رشد صنعت و شفاف سازی اسناد معادن در دولت سیزدهم

رشد صنعت و شفاف سازی اسناد معادن در دولت سیزدهم به گزارش آنی بازار، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تکیه بر این که مشکلات کشور در تعامل بین دولت و مجلس حل می شود، اظهار داشت: رشد بخش صنعت و معدن در این یک سال مثبت بود و در بخش معادن شفاف سازی خوبی صورت گرفت، خیلی از معادن که از نظر سند و شناسنامه مشکل داشتند، امروز شفاف شده اند


روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح ابعاد کارهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و عملکرد وی در یک سال اخیر، بیان کرد: اینجانب با این استیضاح فاطمی امین به شدت مخالف هستم، ممکنست قسمتی از ادله ای که استیضاح کنندگان مطرح می کنند درست باشد، اما در مدت زمان یک سال نمی توان کیفیت و کمیّت تولید خودرو را رفع کرد و باید نگاه نماییم دست فرمان وزیر در یک سال به سمت اصلاح امور بوده است یا نه؟
* مجلس بیشتر با دولت همراهی کند/ بخش صنعت این روزها پیشانی کشور است
وی اضافه کرد: در دولت قبل عملکرد وزیر نفت وقت (زنگنه) به شدت ضعیف بود و وقتی می گفتیم می خواهیم وی را استیضاح نماییم، می گفتند به ما برچسب می زنند که با دولت همراه نیست و الان هم نباید مته به خشخاش بگذاریم و مجلس باید بیشتر با دولت همراهی کند، چون بخش صنعت در وضعیت تحریم، پیشانی کشور است و با اهمیت ترین بخش برای ایجاد اشتغال و تولید بشمار می رود.
* وزارت صمت در دولت قبل سامان نداشت/ رشد مثبت صنعت و معدن در دوران فعالیت فاطمی امین
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس همین طور اظهار داشت: در دولت قبل وزارت صنعت در حقیقت بی صاحب بود و خیلی از مواقع با سرپرست اداره می شد و ظرف مدت کوتاهی پنج نفر در وزارت صنعت تغییر کردند، اما حالا وزارت صنعت تازه سر و سامان گرفته و تیم جوان و خبره در آن مستقر شده اند.
ایزدخواه اضافه کرد: از طرفی رشد بخش صنعت و معدن مثبت بوده است و در بخش معادن شفاف سازی خوبی هم انجام شده است. خیلی از معادن که از نظر سند و شناسنامه مشکل داشتند، امروز شفاف شده اند.
* استیضاح فاطمی امین با نگاه سیاسی مطرح شده است
این نماینده مجلس همین طور با اعلان اینکه استیضاح وزیر صنعت بیشتر با نگاه سیاسی است، گفت: این مسئله رابطه مجلس و دولت را خدشه دار می کند و برنامه های دولت را مبتلا به اختلال می کند. من خودم به عنوان رییس کارگروه خودرو هستم و مرتب وزیر و معاونان وزیر را دعوت می نماییم و از آنها توضیح می خواهیم و نباید مسائل را بصورت صفر و یک درنظر گرفت، بلکه باید راهکارهای میانه در پیش بگیریم.
* تشکیل وزارت تجاری یعنی تشکیل وزارت واردات / عده ای دنبال احیای وزارت تجاری هستند
ایزدخواه بیان داشت: عده ای یکی از دلیلهای استیضاح را عدم احیای وزارت تجاری می دانند در صورتیکه این مسئله 6 تا 7 بار تجربه شده و عملاً دیده ایم تشکیل وزارت تجاری یعنی تشکیل وزارت واردات و در این شرایط تحریمی نباید صنعت را تنها بگذاریم و با واردات بی رویه، صنایع را از بین ببریم. این استیضاح به نظر من پشت پرده های سیاسی دارد، وگرنه ما هم اعتقاد داریم عملکرد وزارت صنعت در جلب بخش مشارکت تشکل های صنعتی ضعیف است. در زمان وزیران قبلی هم این مسئله گرفتار مشکل بود.
* امروز تشکیل وزارت صنعت ضربه به تولید خواهد بود 
وی در مورد عملکرد بخش تجاری وزارت صنعت، اظهار داشت: این غلط است که در وضعیت تحریم بخواهیم به سمت واردات و تشکیل وزارت تجاری برویم و فرصت های صنعت را از بین ببریم. اگر جنگ اقتصادی و تحریم نبود، ممکن بود برای تشکیل وزارت تجاری فکری نماییم، اما در این شرایط بطور قطع تشکیل وزارت صنعت ضربه ای به تولید خواهد بود.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این نکته را هم تصریح کرد: هم اکنون وظایف تجاری در وزارت صنعت موجود است. معاون تجاری به عنوان قائم مقام وزیر منصوب شده است. سازمان توسعه تجارت هم به فعالیت خود ادامه می دهد و نباید تجربه تکراری 6 دفعه قبلی در خصوص تفکیک و ادغام را تکرار نماییم.
ایزدخواه در مورد مدیریت تجاری پس از اصلاح ارز ترجیحی اظهار داشت: اولاً اصل اجرای حذف در ارز ترجیحی در وضعیت فعلی به نظر من تصمیم درستی نبود، در بودجه سال قبل هم گفتیم ارز ترجیحی استخوانی است که در گلوی اقتصاد کشور گیر کرده است، اما باید به تدریج این ارز حذف می شد، گرچه دولت پیش بینی می کرد تورم ناشی از آن 7 درصد باشد، اما بیش از این رقم شد، همین طور گفته بودند که فقط قیمت کالاهای اساسی بیشتر می شود، الان قیمت همه کالاها بیشتر می شود. بهتر بود دولت از راه افزایش درآمد ارزی کشور و مالیات از شرکت های خصولتی کار را پیش می برد و ارز ترجیحی را یکباره حذف نمی کرد.
وی افزود: اگر هم به فرض وزارت تجاری تشکیل گردد، دیگر ارزی نداریم که بخواهیم واردات انجام دهیم. ما باید به فکر این باشیم که چگونه ظرفیت 50 درصد ظرفیت خالی کارخانه ها را پر نماییم. مفاسد بروکراتیک در دستگاه های مختلف وجود دارد در وزارت صنعت هم وجود دارد که باید رفع نماییم. بدین سبب مسئله کشور ثبات اقتصادی و مدیریتی است و نباید صورت مسئله را پاک نماییم.
* ضرورت ارتقای تعامل دولت و مجلس با کار کارشناسی
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نقش بخش صنعت و معدن در ایجاد اشتغال اشاره کرد: اگر الان دست به ترکیب وزارت صنعت بزنیم، حداقل سه ماه این وزارتخانه مهم بی وزیر می شود و فرد قوی تری نخواهد آمد و تا فرد مورد نظر بخواهد نظر افراد را جلب نماید، زمان از دست می رود و گرفتار تشویش می شود. در دولت قبل طی چهار سال، پنج وزیر صنعت عوض شد و ما چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم وزارت صنعت پیشران ایجاد اشتغال باشد.
به گفته ایزدخواه، مجلس باید تعارف و مماشات را کنار بگذارد، در بحث واردات خود ما طرح  واردات خودرو را مطرح کردیم و ایستادیم و نتیجه گرفتیم، الان باید تعامل دولت و مجلس با کار کارشناسی بیشتر شود.
وی بیان کرد: در مسئله ارز ترجیحی خیلی از نمایندگان مخالف بودند، اما باز گفتند چون دولت اصرار دارد، با تعارف گفتند اجرا شود، الان می گوییم اگر سرسختی بیشتری می شد و ارز ترجیحی یکباره حذف نمی شد و کالابرگ الکترونیکی برقرار می شد نتیجه بهتری به دست می آمد، بدین سبب مجلس نباید منفعل باشد. اما از یک طرف هم نباید مانع کار دولت هم بشود.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرد: در دولت قبلی وقتی مجلس می خوست وزیری را استیضاح کند می گفتند دست به ترکیب دولت نزنید، الان که دولت انقلابی سر کار آمده است، نباید گرفتار تشویش شویم. 
* دولت مجلس را همراه خود ببیند/ مسائل اصلی کشور در تعامل بین دولت و مجلس حل می شود
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ما نیاز داریم دولت ثبات داشته باشد، دولت یک سال است که مستقر و تیم مدیریتی دولت بتازگی مشخص شده است، باید به سمت بحث های عمیقی و تحول واقعی در همکاری دولت مجلس برویم و از استیضاح به عنوان یک ابزار چکشی استفاده نکنیم بلکه نظرات کارشناسی مجلس را به دولت منتقل نماییم. دولت هم مجلس را مزاحم خود نبیند، البته با حفظ سلامت رابطه دولت و مجلس بیشتر تقویت شود تا بتوانیم مسائل مردم را حل نماییم.
ایزدخواه تاکید کرد: نه مجلس به تنهایی و نه دولت به تنهایی نمی توانند همه مسائل را حل کنند. از یک طرف نباید منفعل باشیم و باید تعامل بیشتری با دولت داشته باشیم.
وی اظهار داشت: برنامه هفتم یک مسئله اساسی است که باید مسئله محور باشد؛ یعنی در برنامه هفتم تاکید ما بر حل مسائل محوری و اصلی و اولویت دار باشد.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: باید مسائل اصلی کشور را در یک تعامل بین دولت و مجلس حل نماییم و تمرکز دولت را در خدمت رسانی به هم نزنیم.
پایان پیام/


1401/08/02
21:18:50
5.0 از 5
417
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , تجاری
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش : با آنی بازار، هم خرید کنید، هم به روز بمانید