مالیات بر عایدی سرمایه سیل بند نقدینگی

مالیات بر عایدی سرمایه سیل بند نقدینگی به گزارش آنی بازار حدود یک ماه از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه می گذرد و به احتمال زیاد اجرای کامل این قانون به دولت بعد موکول گردد. حال سوال این است که آیا دریافت مالیات از عایدی سرمایه می تواند همچون سیل بند، جلوی سیل نقدینگی را گرفته و آنرا به سمت تولید هدایت کند؟



به گزارش روز سه شنبه گروه اقتصادی ایرنا، اوایل خرداد امسال بود که مجلس شورای اسلامی طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد. این اقدام مجلس قسمتی از سلسله تلاش هایی است که در امتداد نظام مند کردن کارهای اقتصادی و مبارزه با سوداگری، واسطه گری و دلالی در بازارهای مختلف و با اهمیت تر از همه هدایت پول های سرگردان و نقدینگی کشور به سمت تولید صورت می گیرد.

«سید احسان خاندوزی»، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در زمان تصویب این طرح و در موافقت با آن اظهار داشت: اجرای این قانون عامل موثری در افزایش کارهای تولیدی است و فاصله طبقاتی را کاهش داده و نوسانات قیمتی در زمینه مسکن، خودرو، ارز و طلا را مهار می کند.

«مهدی طغیانی»، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه اظهار داشت: هدف نمایندگان از تصویب این طرح استفاده از سرمایه ها در عرصه تولید و اشتغال است.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال آن نسبت به ارزش تملکش، عایدی سرمایه محسوب و هرنوع نقل و انتقال دارایی های املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیور آلات از جنس طلا، پلاتین و جواهرآلات و انواع ارز خارجی در زمان انتقال در تمامی مناطق کشور همچون مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات می شود.

البته ساز و کارهایی دیده شده تا این طرح تنها آن دسته از افرادی را شامل شود که کالاهای فوق را به جهت سرمایه گذاری و نه مصرف خریداری و نگهداری می کنند. کسانی که خودرو را جهت استفاده شخصی می خرند یا منزلی مسکونی برای سکونت خود دارند، نیازی نیست مالیات پرداخت کنند.

نکته دیگر این است که تجربه نشان داده مشکلات و مسائل اقتصادی و حتی غیر اقتصادی تنها با تصویب قوانین جدید یا اصلاح قوانین گذشته قابل حل نیست، بااینکه امری لازم و ضروری می باشد. قانون درصورتی خوب است که اجرا شود و این کار نیازمند عزم جدی نهادهای متولی، خصوصاً سازمان امور مالیاتی کشور است.



هرچند دولت ها نگاه درآمدی به مالیات دارند و این امر اشتباه نیست، اما مالیات بسیار فراتر از تامین بودجه دولت ها در اقتصاد نقش ایفا می کند. مالیات و نظام مالیاتی بانی و حامی نظم اقتصادیست. به هر میزان که سیستم مالیاتی ضعیف باشد، به همان میزان بی نظمی و آشفتگی بر بازارهای مختلف چیره می شود. موضوع فقط فرار مالیاتی یا ضعف قوانین مالیاتی نیست. اگر روش و شیوه مالیات ستانی دولت ها درست نباشد، ممکنست مالیات ستانی به ضرر اقتصاد کشور تمام شود و خصوصاً به بخش تولید لطمه برساند.

مالیات بر عایدی سرمایه در ذات و ماهیت خود بسیار عالی و به نفع اقتصاد است. همین حالا تولید کنندگان ما بیش از ۲۵ درصد از درآمد خودرا در پرداخت مالیات هزینه می کنند. این در حالیست که دلالان بازار ارز، خودرو و مسکن بدون تن دادن به مشکلات، ریسک ها و خطرات تولید و تنها با خرید و فروش در این بازارها، نه فقط سودهای کلانی به جیب می زنند بلکه ریالی مالیات نیز پرداخت نمی کنند.

مجلس قانونی تصویب کرده و زمینه را برای اقدامات دولت فراهم نموده است. مجموعه ای از کارها و اقدامات لازم است تا این قانون به نتیجه مطلوب برسد.

انتخابات ریاست جمهوری، برگزار شده و از عمر دولت فعلی چند روزی بیشتر باقی نمانده است. بنابراین، هرچه هست می ماند برای دولت بعدی. برکسی پوشیده نیست که امروزه مشکلات اقتصادی با اهمیت ترین چالش جامعه است و دولت آینده باید رویارویی با آنرا در اولویت خود قرار دهد.

شاید بنا بر این بود که حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی»، در اولین کنفرانس خبری بعد از انتخابات به موضوع مهم تولید اشاره نمود.

رئیس جمهوری منتخب به دو موضوع مالیات و نقدینگی پرداخت و اظهار داشت: نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود، به طور قطع سازوکارهایی که بتواند نقدینگی را به سمت تولید ببرد و تولید را رونق ببخشد، جزو دستور کار دولت جدید خواهد بود. اقدامات اقتصادی غیر مولد را بی جاذبه خواهیم کرد بطوریکه نقدینگی به سمت تولید برود.

وی اضافه کرد: همچنان که در برنامه انتخاباتی خود اعلام کردم، ایجاد جذابیت برای تولید آنست که ما مالیات را برای تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد و با شیب ملایم کاهش دهیم و از سویی برای اقدامات غیرمولد، مالیات ایجاد نماییم.

یکی از موضوعات در رابطه با پشتیبانی از تولید، کاهش مالیات این بخش است، اما طرف دیگر، بدون شک افزایش مالیات در کارهای غیر تولیدی و خصوصاً سوداگری و دلالی است. شاید مالیات بر عایدی سرمایه بتواند اقدامات اقتصادی غیر مولد را بی جاذبه و پول ها را سمت تولید هدایت کند.

اگرچه قانون مالیات بر عایدی سرمایه موارد دیگری را نیز شامل می شود، اما بطور مشخص سه بازار مسکن، سکه و خودرو را هدف قرار داده است. این سه بازار حجم قابل توجهی از نقدینگی را به خود اختصاص داده و مانع از روانه شدن پول به سمت تولید هستند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ (براساس ارقام مقدماتی) به سبب تغییر شرایط پیرامونی اقتصاد کشور، از روند بلندمدت خود فاصله گرفته و به ۴۰.۶ درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز به ۲۹.۲ درصد رسید. رشد نقدینگی در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تا حدود زیادی متاثر از تشدید تحریم های خارجی و کاهش شایان توجه درآمدهای ارزی و همین طور مسدودی قسمتی از منابع ارزی بود که به سبب قوانین بودجه سالانه، بانک مرکزی مکلف به خرید آنها بود.

به بیان دیگر، در سال ۱۳۹۹ عدم امکان خنثی سازی رشد خالص دارایی های خارجی به سبب مشکلات ناشی از نقل و انتقال منابع خارجی، عامل اصلی رشد پایه پولی و نقدینگی بوده است.



نقدینگی همچون سیلی است که اگر سیل بندهایی برای آن ایجاد نشود، وارد هر بازاری که شود، ویرانی به بار خواهد آورد. افزایش مالیات در بازارهای سه گانه فوق سیل بندهایی است که نقدینگی را مهار و در راه درست هدایت خواهدنمود.

هرچند ماهیت این قانون مثبت و مفید می باشد، اما در اجرای آن باید با نهایت دقت عمل شود. یکی از اهداف اصلی قانون مالیات بر عایدی سرمایه برچیدن بساط سوداگری و احتکار و جلوگیری از تبدیل شدن کالاهای مصرفی به کالای سرمایه ای است. بنابراین، باید افرادی که مصرف کننده مسکن، خودرو و... هستند مد نظر قرار بگیرند.

برای مثال در مورد مالیات بر خودرو های لوکس که به خودرو های بالای یک میلیارد اطلاق می شود باید به این نکته توجه کرد که صاحبان قسمتی از خودرو های بین یک میلیارد تا دو میلیارد تومان از طبقه متوسط بوده و مصرف کننده هستند. بیشتر این خودرو ها در نتیجه گرانی ارز از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده اند. بدین جهت ممکنست افرادی مشمول مالیات قرار گیرند که در عمل جزو دهک بالای درآمدی جامعه، یعنی همان دهک هدف این قانون نباشند. بنابراین، موضوع شناسایی مصرف کننده واقعی و همین طور تورم سالانه در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه باید در نظر گرفته شود.

در این مورد «معصومه آقاپور علیشاهی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشته بود: قانون مالیات بر خانه های لوکس و ماشین های لاکچری خوب است اما نحوه اجرائی شدن آن اهمیت زیادی دارد. چگونه می توانیم خانه ها و ماشین های گرانقیمت را شناسایی نماییم یا نحوه اجرائی شدن این قانون مهم است؛ آیا درآمد افراد در اجرائی شدن قانون مد نظر مسئولان است یا خیر؟ وقتی بحث مالیات بر عایدی مسکن و ماشین های میلیاردی می شود باید تمام شرایط صاحب سرمایه سنجیده شود. آیا این خانه و ماشین جهت استفاده شخصی است و با حقوق کارمندی ماهیانه ۲ میلیون تومان تهیه شده است یا برای سرمایه گذاری و تجارت است؟ نحوه دریافت این مالیات و چگونگی شفاف سازی آن باید مورد توجه مسئولان اجرائی قرار بگیرد.

در نهایت این که آنچه که در این راه به دولت بعد کمک شایان خواهد کرد، رفع تحریم ها و مهار کرونا امسال است. در حقیقت، احتمال رفع عوامل رشد نقدینگی زیاد است و این امر یاریگر دولت آینده در کنترل و هدایت نقدینگی با بهره گیری از قانون عایدی سرمایه خواهد بود.


1400/04/09
10:12:31
5.0 از 5
466
تگهای خبر: ارز , ارزش , اقتصاد , بازار
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش