تولید ایکس ری داخلی برای برخورد با قاچاق کالا در مبادی مرزها لازم است

تولید ایکس ری داخلی برای برخورد با قاچاق کالا در مبادی مرزها لازم است به گزارش آنی بازار، کارشناس حمل و نقل بین الملل و لجستیک اظهار داشت: تولید دستگاه ایکس ری داخلی برای کنترل محموله ها و پیشگیری از قاچاق کالا در گمرکات و مبادی مرزی کشور ضروری می باشد.



به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، برپایه اظهارات مسؤلان ارشد نظامی و امنیتی کشور، یکی از عوامل اصلی انفجارها انجام شده در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تجاوز رژیم صهیونیستی مقابل ایران، ریزپرنده های تولید شده در داخل کشور بوده است. این ریزپرنده ها با استفاده از قطعات کوچک قاچاق شده به کشور مونتاژ و عملیاتی می شدند.
حجم بالای این قطعات نشان داده است که ورود آنها صرفا از مسیرهای غیرقانونی نبوده و بخشی از آنها از مبادی قانونی و گمرکات کشور وارد شده اند. قاچاق این محموله ها حکایت از ضعف های نظارتی در گمرکات کشور دارد که یکی از علل اصلی آن، عدم استفاده از دستگاه های ایکس ری است؛ مبحث در حالی مطرح می شود که توان ساخت این دستگاه در داخل کشور نیز وجود دارد.

ایکس ری ایرانی؛ فناوری داخلی که تنها سه کشور جهان در اختیار دارند


محمدتقی طاهری کارشناس حمل و نقل بین الملل و لجستیک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شروع روند تولید دستگاه ایکس ری در ایران، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی ۱۳۹۶ در حرم امام رضا (ع) فرمودند: «به بنده خبر دادند در یک بندر مشخص روزانه دو تا سه هزار کانتینر بدون بازرسی وارد کشور می شوند.» بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برای تجهیز گمرکات و ممانعت از قاچاق کالاهای ممنوعه، زمینه ساخت این دستگاه راهبردی در کشور فراهم گردید.
طاهری در رابطه با فرآیند و چالش های ساخت دستگاه ایکس ری اظهار داشت: مدیران یکی از این شرکت ها برای نخستین بار با ستاد مبارزه با قاچاق کالا قراردادی منعقد نمودند که در آن، در صورت عدم تحویل دستگاه در مدت شش ماه، هر هفته ۱۰۰ میلیون تومان جریمه پرداخت می شد. در نهایت بعد از هشت ماه، نخستین دستگاه ساخته و در گلوگاه شهید شرافت نائین مستقر شد.
وی اضافه کرد: بهره برداری از دستگاه ایکس ری توسط این شرکت در شرایطی انجام شد که تا آن زمان تنها سه کشور آمریکا، چین و آلمان فناوری ساخت آنرا داشتند. متخصصان ایرانی بدون در اختیار داشتن هیچ دستگاه مشابهی، ایکس ری داخلی را طراحی و تولید کردند.
کارشناس حمل و نقل بین الملل و لجستیک با اشاره به قیمت این دستگاهها اظهار داشت: دستگاه ایکس ری ایرانی با معیارهای جهانی تولید شده و با قیمتی حدود یک سوم نمونه های خارجی عرضه می شود.
طاهری با اشاره به محل استفاده دستگاه های تولید داخل اظهار داشت: نخستین دستگاه در گلوگاه شهید شرافت نائین مستقر شد. این گلوگاه روزانه ۲ تا 3000 کانتینر را عبور می دهد و قبل از نصب دستگاه ایکس ری داخلی، یکی از مهم ترین مسیرهای عبور کالاهای قاچاق بود. تابحال ۱۳ دستگاه دیگر تولید و تحویل شده است که ۱۰ دستگاه در گمرکات و سه دستگاه توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا خریداری شده اند.
این فعال حوزه لجستیک در رابطه با مانع اصلی توسعه تولید دستگاه ایکس ری داخلی بیان نمود: از سال ۱۳۹۸ گمرک ادعا نمود، دستگاه های تولید داخل گواهی بهره برداری جهانی ندارند، در صورتیکه محصول تولیدی دارای گواهی انطباق کیفیت بوده و مطابق معیارهای جهانی است.
وی اضافه کرد: مطابق قانون جهش تولید، محصول داخلی با گواهی انطباق احتیاج به گواهی بین المللی ندارد، اما گمرک به این بهانه نداشتن گواهی بهره برداری بین المللی و نبود کیفیت کافی، دستگاهها را متوقف کرده است، در صورتیکه این استانداردها برای دستگاه های خارجی مانند چین اعمال نمی گردد.
طاهری بیان نمود: یکی دیگر از مشکلات شرکتهای دانش بنیان فعال در این عرصه، نحوه قرارداد با گمرک است که به شکل BOO (ساخت - تملک - بهره برداری) تعریف می شود. در این نوع قرارداد، گمرک شرط می کند که دستگاه ایکس ری در یکی از مبادی ورودی کشور نصب شود و شرکت تولیدکننده، دستگاه را مستقیماً فروخته و درآمد حاصل از آنرا دریافت نکند. در واقع بخشی از عایدی شرکت از این قرارداد، در ارتباط با درآمدهای عوارض ورود و خروج است.
کارشناس حمل و نقل بین الملل و لجستیک اضافه کرد: مشکل اصلی این قراردادها برای شرکت ها، طولانی بودن فرآیند بازگشت سرمایه است. برای توسعه تولید و ساخت دستگاه های بیشتر، شرکتهای دانش بنیان که پشتوانه مالی قابل توجهی ندارند، نیازمند فروش مستقیم دستگاه و دریافت مبلغ کامل آن هستند. باتوجه به محدودیت مشتریان و نقش اصلی گمرک بعنوان خریدار محصولات، تغییر سیاست خرید از جانب گمرک، مهم ترین مسیر برای بسط تولید داخلی دستگاه های ایکس ری است.
طاهری در رابطه با ظرفیت فعلی کشور در زمینه ایکس ری کامیونی اظهار داشت: کشور به حدود ۱۰۰ دستگاه نیاز دارد، اما با سفارش های جدید گمرک، در بهترین حالت تعداد این دستگاهها به ۳۰ عدد خواهد رسید که فاصله بسیاری با نیاز واقعی دارد.
وی در انتها اشاره کرد: امیدواریم باتوجه به شرایط حساس کشور و نیاز مبرم گمرکات به بررسی دقیق محموله ها برای حفظ امنیت مردم، سیاستهای گمرک جمهوری اسلامی ایران تغییر کند و همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داخلی دستگاه های ایکس ری صورت گیرد.
خلاصه اینکه این گلوگاه روزانه ۲ تا 3000 کانتینر را عبور می دهد و پیش از نصب دستگاه ایکس ری داخلی، یکی از مهم ترین مسیرهای عبور کالاهای قاچاق بود. در حقیقت قسمتی از عایدی شرکت از این قرارداد، در ارتباط با درآمدهای عوارض ورود و خروج است. طاهری در ارتباط با ظرفیت فعلی کشور در حوزه ایکس ری کامیونی عنوان کرد: کشور به حدود ۱۰۰ دستگاه نیاز دارد، اما با سفارش های جدید گمرک، در بهترین حالت تعداد این دستگاهها به ۳۰ عدد خواهد رسید که فاصله زیادی با نیاز واقعی دارد.
1404/07/17
13:38:34
5.0 از 5
31
تگهای خبر: ارز , تخصص , تولید , تولیدكننده
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش : با آنی بازار، هم خرید کنید، هم به روز بمانید