نوآوری و فناوری تنها راه بقای صنعت بیمه ایران در دوران تحریمها آنی بازار: الگوگیری از تکنولوژی های جدید، تحلیل داده و مهندسی ریسک، تنها مسیر پایداری صنعت بیمه در عصر تحریم است؛ راهی که تجربه جهانی نشان داده است به سودآوری و تاب آوری بیشتر شرکت های ایرانی منجر می شود. به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند ضمن اشاره به نقش پررنگ بیمه در مدیریت ریسک و ثبات اقتصادی اظهار داشت: شرکت های بیمه در جهان با استفاده از فناوری های نو و تحلیل داده، توانسته اند پروسه بیمه را ساده تر و سودآورتر کنند؛ الگویی که می تواند برای شرکت های ایرانی هم درس آموز باشد. سیدطه حسین مدنی با اعلان اینکه بیمه امروز به بخش جدایی ناپذیر اقتصاد تبدیل گشته و گردش مالی بسیار بالایی را به خود مختص کرده است، اظهار داشت: کسب و کارهای بیمه ای در مقابل مبلغ معینی که دریافت می کنند؛ به پرداخت کننده مبلغ تعهد می دهند تا در صورت وقوع حوادث یا رویدادهای مشخص و ناخواسته، خسارت وارده را جبران کنند. مهندسی ریسک و رقابت در صنعت بیمه مدنی اضافه کرد: کسب و کارهای بیمه ای در صورت بهره مندی از یک مهندسی و تحلیل ریسک و برنامه ریزی مالی برای پذیرش سطوح مختلف ریسک، می توانند ریسک کمتری را متحمل شده، شاخص عملکرد خودرا مثبت کرده و سودآوری داشته باشند و به حیات خود ادامه دهند. این شرکت ها رقابت شدیدی برای جبران بهتر خسارت، افزایش سرعت تسویه دیون و عرضه قیمت های بهتر به مشتریان دارند. بیمه گذاران هم در واقع شرکت های بیمه ای را با پرداخت مبالغ معین در بخشی از سود خود شریک می کنند تا بتوانند زیان های احتمالی بزرگ تر را کنترل کنند. وی با اعلان اینکه نوع کسب و کار بیمه سبب ایجاد نوعی تضاد طبیعی میان منافع بیمه گر و بیمه گذار می شود، اضافه کرد: در مجموع بیمه گذاران به دنبال کاهش ریسک با پرداخت هزینه کمتر و دریافت پوشش بیشتر هستند در طرف مقابل شرکت های بیمه هم به دنبال کاهش پذیرش مسئولیت ریسک و احتمال وقوع آن و البته دریافت هزینه بیشتر هستند. این تضاد در یک نقطه بهینه با هم تلاقی خواهدنمود. این نقطه جایی است که بیمه گر و بیمه گذار بر روی هزینه و پوشش ریسک به توافق می رسند. یعنی شرکت بیمه و مشتری می پذیرند که برای چه میزان ریسک چه هزینه ای رد و بدل کنند. رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در ادامه اشاره کرد: این نقطه بهینه در صنعت بیمه از اهمیت بسیار مهمی برخوردارست. شرکت های بیمه ای در دنیا برای رسیدن به این نقطه بهینه اقدامات مختلفی انجام داده اند که می تواند برای شرکت های بیمه در ایران درسهای آموزنده ای داشته باشد. راهکارهای کاهش ریسک وی اشاره کرد: این اقدامات می تواند از انتخاب نوع حمل و نقل تا تعیین مسیرهای کم ریسک تر را در بر بگیرد. یعنی شرکت ها به جای عرضه خدمات گران تر به مشتریان شیوه های حمل و مسیرهای خاصی را پیشنهاد می دهند تا احتمال بروز حادثه و جبران خسارت را کاهش دهند. بطورمثال پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ناامن شدن کانال سوئز، نرخ بیمه در این راه به سطح شرایط جنگی رسید. شرکت های بیمه ای در مقابل مسیرهای جایگزینی را هم با نرخ بیمه عادی پیشنهاد دادند تا تجار و مالکان، کشتی را به این مسیرها سوق داده و سطح ریسک خودرا کاهش دهند. اهمیت ساده سازی پروسه بیمه برای مشتریان / تجربه شرکت های مختلف جهان مدنی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این مدل اقدامات، تجربه های جهانی در حوزه بیمه حکایت کننده از اهتمام جدی شرکت های بیمه ای بر ساده سازی پروسه بیمه برای مشتریان است. چون به طور معمول مشتریان در نهایت به قیمت و به صرفه بودن آن، باتوجه به سطح پوشش نگاه می کنند. وی ضمن اشاره به اقدامات برخی شرکت های بیمه در جهان برای کاهش ریسک، ساده سازی پروسه و ایجاد یک معادله برد-برد در رسیدن به نقطه بهینه و اهمیت توجه شرکت های ایرانی به این تجربیات، اظهار داشت: بعضی از شرکت ها تلاش کرده اند قیمت را به شکل لحظه ای تعیین کنند. شرکت Loadsure با تشکیل یک پلت فرم دیجیتال، هم قیمت گذاری محموله ها را پویا، فوری و لحظه ای کرده و هم پرداخت خسارت را به شکل خودکار انجام می دهد. معرفی شرکت Loadsure رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند درباره ی شرکت Loadsure توضیح داد: این شرکت سال ۲۰۱۸ در لندن تأسیس شد. از خاصیت های کلیدی Loadsure می توان به بیمه دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره نمود. این ساز و کار به علت لحاظ کردن شرایط لحظه ای، برای مشتریان هزینه کمتری خواهد داشت. تسویه خسارت خودکار و سریع هم به خوبی توانسته نظر مشتریان این شرکت را به خود جلب نماید. این شرکت با استفاده از ابزارهای نوین چون تحلیل ریسک جامع با هوش مصنوعی، علاوه بر افزایش سرعت اجرای فرایندها موفق به مدیریت مخارج سربار خود هم شده است. شرکت AXA XL و نوآوری در بیمه های تخصصی مدنی اضافه کرد: AXA XL هم یکی دیگر از شرکت های پیشرو در حوزه بیمه تخصصی، بیمه باربری، بیمه دریایی و بیمه های بزرگ صنعتی است. این شرکت سال ۱۹۸۶ با نام XL Group در برمودا پایه گذاری شد و سال ۲۰۱۸ توسط AXA خریداری شد. دفتر مرکز فعلی این شرکت در استمفورد آمریکا است. چیزی که سبب تمایز این شرکت در حوزه بیمه شده، صدور آنلاین بیمه بار برای کارگزاران و مهندسی ریسک است. وی اظهار داشت: AXA XL برای کارگزارن یک پورتال آنلاین به وجود آورده تا بتوانند با سرعت بالا برای شرکت های کوچک و متوسط بیمه بار صادر کنند. این مساله پروسه صدور بیمه را تسهیل، کار اداری و زمان پاسخگویی را کاهش و کیفیت سبد بیمه ها را با استانداردسازی داده ها بهبود داده است. این موارد سبب پیشتازی این شرکت در زمینه بیمه های با ریسک بالا مانند انرژی، ساخت وساز، حمل و نقل و دارایی های بزرگ شده است. تجربه Allianz / AGCS در مهندسی ریسک رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اضافه کرد: Allianz / AGCS یا Allianz Commercial یکی دیگر از شرکت های مطرح در بیمه های صنعتی و تجاری، بیمه بار و حمل و نقل است. سابقه فعالیت گروه Allianz به سال ۱۸۹۰ و AGCS به سال ۲۰۰۶ باز می گردد. این شرکت ساز و کاری برای عرضه حضوری یا آنلاین خدمات مشاوره و مهندسی ریسک اختصاصی در حوزه های عملیات زنجیره تأمین، انبارداری و حمل بار به وجود آورده است. مشاوران این شرکت برنامه های کاهش ریسک، آموزش و طرح های تداوم کسب وکار طراحی می کنند. Allianz به شکل عمومی مطالعات موردی منتشر نموده که نشان میدهد چطور اقدامات مهندسی ریسک مانند طرح های حفظ یکپارچگی بار، سفارش های بسته بندی و تحلیل مسیر سبب کاهش خسارت ها و اختلالات می شود. وی اظهار داشت: ساز و کار این شرکت برای بیمه گذاران مزایایی چون کاهش شدت خسارت، بهبود تداوم فعالیت و در بعضی موارد دریافت تخفیف در حق بیمه و برای بیمه گر کاهش خسارت، دقت بیشتر در ارزیابی ریسک و سودآوری بالاتر و امکان قیمت گذاری رقابتی را فراهم نموده است. این شرایط سبب شده این شرکت آلمانی در پوشش بیمه دریایی، حمل و نقل جهانی و بیمه جنگ دریایی نقش محوری داشته باشد. شرکت Zego و بیمه کوتاه مدت ناوگان شهری مدنی در ادامه شرکت Zego را هم معرفی نمود و اظهار داشت: این شرکت سال ۲۰۱۶ با محوریت بیمه خودرو های تجاری و حمل و نقل شهری در لندن تأسیس شد. این شرکت تلاش کرده برنامه ای را در اختیار رانندگان ون ها و ناوگان کوچک قرار دهد تا نرخ بیمه را در چند دقیقه دریافت و موضوعات بیمه ای خودرا به شکل آنلاین و فوری مدیریت کنند. وی با اعلان اینکه Zego تمرکز ویژه ای بر بیمه کوتاه مدت برای اقتصاد گیگ یا پروژه ای ناوگان تحویل کالا داشته است، اظهار داشت: این ساز و کار سبب شده رانندگان بتوانند هزینه بیمه را فقط به ازای هر بار استفاده پرداخت کنند. این امکان تقلب و فعالیتهای بدون بیمه را کاهش داده و روند پرداخت خسارت را ساده کرده است. وی اشاره کرد: بخشی از ساز و کار قیمت گذاری Zego بر اساس داده های تلماتیک بنا شده است. تلماتیک یا تله ماتیک از ترکیب فناوری های تله کام و انفورماتیک ایجاد شده است. این سیستم روی خودرو ها پیاده سازی می شود و از راه دور اطلاعات را دریافت کرده و جهت پردازش به ناوگان می فرستد. تلماتیک که تا ۱۰ سال قبل اصلاً وجود نداشته است، امروز درشمار پرکاربردترین فناوری های جهان است و صنایع مختلفی مانند بیمه، ساخت و ساز، حفاری و حمل و نقل، به کمک فناوری تلماتیک توانسته اند سطح کیفی خدمات و محصولات همین طور میزان سوددهی خودرا بالا برند. Uber، Deliveroo و Flink از مشتریان این شرکت هستند. نوآوری در بیمه بازرگانی؛ همکاری Marsh و Tokio Marine مدنی در ادامه اظهار داشت: Marsh & Tokio Marine Kiln هم توانسته با پوشش اختلال در بنادر و وقفه در کسب و کار، دست به نوآوری مهمی در حوزه بیمه تجاری، بیمه بار و بیمه ریسک های ویژه بزنند. ساز و کار این دو شرکت ژاپنی و آمریکایی با پوشش ریسک توقف فعالیت، نگرانی های مالی بنادر، اپراتورهای ترمینال و مدیران زنجیره تأمین را کم کرد. امروز همکاری Marsh و Tokio Marine Kiln به خوبی جایگاه این دو شرکت را در بیمه های دریایی و باربری جهانی تقویت کرده است. نقش فین تک ها و استارتاپ ها در تحول بیمه رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در ادامه اظهار داشت: علاوه بر شرکت های بیمه، ما در این عرصه شاهد فعالیت فین تک ها(Insurtechs)، MGAها و بازیگران دیجیتال هم هستیم که به خوبی توانسته اند برای خود جایگاه مناسبی در حوزه های بیمه بار، حمل و نقل، ترانزیت و مسئولیت تجاری در کشورهای توسعه یافته کسب کنند. وی اضافه کرد: MiKargo247 یکی از این فین تک هاست که سال ۲۰۱۸ در تگزاس تأسیس شده و امروز با کمتر از ۵۰ نفر نیروی کار توانسته در بیمه بار جاده ای به شرکت های حمل و نقل و لجستیکی بیمه بار فوری و خودکار با بهره گیری از اپلیکیشن عرضه نماید. مدنی اضافه کرد: Flycovr یکی دیگر از این شرکت هاست که سال ۲۰۲۱ در آمریکا تأسیس شده است. تعداد کارکنان Flycovr کمتر از ۳۰ نفر است و توانسته با پلت فرم نوپای خود بیمه حمل و نقل هوایی و زمینی لحظه ای ارائه نماید. رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: Breeze هم سال ۲۰۱۹ در آمریکا تأسیس شده و تعداد کارکنان آن حدود ۱۰۰ نفر است. Breeze پلتفرمی آنلاین برای صدور فوری بیمه های عمر و ناتوانی شغلی است و باآنکه حوزه آن مستقیماً باربری نیست، اما بعنوان یکی از استارتاپ های موفق در حوزه بیمه شناخته می شود که الگوریتم های صدور سریع و تحلیل ریسک خودکار دارد. وی اضافه کرد: شرکت آمریکایی Redkik هم پلتفرمی برای بیمه بار دیجیتال به وجود آورده و از داده های حمل و نقل برای عرضه بیمه در لحظه استفاده می نماید و با شرکت هایی مانند Munich Re و Marsh همکاری دارد. مدنی اظهار نمود: Parsyl هم توانسته با بهره گیری از اینترنت اشیا و سنسورهای پیشرفته، به عرضه بیمه و تحلیل داده های زنجیره تأمین، بخصوص در کالاهای حساس به دما مثل واکسن و مواد غذایی و کنترل ریسک زنجیره سرد بپردازد و بیمه ای متناسب با ریسک واقعی عرضه نماید. رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: DUAL Europe هم یک شرکت بریتانیایی است که سال ۱۹۹۸ تأسیس شده و تعداد کارکنان آن حدود هزار نفر است. این شرکت در حوزه بیمه های تجاری و بار فعالیتهای نوین و سوابق خوبی دارد. مدنی اظهار داشت: Ascot (Marine Cargo & War Facility) هم از شرکت های فعال در حوزه بیمه های در رابطه با درگیری ها، جنگ و ترانزیت دریایی جهانی است که با محوریت استراتژی هایی چون تمرکز بر محصول (Product Focus / Specialization)و سفارشی سازی اقتصادی (Mass Customization) موفقیتهای خاصی را کسب کرده است. این کارشناس ارشد حوزه کسب و کار اظهار داشت: تجربه شرکتهای خارجی در صنعت بیمه نشان میدهد که نوآوری، استفاده از فناوری های دیجیتال، تحلیل داده و مهندسی ریسک، نقش کلیدی در افزایش سودآوری، کاهش ریسک و رضایت مشتریان دارد. هرچند بعضی از این موارد در کشور ما هم در حال اجرا است اما شرکت های پیشرو بیمه ای ایرانی با استفاده از این تجربیات می توانند فرآیندها را ساده تر، قیمت گذاری را پویا و خدمات را متناسب با نیاز مشتریان عرضه کنند. از طرفی برخی پیوندهای تخصصی صنعت بیمه در جهان نشان داده که این همکاری ها تا چه حد می تواند بر اقتصاد طرفین اثرات فوری و مثبتی داشته باشد. در ایران هم باید این همکاری ها شکل بگیرد تا اثرات ویژه و چشمگیر نمایان شود. به صورت مثال پیوند برخط صنعت بیمه با تجارت و ابزارهایی چون اطلس تجارت ایران با استفاده از مهارتهای مجهز به هوش مصنوعی بطور قطع عوائد ویژه ای خواهد داشت که در این رابطه در نشست پیش رو اطلس تجارت ایران به گفتگو خواهیم نشست. رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در پایان گفتگو افزود: از طرفی توجه به هر نوع از نوآوری نه فقط امکان رقابت در بازار داخلی و جهانی را بیشتر می کند، بلکه به ایجاد یک صنعت بیمه مدرن، سودده، سودآور و کارآمد با پوشش ریسک بهینه کمک کرده و شرکت های ایرانی را برای مواجهه با چالش های اقتصادی و تجاری همچون تشدید تحریمها پس از فعال شدن اسنپ بک آماده می سازد. بطور خلاصه وی با اشاره به اینکه نوع کسب و کار بیمه سبب ایجاد نوعی تضاد طبیعی میان منافع بیمه گر و بیمه گذار می شود، افزود: در مجموع بیمه گذاران به دنبال کاهش ریسک با پرداخت هزینه کمتر و دریافت پوشش بیشتر هستند در طرف مقابل شرکتهای بیمه هم به دنبال کاهش پذیرش مسئولیت ریسک و احتمال وقوع آن و البته دریافت هزینه بیشتر هستند. تلماتیک که تا ۱۰ سال قبل اصلاً وجود نداشته است، امروز درشمار پرکاربردترین فناوری های جهان است و صنایع مختلفی مانند بیمه، ساخت و ساز، حفاری و حمل و نقل، به کمک فناوری تلماتیک توانسته اند سطح کیفی خدمات و محصولات همینطور میزان سوددهی خودرا افزایش دهند. بصورت مثال پیوند برخط صنعت بیمه با تجارت و ابزارهایی چون اطلس تجارت ایران با استفاده از مهارتهای مجهز به هوش مصنوعی به طور قطع عوائد ویژه ای خواهد داشت که در این رابطه در نشست پیش رو اطلس تجارت ایران به گفتگو خواهیم نشست. 1404/07/20 09:47:01 5.0 از 5 28 تگهای خبر: آموزش , ابزار , ارز , ارزیابی این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تولید ایکس ری داخلی برای برخورد با قاچاق کالا در مبادی مرزها لازم است پاسخ بانک مسکن به چالش های احتمالی مشتریان در رابطه با رمزهای بانکی ورود شاخص کل به ناحیه سخت مقاومتی احتیاط شرط عقل است! نقش صندوق های پروژه در تامین مالی توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱