۲۲۵۰ خودروی وارداتی سهم چه کسی می شود؟

۲۲۵۰ خودروی وارداتی سهم چه کسی می شود؟ آنی بازار: 2250 خودرو وارداتی که سال هاست در گمرک دپو شده است، بین رایزنی های مناطق آزاد برای واگذاری به آنها و صاحبان کالا مانده و تکلیف مشخصی ندارد ولی رایزنی برای واگذاری ها همچنان ادامه دارد و مناطق آزاد بطور جدی روی آن حساب کرده است.



به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو طی چند سال اخیر و تا پیش از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۷ وارد گمرک شد، خودروهایی که عمدتاً به استناد مجوزهای دولت و با انجام ثبت سفارش وارد شده اند ولی درگیر تصمیم یکباره دولت برای ممنوعیت واردات شد و حقوق به وجود آمده برای صاحبان کالا را تحت تاثیر قرار داد.

به هر ترتیب در فاصله دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریورماه سال قبل با صدور مصوبه هیات دولت و طی چند مرحله، زمان تعیین شد تا طبق دستورالعمل مربوطه صاحبان خودرو جهت تعیین تکلیف اقدام نمایند و گزارش نهایی گمرک ایران نشان داد که از مجموع خودرو های وارداتی، ۲۲۴۹ دستگاه باقی مانده است، به هر حال قسمتی از این خودرو ها دارای پرونده قضایی بوده و یا حدود ۱۰۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش نبوده و امکان ترخیص آنهای آن وجود نداشت.

اما درباره تعیین تکلیف خودرو های توقیفی و آن دسته که در گمرک مانده است، از اختتام سال قبل ماجرای واگذاری به مناطق آزاد عنوان شد که در ابتدا بحث ۱۵۰۰ دستگاه بود ولی در ادامه سازمان اموال تملیکی اعلام نمود که مقرر شده تمامی خودرو ها تعیین تکلیف شود که بر این اساس موضوع در کمیسیون اقتصادی هیات دولت مطرح و قرار شد با تصویب نهایی در دستور کار قرار گیرد.

این در حالی است که اظهارت بتازگی سعید محمد - دبیر شورای عالی مناطق آزاد از رایزنی های جدی برای ورود خودرو ها به مناطق آزاد حکایت دارد؛ وی با اشاره به نگرانی ها در مورد تردد خودرو در کیش و قشم گفته است که "به دلیل ممنوعیت واردات خودور به کشور، کمبودهایی در مناطق احساس می شود که با تزریق ۲۳۰۰ خودروی خارجی این کمبود رفع خواهد شد، با حمایت و تصمیم دولت خودرو های توقیفی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این جزایر مطرح و اضافه می شود."

طرح واگذاری خودرو ها به مناطق آزاد در حالی مطرح است که مدتی پیش گمرک ایران برای تعیین تکلیف خودرو های دپو شده چند پیشنهاد به دولت ارائه و قرار شد در مورد آن بررسی صورت گیرد. طبق پیش نویسی که از سوی ارونقی -معاون وقت گمرک ارائه شد، پیشنهاد شد که ثبت سفارش برای واردات خودرو های سواری که تا تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق ویژه و آزاد هستند، بصورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع باشد.

در پیشنهاد گمرک در مورد خودرو های سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی نیز که امکان ترخیص نداشت، تاکید شد که خودرو های مربوط به جانبازان که تا شهریورماه ۱۳۹۳ وارد گمرک شده و دارای ثبت سفارش است، از این مساله مستثنی بوده و امکان ترخیص داشته باشد و درباره مناطق آزاد نیز خودرو های سواری بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ برای آنها توسط مناطق آزاد قبض انبار صادر شده با رعایت مقررات مربوطه، جهت شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده در مناطق آزاد قابل ترخیص باشد.

اما در مورد خودرو های توقیفی دارای پرونده قضایی هم محدود به زمان نشده و پیشنهاد شد که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودرو های دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آنها از طرف مرجع رسیدگی کننده صادر می شود، مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و با رعایت مقررات ترخیص شود.

این خودورها جریان پرحاشیه ای در این سال ها داشته و در مواردی درگیر اختلاف نظرهای بین دستگاه های ذیربط همچون گمرک، سازمان اموال تملیکی، وزارت صمت، بانک مرکزی و البته سازمان ملی استاندارد بوده است که می توان به ماجرای غیراستاندارد بودن خودروهایی مانند بنز و بی ام دبلیو و پورشه اشاره نمود که درنهایت هم توافقی بین دستگاهها صورت نگرفت.





منبع:

1400/10/26
12:23:50
5.0 از 5
454
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش