دبیر شورای عالی مناطق آزاد به آنی بازار اعلام كرد گره ارزی و قانونی در ترخیص خودرو های دپو شده آنی بازار: آن طور كه دبیر شورای عالی مناطق آزاد می گوید ˮبرخی مسائل ارزی از اهم گره های ترخیص خودرهای دپو شده محسوب می شود، اما رایزنی هایی در ارتباط با ترخیص خودروهایی كه پیش از مقررات جدید وارد شده و مشكلی از این نظر ندارند، در حال انجام می باشد اما در مورد خودروهایی كه پس از محدودیت های ارزی و ثبت سفارش وارد شده و ممنوعیت دارند، وضعیت متفاوت می باشد، چونكه اساسا ورود آنها به كشور ممنوع خواهد بودˮ. مرتضی بانك در گفت و گو با ایسنا، درباره این كه خودرو های دپو شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مدت هاست كه درگیر حواشی بوده و آیا در این رابطه از طرف مناطق آزاد مشكلی وجود دارد؟ اینگونه توضیح داد كه در مجموع كالاها یا خودرو های وارد شده به مناطق آزاد یك نوع دپوی كالا به شمار می روند و این كالاها پس از این كه وارد می شوند با انجام مقررات گمركی به تدریج از مناطق خارج و به سرزمین اصلی می رود كه این هیچ ایراد قانونی نداشته و تنها از مسیر این مناطق چه خودرو و چه هر كالای دیگر مورد نیازی وارد می شود. به گفته وی، در مورد خودرو ها و البته برخی اقلام كالایی دیگر دپو شده، محدودیت هایی در ارتباط با زمان ورود آنها پیش از مقررات مربوط به ثبت سفارش یا شرایط ارزی و پس از آن وجود دارد؛ بطوریكه بعضی از این خودرو ها بر طبق مقررات و رویه های داخلی وارد و دپو شدند، اما برخی دیگر به شرایط جدید برخورد كردند كه مربوط به تغییر سیاست های ارزی و محدودیت های ثبت سفارش است. در این حالت تعارضی بین قسمتی از كالاهایی كه پیش از محدودیت های ثبت سفارش و ارزی وارد شدند و آنهایی كه پس از این مقررات بودند، به وجود آمد كه برای سرمایه گذاران تا حدی مشكل ساز شده است. شرایط ارزی و ثبت سفارش در ترخیص خودرو های دپو شده دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به حدود ۱۳ هزار خودروی دپو شده ای كه قسمتی از آن تحویل و بخشی دیگر در مناطق در گمركات باقی مانده اند، اظهار داشت: برخی از این خودرو ها كه پس از وضع مقررات جدید بنا به شرایط خاص كشور و محدودیت های ثبت سفارش و ارزی موجود وارد شده اند بنظر می رسد كه باید تعیین تكلیف شوند چون اساسا ورود آنها به كشور مردود و ممنوع می باشد. اما در ارتباط با آنهایی كه پیش از محدودیت ها وارد شدند باید تشریفاتی صورت گیرد و مطابقت با مقررات ترخیص آنها صورت گیرد. بانك با بیان این كه دولت و گمرك به دنبال حل و فصل سوژه خودروهایی كه مشكل مقرراتی نداشته و وارد شده اند، اظهار نمود: در این بین نظر بانك مركزی در مورد تامین ارزی و تطابق با شرایط ارزی قابل توجه است. به هر حال سرمایه گذارانی كه مقرر است خودرو های خودرا ترخیص كنند باید رویه های قانونی و گمركی را طی كنند؛ بدین جهت این مساله باید بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرك و بانك مركزی حل شود. وی با تاكید بر این كه مناطق آزاد در نقش انبار انواع كالاهای وارداتی مورد نیاز سرزمین اصلی هستند، اضافه كرد: ما نه مسئول متروكه اعلام شدن یا نشدن این خودرو ها هستیم و نه در ورود به سرزمین اصلی رای نهایی را صادر می نماییم، بلكه باید طبق مقررات و تشریفات مربوطه این اقدام صورت گیرد. این در حالی است كه طی رایزنی هایی كه در حال انجام می باشد احتمال این كه ۱۱۰۰ دستگاه از خودرو های دپو شده ای كه دارای پروانه گمركی هستند اما به سبب اختتام مهلت ترخیص در گمرك باقی مانده اند ترخیص شوند، وجود دارد. البته هنوز این مساله نهایی نشده و مذاكرات ادامه دارد. خودروهای دپو شده حدود ۱۳ هزار دستگاه بودند كه از حدود دو سال پیش به دلیلهای مختلف همچون تغییر شرایط ارزی و اعمال محدودیت هایی در ثبت سفارش در گمركات، مناطق آزاد و بنادر باقی ماندند تا این كه از نیمه دوم سال قبل و طی مصوبه هیات دولت قرار بر ترخیص خودرو ها با انجام تشریفات گمركی شد، براین اساس حدود ۷۰۰۰ دستگاه ترخیص شدند اما ۱۱۰۰ دستگاه دیگر كه پروانه گمركی نیز دریافت كرده بودند به سبب اختتام مهلت و انجام سایر تشریفات از ترخیص بازماندند. منبع: آنی بازار 1398/08/12 15:06:58 5.0 از 5 4384 تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بانك مركزی این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ واریزهای میلیونی به حساب مشتریان بانکی یک انتصاب دیگر در وزارت صمت نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳