ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع باید در اختیار یک وزارتخانه باشد

ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع باید در اختیار یک وزارتخانه باشد به گزارش آنی بازار، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: متولی بخش تولید و تجارت باید یک وزارتخانه واحد باشد، وظیفه ما در مجلس این است که باتوجه به تجارب قبلی ساختارها را به سمت یکسان بودن متولی کل زنجیره ببریم و ابتدا تا انتهای زنجیره به دست یک وزارتخانه ساماندهی گردد


سید جواد حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تکیه بر ضرورت مقابله با تشکیل وزارت تجاری و درس گرفتن از تجربه ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت تجاری در ابتدای دهه نود، گفت: در دنیا همیشه قاعده بر این اصل است که دولت ها کوچک شوند و حکمرانی به سمت شفافیت و خصوصی سازی حرکت نماید تا جایی که دولت فقط سیاست گذار باشد، بدین سبب وزارتخانه های مرتبط به هم را ادغام می کنند.
وی اضافه کرد: همچون ادغام های مهم در راستای بهبود وضعیت تولید و تجارت، ادغام وزارت صنعت و معدن و تجارت بود که در دنیا و در کشورهای توسعه یافته این وزارتخانه یکی و ادغام شده است یعنی متولی بخش تولید و تجارت باید یک وزارتخانه واحد باشد.
* ضرورت توجه به 3 محور اساسی در نقد تشکیل وزارت تجاری  
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ما در کشورمان هم تجربه پیش از ادغام را داریم و هم تجربه پس از ادغام، اساسا باتوجه به تجربه ادغام و تفکیک، تفکیک این وزارتخانه و تشکیل وزارت تجاری کار اشتباهی است و مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.
حسینی کیا با اشاره به مشکلات تشکیل وزارت تجاری اضافه کرد: نخستین مشکل تشکیل وزارت تجاری، ایجاد بار مالی برای دولت است که با وضعیت فعلی اقتصاد ایران، این اقدام اصلا به نفع کشور نخواهد بود، مشکل بعدی این است که باتوجه به تجارب قبلی، استعلام گیری بین دو وزارتخانه زمان بر خواهد بود و اساسا این امر مانع سهولت کسب و کارهای در رابطه با این حوزه خواهد شد و مردم نیز دراین زمینه بسیار گرفتار خواهند شد.
وی افزود: نکته سوم این است که نگاه تجارتی، وزارت تجاری را به سمت واردات خواهد برد و طبیعی است که واردکنندگان بدنبال تشکیل این وزارتخانه باشند، اما خوب می دانیم که بیشترین ضرر و زیان واردات متوجه صنعت است، این در حالیست که اگر وزارتخانه ها ادغام باشند و متولی امر تجارت و تولید یکی باشد، صنعت و واردات متناسب باهم پیش می روند و این متناسب بودن سبب میشود که به صنعت و تولیدات صنعتی کشور، ضربه ای وارد نشود و بازار تنظیم شود.
* وزیر صنعت باید یک معاون تجاری کاربلد تعیین کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اجرای قانون تمرکز اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی و اصلاح زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی و سپرده شدن وظایف زنجیره کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: نکته قابل توجه در وضعیت به وجود آمده این است که قسمتی از وظایف صنعت و معدن را به جهاد کشاورزی سپردند و این سبب شد تا اشکالات به حداقل برسد و هم اکنون ما شاهد این هستیم که زنجیره فروش و تولید از ابتدا تا انتهای زنجیره سامان گرفته است.
وی افزود: بطور کلی از نظر بنده تفکیک این دو وزارتخانه به نفع کشور نخواهد بود اما وزارت صنعت باید یک معاون تجاری کاربلد تعیین کند تا اشکالات موجود به صفر برسد.
* وزارت صمت به عنوان متولی تولید و تجارت باید زیرنظر یک وزیر باشد
حسینی کیا با اشاره به با پافشاری دولت قبل بر تشکیل وزارت تجاری، اضافه کرد: دولت قبل با تصمیم گیری دولت مردان خود این تصمیم را گرفتند، هم اکنون باتوجه به اهمیت وجود متولی واحد در تولید و تجارت، وظیفه ما در مجلس این است که باتوجه به تجارب قبلی ساختارها را به سمت یکسان بودن متولی کل زنجیره ببریم و ابتدا تا انتهای زنجیره به دست یک وزیر سپرده و ساماندهی گردد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهمیت متولی بودن یک وزیر از ابتدا تا انتهای زنجیره کالاهای اساسی اضافه کرد: مدیریت واحد یعنی این که وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی تولید و تجارت زیرنظر یک وزیر باشد و تفکیک نشود بدین معنا که یک رگلاتور و تنظیم گر در بالا وجود داشته باشد تا بتواند صنعت را به حوزه تجارت داخلی و خارجی گره بزند تا صنعت زمین نخورد و درصورت نیاز به برخی محصولات، واردات صورت گیرد و همین طور در مقابل اگر در بعضی محصولات ظرفیت صادرات وجود دارد با زمینه سازی های لازم صادرات صورت گیرد.
پایان پیام/



منبع:

1401/07/29
14:16:22
5.0 از 5
251
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجاری , تولید
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش