بانك مركزی مكلف به اجرا شد

خداحافظی با صفرهای پول ملی تا 2 سال دیگر

خداحافظی با صفرهای پول ملی تا 2 سال دیگر به گزارش آنی بازار به دنبال تصویب لایحه حذف چهار صفر از واحد پول ملی در كمسیون اقتصادی مجلس، بانك مركزی موظف شده كه ظرف مدت دو سال مقدمات اجرایی این قانون را با همكاری سایر دستگاه های اجرایی فراهم آورد.


به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، بانك مركزی بر پایه مطالعات بنیادین و بررسی تجربیات كشورهای مختلف، مبحث حذف چهار صفر از پول ملی را در چارچوب لایحه اصلاح ماده یك قانون پولی و بانكی كشور تدوین و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران عرضه داد.

بعد از تصویب این لایحه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران، مبحث برای طی تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. نمایندگان هم در جلسه مورخ هفتم مهر ۱۳۹۸ ضمن تصویب یك فوریت این لایحه، آنرا جهت بررسی های تكمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به كمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع كردند.

بعد از چند جلسه بحث و بررسی با حضور اعضای كمیسیون، مسؤلان دستگاه های اجرایی و كارشناسان مربوطه، این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن ۱۳۹۸ مورد تصویب آن كمیسیون قرار گرفته و مقدمات طرح مبحث در جلسات صحن علنی مجلس فراهم گردید.

طبق اعلام بانك مركزی، این بانك موظف است ظرف مدت دو سال مقدمات اجرایی قانون مزبور را با همكاری سایر دستگاه های اجرایی فراهم آورد.
گفتنی است؛ در چند سال قبل اقداماتی در مورد توسعه كمی و كیفی نظام های پرداخت الكترونیكی و افزایش اعتبار نظام پردازش چك صورت گرفته اما در مورد نظام پرداخت نقدی به علت وجود نرخ های تورم بالا در دهه های گذشته و عدم بازنگری در ساختار پولی كشور، تناسب میان قطع های مختلف اسكناس و مسكوك و ارزش مبادلات مالی روزانه افراد به صورت ملموسی از میان رفته است.
تداوم این وضعیت علاوه بر افزایش قابل ملاحظه حجم اسكناس در گردش (حدود هشت میلیارد قطعه) و به تبع آن تحمیل هزینه های بالای چاپ، توزیع، جمع آوری و امحاء اسكناس، زمینه ساز افت حیثیت ظاهری واحد پول ملی در مقابل سایر ارزها و همینطور عدم كارایی مسكوكات در مبادلات روزمره بوده است.



1398/12/01
23:12:24
5.0 از 5
3827
تگهای خبر: ارز , ارزش , اقتصاد , بانك
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش