چگونه مالیات اجاره املاک را بپردازیم؟ کلیه اشخاصی که ملک یا املاک شان را به اجاره واگذار کرده اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات هستند و باید تا یکم مردادماه سالجاری به سامانه my.tax.gov.ir رجوع و مالیات خویش را پرداخت کنند و برای این کار لازم است با مراحل تکمیل اظهارنامه و پرداخت مالیات مربوطه آشنا گردند. به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می شوند، عبارت است از کل مال الاجاره شامل نقدی و غیرنقدی بعد از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بدین سبب ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵درصد آن معاف از مالیات است. دراین زمینه، ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می شود، می تواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. البته، کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی تأثیر است و این مالیات فقط به مبلغ اجاره تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد اجاره مربوط به صاحبان املاک است و ارتباطی به مستاجر ندارد که برای اطلاع از نحوه محاسبه و نرخ مالیات اجاره املاک می توانید این گزارش را مطالعه کنید. با توجه به این که کلیه اشخاصی که ملک یا املاک خودرا به اجاره واگذار کرده اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات بوده، باید تا یک مردادماه سال جاری به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک عملکرد سال ۱۴۰۰ خود اقدام کنند؛ در ادامه با مراحل و روند تکمیل این اظهارنامه و پرداخت مالیات مربوطه آشنا می شوید: ۱) ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ابتدا، مؤدی باید بوسیله آدرس اینترنتی https: /Estr.tax.gov.ir، وارد سامانه اظهارنامه اجاره املاک شود و سپس نام کاربری و کلمه عبور را که هنگام ثبت نام از سامانه ثبت نام الکترونیکی دریافت کرده است، را وارد کند. همانطور که مشاهده می کنید، بعد از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، صفحه زیر برای کاربر نمایش داده می شود. کاربر باید برای ثبت اظهارنامه املاک ابتدا سال عملکرد خودرا انتخاب و سپس بر روی کلید ثبت اظهارنامه کلیک کند. ۲) مشخصات هویتی با انتخاب کلید ثبت اظهارنامه وارد صفحه نخست ثبت اظهارنامه می شوید که کاربر باید تمامی مراحل تکمیل و در هر مرحله بر روی کلید ذخیره و ادامه کلیک کند تا اطلاعات وارد شده ذخیره شود. همانطور که مشاهده می کنید، اطلاعات هویتی شما در این صفحه بصورت خودکار از سامانه ثبت نام بارگذاری شده و قابل تغییر نیست. در این صفحه، فقط باید مشخصات اقامتگاه قانونی (محل سکونت) خودرا (استان، شهرستان، شماره تلفن، کد پستی، آدرس و...) وارد کنید. در نهایت برای ثبت اطلاعات و رفتن به مرحله بعد باید بر روی کلید ذخیره و ادامه کلیک کنید. ۳) اطلاعات اختصاصی با انتخاب کلید ذخیره/ادامه صفحه زیر نمایش داده می شود، همانطور که مشاهده می کنید این صفحه شامل سوال هایی مربوط به اطلاعات اختصاصی شما است که وضعیت آن بصورت پیش فرض «انتخاب کنید» است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، باتوجه به هر گزینه و با انتخاب "بله" فرم های مرتبط به همان گزینه برای شما در مراحل بعدی فعال می شود. با انتخاب بله در زیر همان گزینه پیام های مرتبط را مشاهده می کیند و فرم های مرتبط را در مراحل بعدی باید تکمیل کنید، سپس کلید ذخیره/ادامه را انتخاب کنید. ۴) کمک های پرداختی در صورت پاسخ "بلی" به سوال "آیا در دوره مالی مربوطه دارای کمک پرداختی به موسسات آموزشی و سایر مبحث ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم بوده اید؟ در جدول "اطلاعات اختصاصی"، تکمیل جدول زیر ضرورت دارد. همانطور که مشاهده می کنید، این فرم شامل اطلاعات کمک های مالی پرداختی مطابق با ماده۱۷۲ق. م. م و برمبنای حساب های پذیرفته شده در قانون بودجه این کمک ها شامل معافیت مالیاتی است. شایان ذکر است با تکمیل این جدول، جمع مبلغ کمک های پرداختی به جدول محاسبه مالیات منتقل و در محاسبه مالیات متعلقه تأثیرگذار است. جدول زیر برای درج کمک های پرداختی است و برای اضافه کردن کمک ها باید بر روی کلید "افزودن" کلیک کنید. با کلیک بر روی کلید افزودن، پنجره زیر برای شما نمایش داده می شود که تکمیل فیلدهایی که ستاره قرمز رنگ دارند، الزامی است. با انتخاب کلید ثبت، تغییرات کمک پرداختی ثبت شده به جدول ذیل اضافه می شود و در صورتیکه بخواهید یک ردیف را از لیست خود حذف و یا ویرایش کنید؛ همانطور که در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است باید از منوی عملیات، دکمه ویرایش و یا حذف را انتخاب کنید. ۵) معافیت ها همانطور که مشاهده می کنید، این جدول باتوجه به فرم هایی که در مراحل دیگر تکمیل کرده اید، بارگذاری می شود. بطور مثال، ردیف کمک های مالی پرداختی از فرم کمک های پرداختی در این جدول درج می شود، بعد از تکمیل جدول باید دکمه"ذخیره و ادامه"را انتخاب کنید تا اطلاعات وارد شده ثبت گردد. به این مساله توجه گردد که جمع جدول معافیت ها باید با جمع ستون کسر می شود: معافیتهای مالیاتی"در جدول درآمد ابرازی، برابر باشد. ۶) اطلاعات ملک مورد اجاره همانگونه که مشاهده می کنید، با انتخاب ذخیره و ادامه در مرحله قبل، وارد مرحله اطلاعات ملک مورد اجاره می شوید که در این قسمت باید مشخصات ملک مورد اجاره را وارد کنید. دراین زمینه، برای وارد کردن مشخصات ملک خود باید بر روی کلید "افزودن ملک" کلیک و سپس گزینه افزودن را انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می کنید، با انتخاب گزینه افزودن تصویر بالا برای شما نمایش داده می شود که شامل اطلاعات پایه ملک و اطلاعات جغرافیایی ملک است و مؤدی باید گزینهء هایی که با ستاره قرمز رنگ مشخص شده است، تکمیل کند. در غیر اینصورت کاربر قادر به ثبت اطلاعات خود نخواهد بود. در ادامه، با انتخاب گزینه جستجو از زیر مجموعه "افزودن ملک" می توانید املاک مربوط به خودرا که در سامانه رسیدگی مالیات بر اجاره املاک ثبت شده مشاهده و انتخاب کنید تا به این بخش اضافه شود. دراین زمینه، یادآور می شویم املاک اجاره ای مورد بحث در مالیات املاک شامل: مالیات مستغلات یا اجاره دست اول: مالیاتی است که به درآمد املاک و مستغلاتی که از جانب مالک به اجاره واگذار می شود، تعلق می گیرد، در حقیقت موجر مالک است. مالیات اجاره داری دست دوم: هر گاه مستاجر محل مورد اجاره را به غیر به اجاره واگذار کند، مشمول مالیات اجاره داری دست دوم است، در حقیقت موجر مالک نیست و مبنای محاسبه مالیات مابه التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی در اجاره دست دوم است. در نظر داشته باشید درصورتیکه نوع اجاره دریافتی شما دست دوم باشد، قادر به استفاده از معافیت های مالیاتی یاد شده در اظهارنامه املاک اجاره ای نخواهید بود. دراین زمینه، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، با وارد کردن مشخصات ملک و ذخیره آن، در جدول اطلاعات ملک مورد اجاره اضافه می شود. و مؤدی باید در ادامه بر روی کلید قرادادها که در ستون عملیات است، کلیک کنید. با انتخاب گزینه قرادادها، بلاید اطلاعات قرارداد که شامل اطلاعات هویتی مستاجر و ملک اجاره ای و اطلاعات مالی است، مطابق شکل زیر وارد شود. با انتخاب کلید محاسبه در پایین همان صفحه جدول محاسبه طبق تصویر زیر نمایان می شود. در این صفحه، محاسبات مالیات انجام و مبلغ قابل پرداخت برای مؤدی محاسبه می شود. مقادیر کادرهای خاکستری (یاغیرفعال) یا از مقادیری که در جداول دیگر وارد کرده اید، تکمیل می شوند یا محاسباتی هستند و قابل تغییر توسط مؤدی نیستند. (برای مثال مبلغ مالیات معاف از جدول مربوطه انتقال می یابد). برای ورود مقادیری که از جداول دیگر منتقل می شوند، می توانید به جدول مربوطه مراجعه نموده و نسبت به تغییر این ارقام اقدام کنید. بعد از ورود این مقادیر بصورت اتوماتیک به این بخش منتقل خواهند شد. برای رفتن به مرحله بعد باید بر روی کلید ذخیره و ادامه کلیک کنید. ۷) تهیه کننده اظهارنامه همانطور که مشاهده می کنید باید مشخصات تهیه کننده اظهارنامه که می تواند مؤدی یا نماینده قانونی باشد همراه با دیگر اطلاعات وارد کنید و در نهایت بر روی کلید"ذخیره و ادامه" کلیک کنید. اگر ثبت کننده اظهارنامه نماینده قانونی را انتخاب نماید، فیلدهای مربوطه که با کادر قرمز رنگ در ادامه مشخص شده است، نمایان می شود. ۸) ثبت نهایی: همانطور که مشاهده می کنید، با انتخاب کلید "ادامه" صفحه زیر نمایش داده می شود که با کلیک بر روی کلید "ثبت نهایی" در پایین صفحه در صورت ثبت نهایی اظهارنامه، "کدرهگیری" منحصر بفرد دریافت می شود. دراین زمینه، اطلاعات اظهارنامه را مجدد بررسی کنید، درصورتیکه اظهارنامه نیاز به تغییرات در موعد مقرر قانونی داشته باشد، موارد زیر درنظر گرفته شود: ۱) از کلید ویرایش بعد از دریافت کد رهگیری استفاده کنید و بعد از ثبت نهایی مجدد کد رهگیری جدید تخصیص داده می شود و در اینصورت بدیهی است کد رهگیری اظهارنامه قبلی باطل می شود. ۲) بعد از موعد قانونی امکان ویرایش وجود ندارد؛ ۳) بعد از دریافت کد رهگیری امکان صدور قبض فراهم می شود. در این بین، درصورتیکه در مراحل قبل خطاهایی رخ داده باشد، لیست خطاها در پایین همین صفحه برای شما نمایش داده می شود که برای ادامه پروسه باید تمامی خطاهای نمایش داده شده را رفع کنید تا بتوانید اظهارنامه خودرا ثبت نهایی کنید. ۹) فهرست اظهارنامه در ادامه، درصورتیکه بخواهید فهرست اظهارنامه های ثبت شده خودرا مشاهده کنید، باید بر روی "لیست اظهارنامه" که درسمت چپ بالای تمامی صفحات ثبت اظهارنامه قابل دسترس و در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است، کلیک کنید. با انتخاب فهرست اظهارنامه، صفحه زیر که حاوی اظهارنامه های ثبت شده است، برای شما نمایش داده می شود. ۱۰) فهرست قبوض جهت مشاهده فهرست قبوض هم باید بر روی "لیست قبوض" که درسمت چپ بالای تمامی صفحات ثبت اظهارنامه قابل دسترس و در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است، کلیک کنید. همانطور که مشاهده می کنید، با انتخاب فهرست قبوض جدول زیر نمایش داده می شود که شامل کد ملی، سال عملکرد، کد رهگیری اظهارنامه، شماره قبض ۳۰رقمی و.... است. البته، برای چاپ قبوض و پرداخت از همین صفحه اقدام کنید که در ادامه هرکدام توضیح داده می شود. برای چاپ هر کدام از قبض ها باید قبض و یا قبوض مورد نظر را انتخاب کنید که با انتخاب قبض مورد نظر آیکن چاپ قبض نمایش داده می شود و هریک از موارد فوق الذکر در تصویر بالا با کادر قرمز رنگ مشخص شده است که با کلیک بر روی کلید "چاپ قبض" صفحه زیر که حاوی اطلاعات مربوط به قبض انتخاب شده است، برای شما نمایش داده می شود. در این راستا، برای پرداخت هر کدام از قبض ها می توانید از درگاه پرداخت اینترینتی https: //payments.tax.gov.ir اقدام کنید. علاوه براین، شما می توانید قبوض را به طرق زیر پرداخت کنید: ۱-درگاه پرداخت اینترینتی به آدرس https: //payments.tax.gov.ir ۲-دستگاه های کارتخوان (پوز) مستقر در ادارات کل مجهز به بارکدخوان های۴۲رقمی ۳-تمامی شعب بانکهای کشور بوسیله فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی (ساتنا/پایا)-ثبت شناسه واریز۳۰رقمی الزامی است. ۴-با دستگاه های خودپرداز بانک ملی بوسیله گزینه "پرداخت قبوض و دیگر پرداخت ها"، "پرداخت وجه دولتی"، "بارکد"، سپس وارد کردن شماره کارت حساب، مبلغ قابل پرداخت، سقف مبلغ کارت به کارت است. البته، اگر بوسیله درگاه اینترنتی ذکر شده پرداخت کنید، صفحه زیر نمایش داده می شود. و در ادامه با انتخاب کلید "بررسی شناسه قبض نسیم صفحه حاوی اطلاعات قبض انتخاب است و در نهایت درصورتیکه قبض مورد نظرتان باشد، باید کلید پرداخت را کلیک کنید. همانطور که مشاهده می کنید با کلیک بر کلید پرداخت وارد صفحه شاپرک شده و باید در این صفحه مبادرت به پرداخت کنید. ۱۱) چاپ اظهارنامه دراین زمینه، اگر تمایل به چاپ اظهارنامه خود داشته باشید، باید بر روی"چاپ اظهارنامه" که در سمت چپ بالای تمامی صفحات ثبت اظهارنامه قابل دسترس و با کادر قرمز در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک کنید. همانطور که مشاهده می کنید، با انتخاب کلید "چاپ اظهارنامه" صحفه زیر برای شما نمایش داده می شود که فرم نمایش داده شده حاوی اطلاعات هویتی: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، کلاسه پرونده، کد رهگیری و اطلاعات ثبت شده برای اظهارنامه است. در این بین، لازم به ذکر است که با ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی بصورت برخط نیازی به عرضه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی مربوطه نیست و برای چاپ اظهارنامه، باید کلیدهای Ctrl+pاز روی صفحه کلید انتخاب و یا برروی صفحه چاپ کلیک راست کرده و گزینه print را انتخاب کنید. نحوه دریافت مجدد چاپ اظهارنامه و دریافت فایل pdf: اگر باردیگر نیاز به دریافت چاپ اظهارنامه داشته باشید، می توانید بوسیله صفحه "لیست اظهارنامه ها" و سپس بر روی لینک "نمایش"و در نهایت از قسمت بالا و سمت چپ صفحه نمایش داده شده بر روی گزینه چاپ اظهارنامه کلیک کنید. بعد از آنکه فرم اظهارنامه برای شما نمایش داده شد، باید گزینه print را انتخاب و یا از کلیدهای میانبرCtrl+P استفاده کنید و پرینتر موردنظر را انتخاب نموده و در نهایت دکمه Print را کلیک کنید. نحوه دریافت فایل pdf اظهارنامه: دراین زمینه، اگر کاربر بخواهد اظهارنامه خودرا آرشیو کند، باید برای دریافت آن بصورت PDF در صفحه "چاپ اظهارنامه" کلیک راست کرده و گزینه Printرا انتخاب نماید و یا کلیدهای میانبرCtrl+P استفاده نماید. منبع: آنی بازار 1401/04/21 10:00:10 5.0 از 5 432 تگهای خبر: آموزش , بانك , تجاری , دستگاه این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط چرا سکوت کردیم؟ فرصت 30 میلیارد دلاری بازار عمان و جای خالی کالاهای ایرانی طرح ملی بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع انرژی بر اجرائی می شود شناسایی علت اخراج و تعدیل نیرو در واحدهای اقتصادی نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۱