رقابت به جای قیمت گذاری نسخه خصوصی سازی خودروسازان

رقابت به جای قیمت گذاری نسخه خصوصی سازی خودروسازان به گزارش آنی بازار، عضو اتاق تجاری تهران با تکیه بر لزوم خروج دولت از قیمت گذاری و واگذاری کامل خودروسازان به بخش خصوصی اظهار داشت: مدیریت دولتی ناپایدار است؛تنها رقابت می تواند بازار را کنترل و صنعت را پیشرو کند.



محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با گزارشگر مهر، در ارتباط با معایب و محاسن واگذاری شرکتهای خودرو سازی به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر شرکتها را به بخش خصوصی واگذار کنند، پیشرفت بیشتری حاصل می شود؛ چونکه مدیران دولتی اصلاً پایدار و دائمی نیستند و با تغییر دولت همه مدیران عوض می شوند.
وی تاکید کرد: باید کاری کرد که همانطور که ایران خودرو که در شروع تأسیس خصوصی بود و بعد دولتی شد (که نتیجه اش پسرفت بود)، باردیگر شرایط خصوصی سازی برقرار شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: هم اکنون هم نیاز هست تا دولت چند اقدام مهم انجام دهد؛ یکی این که خودروسازی ها را خصوصی کند (کاری که درباره ی ایران خودرو شروع شده) و دیگری این که در قیمت گذاری دخالت نکند.
نجفی منش بیان نمود: در دنیا حدودا هیچ کشوری این گونه عمل نمی کند و تجربه نشان داده این تکنیک غلط است و نتیجه مطلوبی ندارد و اگر دولت بخواهد اقدامی بکند، باید زمینه رقابت را مهیا کند؛ چونکه رقابت، بهترین کنترل کننده قیمت است.
وی اضافه کرد: در این شرایط، کار بسیار بهتر پیش می رود و تنها نیاز به عزم، اراده و اقدام جدی وجود دارد. متاسفانه برخی دولتی ها فکر می کنند با این کار قدرت و نفوذشان را از دست می دهند و دیگر نمی توانند دستور بدهند، در صورتیکه این مبادرت به سود کشور است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ضمن اشاره به این که بهترین نمونه واگذاری موفق، همان تجربه ایران خودرو است، تصریح کرد: البته هم اکنون هم با دخالت های غیرضروری در روند کار ایران خودرو، مشکلات ایجاد می کنند؛ که سفارش این است تا این گونه مداخلات انجام نشود و اجازه دهند روند طبیعی پیش برود تا بهبود واقعی حاصل شود.
نجفی منش در انتها عنوان کرد: ما شاید تنها کشوری در دنیا هستیم که نه فقط در خودرو، بلکه در بیشتر کالاها قیمت گذاری دستوری داریم. دولت باید تصمیم بگیرد از این کار فاصله بگیرد و اجازه دهد رقابت جایگزین قیمت گذاری شود.
به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، شرکت خودروسازی سایپا، بعنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، نه فقط بخش قابل توجهی از تولید و عرضه خودرو در بازار داخلی را بر عهده دارد بلکه ارتباط مستقیم و حیاتی با زنجیره تامین و قطعه سازی داخلی دارد؛ نقشی که آنرا به یکی از حساس ترین بنگاه های صنعتی ایران مبدل کرده است. اثرگذاری سایپا بر قیمت و کیفیت خودرو در سطح ملی، باعث شده هر تصمیم مدیریتی یا مالکیتی در این شرکت، نتایج گسترده ای بر اقتصاد و زندگی میلیونها ایرانی داشته باشد.
با این وجود، تجربه گذشته در خصوصی سازی برخی صنایع بزرگ نشان داده که واگذاری های غیرکارشناسی و فاقد نظارت مؤثر، نه فقط منجر به پیشرفت کیفیت و کارآیی نشده، بلکه گاهی بحران مدیریتی، افت تولید، افزایش بدهی و نارضایتی مصرف کننده را در پی داشته است. انتقال مالکیت به بخش های فاقد سرمایه و توان مدیریتی کافی، یا واگذاری رانتی، سابقه ای است که حال سایه آن بر تصمیم گیری درباب سایپا دیده می شود.
کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که بدون رعایت معیارهای شفافیت، اهلیت سنجی خریدار، پایبندی به تعهدات تولید و سرمایه گذاری و نظارت طولانی مدت بعد از واگذاری، خصوصی سازی سایپا می تواند ضربه غیرقابل جبرانی به صنعت خودرو وارد کند. این مطالبه، نگاهی جدی را از طرف دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی طلب می کند تا پروسه واگذاری بر پایه منافع ملی، پیشرفت فناوری، پشتیبانی از تولید داخلی و حفظ حقوق مصرف کننده پیش برود.
در شرایطی که بازار خودرو با چالش های کیفیت، قیمت و عرضه دست وپنجه نرم می کند، جامعه صنعتی و مصرف کنندگان منتظر اقدام عملی دولت برای ایجاد یک الگوی موفق در خصوصی سازی سایپا هستند؛ الگویی که نه فقط اعتماد عمومی را بازگرداند بلکه راه را برای رقابت سالم و پیشرفت تکنولوژیک هموار کند. به طور خلاصه، متاسفانه برخی دولتی ها فکر می کنند با این کار قدرت و نفوذشان را از دست می دهند و دیگر نمی توانند دستور بدهند، در صورتی که این اقدام به سود کشور است. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ضمن اشاره به اینکه بهترین نمونه واگذاری موفق، همان تجربه ایران خودرو است، خاطرنشان کرد: البته هم اینک هم با دخالت های غیرضروری در روند کار ایران خودرو، مشکلات ایجاد می کنند؛ که سفارش اینست تا این گونه مداخلات انجام نشود و اجازه دهند روند طبیعی پیش برود تا بهبود واقعی حاصل شود. اثرگذاری سایپا بر قیمت و کیفیت خودرو در سطح ملی، سبب شده هر تصمیم مدیریتی یا مالکیتی در این شرکت، نتایج گسترده ای بر اقتصاد و زندگی میلیون ها ایرانی داشته باشد.

1404/07/07
09:13:49
5.0 از 5
40
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تكنولوژی
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش : با آنی بازار، هم خرید کنید، هم به روز بمانید