در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری مطرح شد؛

نبود برنامه عملیاتی توسعه گردشگری

نبود برنامه عملیاتی توسعه گردشگری به گزارش آنی بازار، در مراسمی که دانشکده گردشگری دانشگاه تهران با گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار نمود؛ فعالان عرصه گردشگری به مهم ترین موضوعات و چالش ها در صنعت توریسم پرداختند.


به گزارش آنی بازار به نقل از مهر پنجم مهر روز جهانی گردشگری می باشد و به همین مناسبت دانشکده گردشگری دانشگاه تهران ویژه برنامه ای را با همین مبحث عصر و با دعوت از فعالان عرصه های مختلف گردشگری عصر امروز برگزار کرد. سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با تبریک روز جهانی گردشگری به گردشگری سبز اشاره نمود و اظهار داشت: باید فعالیتهای خویش را به شکلی تنظیم نماییم که ضمن صدمه نرساندن به محیط زیست وضع محیط آنرا هم بهتر کند. رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: مهم ترین سرمایه ای که می توانیم برای گردشگری فراهم نماییم قبل از پول، منابع مالی و امکانات فیزیکی و زیرساختی، داشتن منابع انسانی سرآمد و کارآمد در حوزه گردشگری می باشد. وقتی مبحث گردشگری پایدار را هم مطرح می نماییم پیچیدگی بیشتری را هم شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات گردشگری به روز بودن زیرساخت هاست اظهار داشت: به روز بودن، مدرن بودن و پاکی و زیبایی تجهیزات و امکانات فیزیکی ضروری می باشد. در کنار این مسائل باید به راهنمایی مناسب گردشگران هم توجه کرد. مقیمی تصریح کرد: شاهد یک رابطه مستقیم میان توسعه فعالیتهای گردشگری و صدمه به محیط زیست هستیم. با رشد گردشگری، محیط زیست و طبیعت بکر و نابمان هم صدمه دیده است. وی ضمن اشاره به تعاملات گسترده موجود در دانشگاه تهران اظهار داشت: در قسمت توریست و رفتارهای او بشدت نیازمند فرهنگ سازی و آشنایی گردشگران با فرهنگ ایرانی هستیم. در خیلی از موقعیت ها زیرسخت های خوبی بوجود آمده است اما به علت نبود نیروی انسانی ماهر فرصت های گردشگری به سادگی از دست می رود. آثار مخرب سبز شویی بخش گردشگری مقیمی با طرح این سوال که چرا خیلی از ظرفیتهای گردشگری راکد است اظهار داشت: به نظر می آید باید روی پرورش نیروی انسانی بیشتر فکر نماییم. وی ضمن اشاره به آثار مخرب سبزشویی اظهار داشت: متأسفانه برخی با اسم گردشگری و جذب گردشگر سواحل را اشغال می کنند یا به محیط زیست کشور صدمه می زنند. مقیمی با تکیه بر این که جذب سرمایه برای توسعه گردشگری در قدم دوم ماست؛ اظهار داشت: فعلا با همین امکانات موجود در دانشگاه تهران می توانیم توسعه گردشگری را داشته باشیم. تابحال خیلی کم در این حوزه کار کردیم. گاهی فعالیتهای پراکنده ای را در سطح روستاها می بینیم که بسیار هم موفق و جذاب بوده است. ما هم باید مردم محلی یا فروشگاه های روستایی را مطابق با ذائقه های متعدد بیشتر فعال نماییم. تلاش برای کارآفرینی در صنعت گردشگری داود حومنیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران در این برنامه هدف از راه اندازی دانشکده گردشگری را ایجاد کارآفرینی در گردشگری عنوان نمود و اظهار داشت: خیلی از نهادهای علمی نتوانستند ارتباط خوبی با صنعت ایجاد کنند اما هدف ما در دانشکده گردشگری کارآفرینی بود. ما از ابتدا در خدمت دوستانمان در صنعت توریسم بودیم. وی با اشاره به اینکه از ابتدا به فکر کارآفرینی در گردشگری بودیم اظهار داشت: از همان ابتدا با صاحبان صنعت توریسم در ارتباط بودیم. تازه در شروع راه هستیم و معتقدم در آینده میتوان دانشکدگان گردشگری را راه اندازی نمود. حومنیان وجود زیرساخت ها، دیپلماسی فعال، تبلیغات و آموزش کادر آشنا به گردشگری را از مؤلفه های اصلی رشد و توسعه گردشگری عنوان نمود. رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران اظهار داشت: دانشکده گردشگری یک سال و نیم است که تأسیس شده و از سال تحصیلی گذشته در هر سه مقطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا از راه کنکور دانشجو جذب کرده است. ما در زمینه هتلداری و گردشگری فعال هستیم. حومنیان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد دبیرخانه ملی روز جهانی گردشگری را تأسیس نماییم تا افراد ماهر را برای گردشگری تربیت نماییم. برنامه عملیاتی برای رشد گردشگری نداریم شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) هم در این برنامه با اشاره به اینکه در صنعت توریسم مشکلاتی داریم؛ در تشریح این مشکلات اظهار داشت: ما برنامه مدون و عملیاتی برای رشد گردشگری نداریم. روی کاغذ حرف میزنیم ولی برنامه عملیاتی نداریم. فرزادی پور اظهار داشت: من در جریان بازی های جام جهانی قطر بودم؛ با وجود انبوهی از استعدادها در کشور تنها حدود ۲۰ هزار نفر برای این مسابقات بازدید نمودند. وی ضمن اشاره به نبود نیروی متخصص در امر گردشگری اظهار داشت: دز کنار نبود برنامه، نیروی متخصص هم نداریم. در کشور ترکیه نیروی خدمات گردشگری به صورت میانگین حدود ۴۰ ساله است؛ در حالیکه ما از نیروی جوان و بی سواد در علم گردشگری برای خدمات این حوزه استفاده می نماییم. همینطور در انتها این مراسم تفاهم نامه ای بین دانشکده گردشگری و شرکت هواپیمایی ایران ایر جهت راه اندازی دوره MBA مدیریت هوانوردی به امضا رؤسای دو نهاد فوق رسید. در پایان این مراسم برخی از برترین دانشجویان دانشکده گردشگری هم مورد تجلیل قرار گرفتند.

1402/07/06
09:33:53
5.0 از 5
207
تگهای خبر: آموزش , تبلیغات , تخصص , خدمات
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش