مركز آمار گزارش داد؛

كاهش فاصله تورمی دهك ها در اردیبهشت ماه

كاهش فاصله تورمی دهك ها در اردیبهشت ماه به گزارش آنی بازار بر اساس گزارش مرکز آمار فاصله تورمی دهک های مختلف هزینه ای در اردیبهشت ماه ۷.۴ درصد شد که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مرکز آمار نرخ تورم (شاخص قیمت مصرف کننده) کل کشور بر مبنای دهک های هزینه ای در ماه گذشته را اعلام نمود.
براساس این گزارش نرخ تورم کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۱ درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه ۴۰.۱ درصد برای دهک های اول و پنجم تا ۴۷.۵ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
آنچه دهک های درآمدی را از یکدیگر مجزا می کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک های کم درآمد به دلیل درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی ها و آشامیدنی ها دارند. آنها بیشتر مخارج خویش را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می کنند.
بیش از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروه های کم درآمد را خوراکی ها و آشامیدنی ها می سازند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کم درآمدها بسیار قابل لمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکی ها زیاد شود، فشار بر گروه های کم درآمد هم افزایش خواهد یافت.
برداشت دیگری که از این حقیقت میتوان داشت، این که اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخک های تورمی پردرآمدها فعال تر می شود. ضریب اهمیت خوراکی ها و آشامیدنی ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بین ۴۴.۸ درصد برای دهک دهم تا ۵۰.۱ درصد برای دهک دوم است.
این شاخص در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۳۰.۹ درصد برای دهک اول تا ۴۸.۲ درصد برای دهک دهم است.
بر اساس اعداد در ارتباط با تورم در بین دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به ۷.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد افزایش را نشان داده است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل، فاصله تورمی بدون تغییر مانده است.




1400/03/05
11:19:26
5.0 از 5
904
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش