ایرنا گزارش می دهد

صنعت بازی سازی ایران پیشتاز در منطقه، كم فروغ در عرصه جهانی

صنعت بازی سازی ایران پیشتاز در منطقه، كم فروغ در عرصه جهانی آنی بازار: تهران- صنعت بازی سازی ایرانی با آنكه در سال های اخیر رشد شتابانی داشته و به درجه خوبی در منطقه رسیده است، اما به قول مدیر عامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری هنوز راه زیادی برای حضور پررنگ در عرصه جهانی در پیش دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بازی های دیجیتال (آنلاین) در ایران باآنكه در بخش تولید قدمت چندانی ندارد اما در بخش مصرف حدود 10 سال از عمر آن می گذرد.
گرچه تاریخ دقیق ورود بازی های دیجیتال به كشورمان مشخص نمی باشد اما رواج آن را می توان به سال های دهه 60 خورشیدی نسبت داد زمانی كه دستگاه های «tv-game » بعنوان عضوی از نسل نخست پیشانه (كنسول) های بازی كردن به خانه های مردم ایران راه پیدا كرد؛ در آن زمان با استفاده از این دستگاهها كه در كمتر خانه ای یافت می شد، بازی ویدئویی روی صفحه نمایشگر یا تلویزیون نقش می بست.
در نیمه دوم دهه 60 خورشیدی نسل دوم بازی های دیجیتال با عرضه شدن آتاری(ATARI) محبوبیت زیادی بین ایرانی ها پیدا كرد و سپس در سال های دهه هفتاد نسل های سه و چهار این بازی ها تحت عنوان «میكرو» و «سگا» در كشورمان رواج یافت.
سال های پایانی دهه هفتاد و شروع سال های دهه هشتاد بازی های آنلاین در ایران با تحول های شگرفی مواجه گردید و با آمدن «پلی استیشن» ها، كلوپ های بازی در كشورمان آغاز به رشد و توسعه گذاشت و شوق جوانان و نوجوانان را برای رفتن به این كلوپ ها و گذراندن اوقاتی در آنها دوچندان كرد؛ «پی.اس.وان» در این دوران توجه زیادی به خود جلب كرد و نسل پنجم بازی های دیجیتال را در ایران رهبری كرد.
نسل 6 بازی های دیجیتال با شكل گیری جریان با محوریت تجاری سازی و افزایش تنوع بازی ها در جهان و ظهور سیستم های عامل پیشرفته تر برای تلفن همراه انقلابی در این بازی ها تولید كرد و با رشد فناوری در پلت فرم كامپیوتر و توسعه لپ تاپ ها و سخت افزارهای مخصوص بازی جهان بازی دیجیتال وارد مرحله ای نوین شد.
ایران در سال 1389 بازیكن 16 میلیونی داشت كه 14 درصد آنها بازیكنان آنلاین بودند؛ اما سال 1392 تعداد بازیكن به 18 میلیون نفر رسید كه 30 درصد آنها آنلاین بودند و با توسعه زیرساخت ها در سال 1394 تعداد بازیكن ها به 23 میلیون رسید كه 39 درصد آنها آنلاین بوند.

** صنعت بازی سازی ایران پیشرو در منطقه
«حسن كریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جایگاه ایران در صنعت بازی سازی اظهار داشت: صنعت بازی سازی ایران در منطقه شانه به شانه تركیه درحال رقابت است.
وی معتقد است: در منطقه خاورمیانه به غیر از ایران و تركیه كشور دیگری نیست كه در صنعت بازی سازی خوب عمل كند و در عین حال تركیه در این سال های اخیر به علت سرمایه گذاری های زیادی كه انجام داده در حال پیشی گرفتن از كشورمان است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری افزود: كشورمان هنوز در قیاس با جهان نیاز به تلاش های بیشتری دارد گرچه اكنون وقت مقایسه نیست چونكه كشورهای پیشرو در دهه های اخیر بیش از ایران در زمینه توسعه بازی های كامپیوتری و ابزارهای آن كار كرده اند.
كریمی قدوسی خاطرنشان ساخت: اكنون كشورمان دارای 50 شركت حقوقی بازی ساز است و علاوه برآن یكصد تیم بازی ساز دارد؛ بیشتر این بازی سازان جوانان علاقه مندی هستند كهاغلب آنها را مردان تشكیل می دهند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری اعتقاد دارد كه این بنیاد در طول یك دهه فعالیت خود حمایت های مختلفی از بازی ساز ها انجام داده است.
كریمی قدوسی اضافه كرد: كمك های بلاعوض، اختصاص وام و فراهم كردن زیرساخت های لازم همچون حمایت هایی است كه تابحال توسط این بنیاد ملی انجام شده است تا صنعت بازی سازی در ایران پا بگیرد.
وی افزود: اكنون و در تازه ترین اقدام ها طرح ساختار همگرا برای پشتیبانی از بازی سازان ایرانی بوجود آمده كه تا آخر شهریورماه از متقاضیان ثبت نام خواهد نمود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری اظهار داشت: اواخر مهرماه بررسی ها شروع شده و ثبت نام كنندگان رده بندی می شوند و همه حمایت ها كه 12 بند دارد، در قالب این طرح خواهد بود.
كریمی قدوسی به همكاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب وام وجوه اداره شده اشاره نمود كه 10 میلیاردتومان برای بازی سازها اختصاص یافته است.
وی افزود: اكنون 2 میلیارد تومان این وام جذب بازی سازها شده و هشت میلیارد دیگر باقی است كه بازی سازها با رجوع به پرتال اطلاع رسانی بنیاد می توانند طرح های خویش را ارائه نمایند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری اظهار داشت: كارگروهی مركب از این بنیاد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شكل گرفته كه با بررسی طرح بازی سازها و تایید نهایی آن وام اختصاص می دهد.

** بازی سازان از كپب برداری بپرهیزند
اكنون وضعیت بازی های دیجیتال به گونه ای شده است كه دیگر نیازی به رفتن به سمت كلوپ و سن خاص نیست و هر فردی با هر سنی سر در تلفن همراه خود داشته و بازی دیجیتال انجام می دهد این رویه نوید بخش آینده ای روشن برای تولید كنندگان بازی های آنلاین است گرچه به اعتقاد حمید ضیایی پرور استاد علوم ارتباطات دانشگاه بیشتر این بازی ها كپی برداری است اما به هر تقدیر آینده این نوع بازی ها روشن است.
ضیایی پرور اعتقاد دارد تولید كنندگان ایرانی می توانند با الهام از داستان های شاهنامه و اشعار دیوان حافظ و سایر داستان سرایان ایرانی وضعیت بازی های دیجیتال را به صورت كامل ایرانی كرده و توجه جهانیان را به خود معطوف سازند.
فعالان صنعت بازی سازی بر این باورند كه در حوزه بازی سازی بخصوص در بخش موبایل توانایی های زیادی در داخل كشور داریم و نه تنها در سطح منطقه با اختلاف اول هستیم بلكه با سطح اول بازی سازی دنیا در حوزه موبایل هم اختلاف اندكی داریم.
نمونه بارز این پیشرفت بازی «شتاب در شهر2» ساخته بازی سازان استان مركزی بود كه سال قبل توانست عنوان برتر را در جشنواره بازی های كامپیوتری كسب كند در حالیكه هیچ كس باور نمی كرد این بازی در ایران تولید شده باشد.
به گفته كارشناسان بازی های كامپیوتری، صنعت بازی سازی به سرعت از نظر فنی و كیفی در حال پیشرفت است؛ در این عرصه استعدادهای بسیار خوبی در سراسر كشور وجود دارد و اگر بتوان با كمك با این جوانان ارتباط پویاتر و گسترده تر برقرار كرد، می توان از آنها برای تبدیل شدن به تیم های موفق و بزرگ حمایت كرد.
اقتصام**2078**2025


1397/06/29
12:04:32
5.0 / 5
2205
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش