نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:

اعتبارات عمرانی متناسب با نیازهای کشور نیست

اعتبارات عمرانی متناسب با نیازهای کشور نیست آنی بازار: فارس نماینده مردم شیراز در مجلس اصرار کرد که میزان اعتبارات عمرانی در مقایسه با نیازهای کشور به ایجاد و گسترش زیرساخت ها اندک است.


علیرضا پاکفطرت که شنبه ۲۰ فروردین با همراهی مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس گستر از پروسه اجرائی پروژه آزادراه شیراز _ اصفهان بازدید می کرد، نسبت به اهمیت تسریع در تخصیص اعتبارات لازم جهت تامین نقدینگی بمنظور تکمیل و بهره برداری از این عملیات عمرانی تصریح کرد.
علیرضا پاکفطرت، با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ میزان استهلاک سرمایه ها از سرمایه گذاری بیشتر بوده است، مطرح کرد: میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی بطور قابل توجهی اندک است که ما را از دستیابی به زیرساخت های عمرانی و توسعه ای کشور محروم ساخته است؛ چونکه آبادانی، پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد آن در تمامی نقاط کشور لازم بوده و نیاز است تا ما هم مانند کشورهای چین، ژاپن، آلمان و دیگر نقاط جهان در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و همین طور سدسازی و پل سازی و... به شرایط ایده آل مدنظر دست پیدا نماییم.
وی ضمن اشاره به مصرف عمده بودجه کشور در حوزه هزینه های جاری دولت ها، اضافه کرد: متاسفانه ایران با جمعیت ۵ میلیون نفری کارمند دولتی از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور مواجه می باشد، در صورتیکه در کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون نفر حدود ۳۶۰ هزار نفر کارمند در بدنه اجرائی دولت نیز کشورشان را خیلی بهتر از ما مدیریت می کنند که جالب است عمده مصارف بودجه ای ما که باید در امور زیرساخت های عمرانی هزینه شود به پرداخت حقوق و دستمزد تعلق می گیرد.
پاکفطرت با اشاره به اینکه قسمتی دیگر از بودجه کشور هم صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می شود، اظهار داشت: ما حدود ۴ میلیون نفر بازنشسته در کشور داریم که طبق برنامه ریزی ها قرار بود تا منابع مالی در نظر گرفته شده پرداخت حقوق آنها بعد از انتهای دوره خدمت بوسیله صندوق های بازنشستگی تامین گردد که متاسفانه این مورد هم به دلائل ضعف مدیریتی گاهی از همین بودجه داده می شود که در کاهش میزان اعتبارات پروژه های عمرانی کشور اثرگذار است.
رییس مجمع نمایندگان استان فارس با تکیه بر این که انتخاب مدیران اجرائی در هر دولتی نباید با معیارهای سیاسی تنها به کارگیری شوند، اضافه کرد: توانمندی مهندسی و منابع انسانی بسیار خوبی در استان فارس وجود دارد و تعاملات و رایزنی های صورت گرفته در حوزه تامین تجهیزات و ماشین آلات نیز بر این توانایی ها افزوده خواهد شد که نیازمند افزایش سرمایه گذاری در بخش جاده ای در این منطقه هستیم.
وی ضمن اشاره به این که نباید سرمایه گذاری های انجام گرفته در فارس به هدر برود، افزود: در دنیای توسعه یافته نظیر کشور آلمان نیز جاده ها را بتنی می سازند و برمبنای بلوک بندی و استانداردهای روز جهانی و گاهی سرعت آزاد به بهره برداری می رسد که نتیجه تخصص گرایی و توان مدیریتی آن کشور در امور عمرانی و زیربنایی دارد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اهمیت تسریع در پروسه اجرائی آزادراه شیراز _ اصفهان، اضافه کرد: این پروژه در ۸ فاز اجرائی برنامه ریزی و عملیاتی شده است که تا حالا پیشرفت فیزیکی ۶ فاز اول حدود ۹۰ درصد برمبنای اظهارات مدیران پروژه گفته می شود که البته با میزان پیشرفت هزینه ای تا تکمیل این آزادراه نیز متفاوت می باشد.
پاکفطرت افزود: فاز ۷ این پروژه هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در قسمتی از عملیات اجرائی آن که با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریع تری در پیشبرد پروژه بمنظور تملک اراضی و مستثنیات و همین طور ساخت پل جهت اتصال به محور حسینی الهاشمی است.
وی ادامه داد: شروع فاز ۸ آزادراه شیراز _ اصفهان که از آغاز جاده قلات تا حوالی خانه زنیان ادامه پیدا می کند هم بخش بسیار مهمی از این پروژه ملی است که امتداد مسیر آزادراهی شمال به جنوب کشور را از مرکز استان فارس به استان بوشهر نیز متصل می کند.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این پروژه تامین اعتبارات مالی است، اضافه کرد: اعداد و ارقام مختلفی جهت تکمیل این پروژه گفته می شود که طبق اظهارات مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس گستر با در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی، ۴۰ درصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۱۰ درصدی شهرداری جهت تکمیل پروژه اعتباری بیش از ۲۰ هزار میلیاردریال نقدینگی لازم است تا هم میزان بدهی به پیمانکاران پرداخت گردد و هم این که با عقد قراردادهای جدید با شرکت های مختلف بتوانند پروژه را با یک زمان بندی مناسبی به مرحله افتتاح و بهره برداری برسانند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته در موضوعات عمرانی- زیرساختی در کشور و این پروژه ملی در فارس که حدود ۵۰ سال از ارائه طرح مطالعاتی آن و ۱۲ سال از شروع فازهای اجرائی آن می گذرد ما اهل شعار و حرف های بدون پشتوانه نیستیم و معتقدیم باید تا تکمیل عملیات رویه آسفالت، روشنایی، نصب نیوجرسی، خط کشی، نصب تابلوها و علایم ایمنی و دیگر اقدامات فنی و اجرائی لازم از افتتاح نمایشی پروژه جلوگیری نماییم.
پاکفطرت در رابطه میزان بازگشت سرمایه آزادراه شیراز _ اصفهان، اظهار داشت: نقاط مختلف در این راه به مجموعه های گردشگری و مراکز خدماتی رفاهی اختصاص پیدا کرده است که با بهره برداری از آن و شروع بار ترافیکی در این آزادراه و همین طور کاهش تلفات جاده ای و مصارف انرژی و سوخت وسائل نقلیه به میزان قابل توجهی در صرفه جویی در منابع کشور نیز بازگشت سرمایه خواهد داشت.




منبع:

1401/01/20
11:38:25
5.0 از 5
406
تگهای خبر: تخصص , خدمات , سرمایه گذاری , شركت
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش