دبیر انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی مطرح كرد

لوازم خانگی با خودرو قابل قیاس نیست

لوازم خانگی با خودرو قابل قیاس نیست به گزارش آنی بازار دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه یه دلیل حضور ۱۵۰۰ واحد تولیدی در صنعت لوازم خانگی، این صنعت با صنعت خودرو قابل قیاس نیست، اظهار داشت: هم اکنون به علت مشکلات داخلی همچون ساختار ناکارامد توزیع مواد اولیه و همینطور تلاش برندهای خارجی برای فروش کالای خود در ایران کالای قاچاق که بدون پرداخت عوارض به کشور وارد می شود، ارزان تر یا هم قیمت کالاهای خارجی است.


به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، به دنبال انتشار اخباری از سند جامع لوازم خانگی که اخیرا تدوین و در انتظار ابلاغ از جانب وزیر جدید است و همینطور ابراز نگرانی از ملی سازی صنعت لوازم خانگی مشابه صنعت خودرو به دنبال اجرای این سند، سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در نشست خبری اظهار داشت: مطابق این برنامه رقابت پذیری محصولات در سطح بین المللی، افزایش سهم بازار در کشورهای منطقه، تأمین نیاز کشور با محصولات داخلی و استفاده از فناوری های بومی برپایه فناوری هوشمند و دانش بنیان پیشبینی شده است. همینطور در این سند، تولید چهار میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ شامل یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، کولر آبی، تلویزیون و اجاق گاز و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان پس از رفع کامل نیاز داخل در افق ۱۴۰۴ پیشبینی شده است.
همچنین به قول وی در این سند، تولید چهار میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ شامل یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، کولر آبی، تلویزیون و اجاق گاز و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان پس از رفع کامل نیاز داخل در افق ۱۴۰۴ پیشبینی شده است.

صنعت لوازم خانگی با خودرو متفاوت است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه درباره تفاوت صنعت لوازم خانگی با خودرو اظهار داشت: در صنعت لوازم خانگی برخلاف صنعت خودروسازی، از ابتدا بخش خصوصی فعال بوده و امروز بیشتر از ۱۵۰۰ واحد تولیدکننده خرد و کلان با اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفری و اشتغال غیرمستقیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در این عرصه فعال می باشند که البته ۵۰۰ واحد به صورت کامل فعال می باشند و امکان احیا سایر واحدها هم وجود دارد. از بین آنها چندین برند ملی بیرون آمده است.
وی اضافه کرد: همینطور در صنعت خودرو سالها شاهد ورود انواع نشان های خارجی و حتی آمریکایی به کشور بودیم، اما این وضعیت سبب بهبود کیفیت در این صنعت نشد.
ذائقه سازی خارجی ها
وی در ادامه با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در شرایط دشوار تحریم ها، خیلی از شرکتهای خارجی اجازه داشتند کالاهایشان را در سطح کشور عرضه کنند، خاطرنشان کرد: این شرکتهای خارجی با حضور فعال خود به ذائقه سازی پرداختند و حتی برای فرهنگ سازی رسانه ملی را هم تسخیر کردند.
حسینی با تکیه بر موافقت تولیدکنندگان و دست اندرکاران این سند با سرمایه گذاری خارجی ها، خاطرنشان کرد: مشروط بر این که اشتغال زا و مولد بوده و ریسک حداقلی برای کشور به دنبال داشته باشد.
به گفته این مقام صنفی، ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید قطعات لوازم خانگی و صادرات کشورهای حاشیه خلیج فارس برای شرکت ها و برندهای بزرگ جهانی را داراست و باید از این ظرفیت کشور به خوبی استفاده گردد.
تشکیل نخستین شورای سیاست گذاری در صنعت لوازم خانگی
حسینی شاهرودی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل نخستین شورای سیاست گذاری در صنعت لوازم خانگی و تدوین برنامه عملیاتی برای حوزه لوازم خانگی در دولت قبل، اظهار نمود: تحریم کنندگان به دنبال نابود کردن این صنعت در کشورمان بودند و به دنبال تحریم ها، خیلی از کارخانجات داخلی تعطیل شد یا با کمتر از ظرفیت اصلی به فعالیت خود ادامه دادند. اما بررسی آمارها قبل و بعد از تحریم ها، نشان دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در بعضی محصولات و همینطور ارتقای عمق ساخت داخل تولید در خیلی از محصولات لوازم خانگی است.
او همینطور ضمن تکذیب صحبت های یکی از اعضای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره کمبود محصول در بازار، خاطرنشان کرد: حالا بازار از محصولات داخلی اشباع شده است و تولیدکنندگان ما توانستند خویش را به سطحی قابل رقابت با خارجی ها برسانند.
چرا کالای ایرانی گران تر است؟
وی در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت قیمت کالاهای ایرانی در مقایسه با کالای قاچاق و تمایل مردم به کالای خارجی در این وضعیت، خاطرنشان کرد: مشکلاتی نظیر ورود کالاهای قاچاق وجود دارد و باید با آن مبارزه شود. همینطور به واسطه ذائقه سازی شرکتهای خارجی، مردم همچنان تمایل به مصرف کالاهای خارجی دارند که باید به تدریج این مسائل را حل و فصل کرد. اما به صورت کلی کالا در داخل گران تمام می شود و تولیدکننده گرانفروشی نمی کند.
کالای چینی همیشه ارزان تر از داخلی ها
حسینی شاهرودی علت بالا بودن قیمت تمام شده محصولات داخلی را افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، بالا بودن هزینه های انتقال ارز و هزینه های بالای تأمین مالی همچون سود بانکی و جرایم دیرکرد و غیره عنوان نمود و اظهار داشت: این شرایط سبب شده حاشیه سود تولید کنندگان کاهش پیدا کند. بارها این سوال را مطرح کردیم که چگونه کالای چینی با پیمودن این همه مسافت و پرداخت عوارض باز هم ارزانتر از کالاهای داخلی به فروش می رسد و آیا وزارت صنعت تابحال برای این مورد اقدامی کرده است؟
کاهش ۲۰ درصدی سود تولیدی ها
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن اشاره به حضور دلالان در بازار ورق های فولادی و محصولات پتروشیمی که بعدا طرح هایی برای فروش مستقیم کالا به تولید کنندگان طراحی شد، خاطرنشان کرد: شاخص تورم در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰ درصد بود که سهم بخش تولید ۶۰ درصد بود یعنی از هزینه های تولید ۶۰ درصد افزایش یافت اما در بازار کالاها ۴۰ درصد گران شدند که میتوان نتیجه گرفت سود تولیدکنندگان ۲۰ درصد کاهش یافته است.
همچنین به قول وی تولیدکنندگان خارجی سال ها برای ذائقه سازی مردم هزینه کردند، کالای قاچاق هم عمدتا استوک و رده سوم است که در مصر مونتاژ و بعد به کردستان عراق فرستاده می شوند و از آنجا توسط کولبران یا از راه قاچاق رسمی به ایران وارد می شود. ازاین رو هزینه گمرکی و مالیات پرداخت نمی کند، گارانتی و خدمات بعد از فروش و هزینه تبلیغات ندارد. ازاین رو از تولید داخلی تمام می شود.
او در انتها تصریح کرد که سند یاد شده با در نظر داشتن احتمال تداوم تحریم ها تدوین و نگاشته شده و در صورت حمایت حداقلی دولت و انسجام در سیاست ها، اهداف ترسیم شده دست یافتنی است.




منبع:

1400/06/10
11:26:09
5.0 از 5
783
تگهای خبر: ارز , افزایش قیمت , بازار , بانك
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش