راه آهن کرمانشاه - خسروی مکمل راه آهن شلمچه - بصره است به گزارش آنی بازار، کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: راه آهن کرمانشاه - خسروی در کنار مسیر شلمچه - بصره، می تواند مکمل شبکه ریلی ایران و عراق باشد و اهمیت بالای ی در تکمیل کریدور شرق به غرب ایفا کند. محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به اهمیت راه آهن کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: این پروژه یکی از دو مسیر کلیدی اتصال ریلی ایران به کشور عراق است که می تواند نقشی اساسی در فعال سازی کریدور شرقی - غربی کشور ایفا کند. هم اکنون، ایران در راه ریلی شرق به غرب صرفا به ترکیه متصل است؛ آن هم به شکل ناقص. چونکه در راه عبور از ترکیه، دریاچه وان باعث گسست در شبکه ریلی می شود و همین مساله ظرفیت عبور کالا و سرعت حمل و نقل را کاهش داده است. وی اضافه کرد: این مشکل با وجود پیگیری های مکرر ایران در دو دهه گذشته همچنان پابرجا است و حتی پیشنهاد سرمایه گذاری از جانب ایران برای حل آن هم به نتیجه نرسیده است. از این منظر، اتصال ریلی به عراق می تواند نقش مکمل و مؤثری در تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب ایفا کند. اما اهمیت این پروژه فقط در بحث ترانزیت نیست؛ بلکه عراق به عنوان یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران، حجم بالایی از تجارت کالا و جابه جایی مسافر را با کشور ما دارد. شاهجویی بیان کرد: وجود مناسبت هایی نظیر اربعین حسینی و سفرهای زیارتی به مشهد و عتبات عالیات، تبادل گسترده زائرین میان ایران و عراق را به یک نیاز دائمی مبدل کرده است. بدین سبب توسعه خطوط ریلی میان دو کشور، بخصوص راه آهن کرمانشاه - خسروی، می تواند بستر مناسبی برای افزایش ایمنی و سرعت سفر زائرین فراهم آورد. این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی همینطور اشاره کرد: هرچند پروژه راه آهن شلمچه - بصره به سبب مسیر کوتاه تر و هزینه کمتر، بیشتر مورد توجه مسؤلان قرار گرفته، اما راه آهن کرمانشاه - خسروی از نظر جغرافیایی پتانسیل نزدیکی دو پایتخت تهران و بغداد را دارد و از منظر راهبردی اهمیت بالاتری پیدا می کند. وی اضافه کرد: مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی مسیری بلندتر و سخت تر است، اما در صورت اجرای این پروژه، امکان توسعه صادرات و واردات، افزایش تبادل تجاری و دسترسی پایدار به بازار عراق فراهم خواهد شد. این مساله بخصوص در امتداد اهداف توسعه محور و گسترش نفوذ ایران در بازارهای عراق، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شاهجویی تاکید کرد: باتوجه به حجم تبادل زائر و کالایی که میان ایران و عراق در جریان است، هر دو پروژه ریلی شلمچه - بصره و کرمانشاه - خسروی باید با سرعت بیشتری پیش بروند تا منافع مشترک دو کشور هرچه سریعتر محقق شود. کارشناس صنعت ریلی ضمن اشاره به جزئیات مسیر راه آهن کرمانشاه - خسروی، اظهار داشت: با اتصال راه آهن تهران به همدان، سپس همدان به ملایر و در ادامه ملایر به کرمانشاه، بستر اجرای پروژه اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی بطور جدی تری فراهم گردید. این تکمیل زنجیره باعث شد که کشور از منظر شبکه ریلی، به مرز خسروی و عراق نزدیک تر شود. وی اضافه کرد: بر اساس طرح فعلی، مقرر است مسیر ریلی از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب راه اندازی شود. از اسلام آباد، مسیر به دو شاخه تقسیم خواهد شد؛ یک شاخه بسمت ایلام و شاخه اصلی دیگر بسمت مرز خسروی امتداد می یابد. بعد از مرز خسروی، مسیر ریلی تا شهر خانقین در خاک عراق به طول حدود ۲۷ کیلومتر ادامه پیدا می کند. به گفته وی، این بخش از مسیر در منطقه دشتی قرار دارد و از نظر فنی، اجرای آن نسبتاً ساده و کم هزینه است. از خانقین تا بغداد هم حدود ۱۸۲ کیلومتر خط آهن موجود است؛ هرچند این مسیر به سبب فرسودگی و قدمت زیرساخت ها، نیازمند بازسازی و بهسازی اساسی است. اما نکته مهم اینجاست که احیای این مسیر بسیار ساده تر و کم هزینه تر از راه اندازی یک خط آهن جدید خواهد بود. وی با مقایسه این پروژه با خط آهن شلمچه - بصره اظهار داشت: وضعیت مشابهی در راه ریلی شلمچه - بصره هم حاکم است. حتی اگر امروز پروژه شلمچه - بصره به بهره برداری برسد، مسیر ادامه آن بسمت نجف، کربلا و بغداد، بواسطه فرسودگی خطوط قدیمی، نیازمند بازسازی گسترده است تا بتواند ظرفیت جابه جایی و سرعت قطارها را افزایش دهد. این کارشناس صنعت ریلی تصریح کرد: مسیر اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی در مجموع شامل سه بخش است، مسیر ۲۶۳ کیلومتری از کرمانشاه تا خسروی در داخل ایران، مسیر ۲۷ کیلومتری از خسروی تا خانقین در خاک عراق، و مسیر ۱۸۲ کیلومتری از خانقین تا بغداد که به بهسازی نیاز دارد. مجموع طول این مسیر به حدود ۴۷۲ کیلومتر می رسد که هم اکنون، عملیات اجرایی بخش کرمانشاه تا خسروی در ایران شروع شده است. شاهجویی در جواب این پرسش که چرا پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی تابحال به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: دلیل اصلی این تأخیر، محدودیت منابع بودجه ای در کشور است. تقریبا تمامی پروژه های زیربنایی کشور بر دوش بودجه عمومی دولت استوار هستند، اما این بودجه ها هم از نظر حجم و هم به لحاظ تخصیص با چالش های جدی مواجه اند. همین مساله باعث شده تا پروژه های مهمی مانند کرمانشاه - خسروی، با وجود آماده بودن شرایط فنی و سیاسی، همچنان در مرحله ساخت باقی بمانند. وی با مقایسه شرایط این پروژه با پروژه شلمچه - بصره اضافه کرد: در پروژه ریلی شلمچه - بصره، مشکلات به طور عمده سیاسی و فنی بوده، اما در مورد راه آهن کرمانشاه- خسروی، حداقل در قسمت داخلی تا مرز خسروی، هیچ مانع فنی یا سیاسی جدی وجود نداشته است. اگر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از منابع مالی کافی برخوردار بود، این پروژه می توانست تا امروز به بهره برداری برسد. این کارشناس صنعت ریلی بی ام کرد: تعداد پروژه های عمرانی که هم اکنون از بودجه دولتی ارتزاق می کنند، در مقایسه با حجم تخصیص واقعی بودجه، بسیار زیاد است. به همین دلیل، بودجه ای که برای هر پروژه درنظر گرفته می شود، بیشتر جنبه نگهداری دارد تا پیشرفت واقعی. براستی، این بودجه ها صرفا برای سرپا نگه داشتن کارگاه ها کافی است و پیشرفت محسوسی ایجاد نمی نماید. وی نسبت به فرایند تخصیص بودجه اخطار داد و اظهار داشت: اگر با نرخ فعلی تخصیص بودجه بخواهیم پروژه های نیمه تمام زیربنایی کشور، شامل ریلی و جاده ای، را تکمیل نماییم، این روند بیشتر از ۸۰ سال به طول خواهد انجامید. بنابراین، چاره ای جز حرکت بسمت شیوه های نوین تأمین مالی نداریم. جذب سرمایه گذاری غیردولتی، مشارکت های عمومی-خصوصی، و عرضه سهام پروژه ها به مردم، همچون روشهایی است که می تواند روند اجرا را تسریع کند. شاهجویی اشاره کرد: پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی در صورت تزریق یک جای منابع مالی، ظرف ۲ تا ۳ سال قابل تکمیل است. در این صورت، بخش قابل توجهی از تجارت ایران با عراق و جابه جایی زائرین می تواند از این مسیر صورت گیرد. این مساله علاوه بر گسترش مناسبات اقتصادی با عراق، آثار ملموسی بر اقتصاد داخلی کشور خواهد داشت؛ همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای، و راندمان بالاتر در حمل و نقل کالا و مسافر. وی تاکید کرد: هر پروژه زیربنایی باید متناسب با ماهیت و ظرفیت اقتصادی خود، دارای مدل تأمین مالی اختصاصی باشد. پروژه کرمانشاه - خسروی بخصوص به سبب بازدهی تجاری بالقوه، توجیه اقتصادی بالاتری نسبت به برخی پروژه های گذشته دارد. شاهجویی ضمن اشاره به تجربه راه آهن تهران - همدان اظهار داشت: زمانیکه این پروژه در دست ساخت بود، خیلی از کارشناسان تاکید داشتند که این مسیر از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست، اما با بودجه دولتی تکمیل شد. با این وجود، حتی امروز هم با گذشت یک دهه از بهره برداری، پروژه تهران - همدان به سوددهی کامل نرسیده است. وی در انتها بیان کرد: با توجه به این شرایط، بعضی از نمایندگان مجلس بدنبال اجرای طرح برقی سازی خط ریلی تهران - همدان هستند، در صورتیکه با هدایت همین منابع به پروژه کرمانشاه - خسروی، هم میتوان ظرفیت مسیر تهران - همدان را به حداکثر رساند و هم دسترسی موثرتری به بازار عراق ایجاد کرد. عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه - خسروی آغاز شد به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، روز چهارشنبه، ۹ مهر با حضور ویدئوکنفرانسی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، عملیات ریل گذاری ۱۱۵ کیلومتر از طریق آهن کرمانشاه - اسلام آباد به عنوان بخشی از مسیر ۲۶۳ کیلومتری راه آهن کرمانشاه - خسروی شروع شد. در این مرحله، ۱۸ هزار تن ریل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پروژه بخشی از راهگذر راهبردی ریلی شرق به غرب کشور است. هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در این آئین ضمن اشاره به آغاز ریل گذاری محور کرمانشاه - خسروی اظهار داشت: این طرح با استفاده از ۱۸ هزار تن ریل اجرا می شود و تکمیل آن به عنوان بخشی از راهگذر ریلی شرق به غرب، ایران را به کشور عراق و در ادامه به سواحل مدیترانه متصل خواهدنمود. وی اضافه کرد: راه آهن کرمانشاه - خسروی یکی از پروژه های مهم و راهبردی کشور است که با بهره برداری از آن، ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق برقرار می شود و در ادامه امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه هم فراهم خواهد شد. این مسیر کوتاه ترین راه ارتباطی ریلی به شهر های بغداد، نجف، کربلا معلی و سامرا به حساب می آید و می تواند تحولی اساسی در عرصه جابه جایی مسافر و زائر، همینطور ترانزیت بین المللی کالا بوجود آورد. بازوند با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی تابحال ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی در محدوده کرمانشاه تا اسلام آباد به ۸۳ درصد رسیده و امروز عملیات ریل گذاری این بخش شروع شد. وی اشاره کرد: این خط ریلی شامل ۱۲ ایستگاه تشکیلاتی، مسافری و ترافیکی خواهد بود و با تکمیل آن علاوه بر توسعه اقتصادی و رونق استانهای غربی کشور، زمینه برای بسط ترانزیت کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل و ارتقاء جایگاه ژئوپلیتیک ایران در راهگذر ریلی شرق به غرب فراهم می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در انتها تاکید کرد: راه آهن کرمانشاه - خسروی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه طرحی راهبردی در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کرده و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد. خلاصه اینکه از اسلام آباد، مسیر به دو شاخه تقسیم خواهد شد؛ یک شاخه بسمت ایلام و شاخه اصلی دیگر بسمت مرز خسروی امتداد می یابد. این کارشناس صنعت ریلی خاطرنشان کرد: مسیر اتصال ریلی کرمانشاه - خسروی در مجموع شامل سه بخش است، مسیر ۲۶۳ کیلومتری از کرمانشاه تا خسروی در داخل ایران، مسیر ۲۷ کیلومتری از خسروی تا خانقین در خاک عراق، و مسیر ۱۸۲ کیلومتری از خانقین تا بغداد که به بهسازی نیاز دارد. بازوند ضمن اشاره به این که عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی در محدوده کرمانشاه تا اسلام آباد به ۸۳ درصد رسیده و امروز عملیات ریل گذاری این بخش آغاز شد. 1404/07/19 11:02:52 5.0 از 5 16 تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجاری , راه اندازی این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط قیمت برنت 65 دلار و 16 سنت شد سازمان هدفمندسازی یارانه ها مجوز قانونی در تقسیم پول گندم کاران ندارد ورود شاخص کل به ناحیه سخت مقاومتی احتیاط شرط عقل است! کشف 755 مورد قاچاق انسان توسط مأموران گمرک مرز بازرگان امسال نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۵