های مادی، سیاسی و نیروی انسانی برای وادار كردن دیگران به اجرای تحریم ها مقابل ایران، نیاز ندارد. آمریكا نیاز ندارد كه وزرای خارجه و خزانه داری یا نماینده ویژه خود در امور ایران را به اقصی نقاط جهان اعزام كند تا كشورها را متقاعد به همكاری مقابل ایران كنند. آمریكا برای وادار كردن سایر كشورها برای اجرای سیاست فشار حداكثری مقابل ایران، نیازمند صرف هزینه های بالای مالی، سیاسی، استفاده از اهرم تهدید و تطمیع و گاهی واگذاری امتیازهایی به سایر كشورها، به كار گیری نیروی انسانی پرتعداد در وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری، سفرهای گوناگون و پر شمار خارجی، مامور كردن سفرا و دیپلمات های خود به تحرك زیاد و تماس با مقام های كشورهای دیگر و مدیران بانك ها و شركت ها و... بود، ولی در وضعیت كنونی، عملا نیازی به تلاشی خاص و تحمل فشارهای بین المللی بخاطر تصمیمات یكجانبه خود ندارد. كشورها، موسسات مالی و بانك ها به طور خودكار به منزوی كردن نظام اقتصادی و پولی ایران اقدام می كنند. از این حیث روز اعلام تصمیمFATF روز جشن وزرای خزانه داری و خارجه و تندروهایی همچون بولتن و هوك در آمریكا و نتانیاهو و بن سلمان بود.
مخالفین FATF خواسته یا ناخواسته خدمت بزرگی به رژیم تروریستی آمریكا كردند و چنانچه نخواهند این حركت غیرمنطقی را تا نشست آتی FATF جبران كنند، مشكلات كشورمان بیش از پیش خواهد شد. بعضی از مخالفین در توجیه اقدام خود، اعلام نموده اند كه ایران از ۴۱ سفارش FATF به ۳۹ سفارش عمل كرده بود و گشایشی بوجود نیامد، بدین سبب پیوستن به آن نمی توانست حاصلی داشته باشد. شاید ایشان خودرا به تجاهل زده و پكیج بودن تمامی سفارش ها را در نظر نمی گیرند. از طرف دیگر بنا نبود كه پیوستن به FATF در شرایط تحریمهای ظالمانه آمریكا معجزه بكند، بلكه حداقل نتیجه پیوستن به آن، این بود كه از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری شود.
با تمامی این اوصاف هنوز روزنه امیدی وجود دارد و چنانچه لوایح معطل شده پالرمو و CFT تا نشست آتیFATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید گردد، ایران از فهرست سیاه خارج خواهد شد.
طبق تصمیم گرفته شده در آخرین نشست گروه ویژه اقدام مالی، تخفیفاتی برای ایران در نظر گرفته شد و طبق این تخفیفات «در صورت پیوستن ایران به كنوانسیون پالرمو و سی اف تی، نامش از لیست سیاه حذف می شود. این بند به این معنا است كه فعلا action plan قبلی كه ایران به ۳۹ مورد از ۴۱ مورد آن پاسخ داده به قوت خود باقی است و نیازی به پذیرش action plan جدید نیست.» اگر طی این مدت تصمیم منطقی اتخاذ نشود، ممكنست این تخفیفات نیز برداشته شده و با تنظیم action plan جدید روند بررسی و عمل به ۳۹ سفارش از ابتدا شروع شود كه كار را خیلی مشكل تر خواهد نمود. حال باید مخالفین پیوستن به FATF تصمیم تاریخی خودرا بگیرند كه به نقش تسهیل كننده تروریسم اقتصادی آمریكا ادامه دهند یا در امتداد منافع ملی و برداشتن بار اضافی از دوش مردم گام بردارند.



منبع:

1398/12/22
14:22:27
5.0 / 5
2768
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش