فرصت 30 میلیارد دلاری بازار عمان و جای خالی کالاهای ایرانی به گزارش آنی بازار، ایران با وجود روابط نزدیک سیاسی با عمان، تنها ۲.۳ میلیارد دلار مبادله دارد؛ در حالیکه ظرفیت تجارت دو کشور تا ۳۰ میلیارد دلار قابل افزایش است. به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، عمان یکی از کشورهای با ثبات و همسایه جنوبی ایران است که طی سالهای گذشته روابط سیاسی نزدیکی با ما داشته است. این کشور به علت موقعیت راهبردی در دهانه اقیانوس هند و مجاورت با بازارهای شرق آفریقا، می تواند بعنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به قاره آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس عمل کند. با وجود این ظرفیت ها، حجم مبادلات تجاری ایران و عمان هم اکنون ۲.۳ میلیارد دلار برآورد می شود؛ رقمی که باتوجه به توان تولیدی و صادراتی ایران و نیازهای متنوع بازار عمان، می تواند تا ۲۰ یا حتی ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد. تحقق این هدف، مستلزم عبور از شیوه های سنتی در تجارت خارجی، تحلیل هوشمند برای شناخت دقیق تر فعالین اقتصادی از ساختار و نیازهای بازار عمان، گسترش زیرساخت های حمل و نقل و رفع برخی موانع اداری، بانکی و تعرفه ای میان دو کشور است. در همین خصوص با جمال رازقی جهرمی، رییس اتاق مشترک تجاری ایران و عمان و سیدطه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفتگو کردیم. جمال رازقی جهرمی، رییس اتاق مشترک تجاری ایران و عمان با اشاره به اینکه روابط تجاری میان دو کشور طی چند سال اخیر مسیر صعودی داشته است، اظهار داشت: صادرات ایران به عمان در سال مالی ۱۴۰۳ (مارس ۲۰۲۴ تا مارس ۲۰۲۵) به حدود ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد حدود ۱۵ درصدی داشت. رازقی جهرمی در رابطه با حجم مبادلات فروردین تا مرداد امسال هم اظهار کرد: در این پنج ماه، حجم مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار رسید که ۷۸۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران به عمان و ۳۷۳ میلیون دلار واردات از این کشور بوده است. امکان افزایش ۱۰ تا ۱۵ برابری مبادلات تجاری رئیس اتاق مشترک ایران و عمان درباب ظرفیتهای تجاری میان دو کشور اظهار داشت: مقامات رسمی کشور گفته اند که حجم تجارت بین ایران و عمان می تواند به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برسد. این یعنی میزان مبادلات تجاری می تواند به ۱۰ تا ۱۵ برابر میزان فعلی برسد. البته رسیدن به این عدد، مستلزم رفع موانع زیرساختی، بانکی، لجستیکی، تسهیلات و بازارسازی است و اگر این موانع برطرف شود، رشد معنادار خواهد بود. رازقی جهرمی اشاره کرد: ازاین رو میتوان اظهار داشت که صادرات ایران به عمان مشروط به تحقق سیاستهای حمایتی می تواند از سطح دو میلیارد دلاری کنونی، در افق میان‐مدت (مثلاً ۳‐۵ سال) به پنج تا ۱۰ میلیارد دلار برسد و در چشم انداز بلندتر، امکان جهش به ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد. وی در جواب این که عمده کالاها و خدماتی که مابین دو کشور مبادله می شود، چیست، توضیح داد: صادرات ایران به عمان به طور عمده شامل محصولات کشاورزی، فلزات نیمه تمام، محصولات فلزی، محصولات پتروشیمی و نفتی، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی و محصولات ساختمانی است. واردات ایران از عمان نیز شامل کالاهایی چون محصولات کشاورزی مانند ذرت، کنجاله، روغن آفتابگردان و محصولات معدنی و صنعتی بوده است. عمان می تواند دروازه ورود به بازار منطقه و آفریقا باشد رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در جواب این که چه ظرفیتهای بالقوه ای در حوزه صادرات و واردات میان ایران و عمان وجود دارد که هنوز بهره برداری نشده است، هم اظهار داشت: بازار محصولات لبنی و فرآورده های لبنی ایران در عمان نسبت به ظرفیت موجود خیلی کوچک است. مثلا صادرات ایران به عمان از این گروه طی سال ۲۰۲۳ حدود پنج میلیون دلار بوده است. امکان استفاده از عمان بعنوان «دروازه» برای صادرات به بازارهای منطقه و آفریقا هم مطرح گردیده است. سرمایه گذاری مشترک صنعتی، صندوق سرمایه گذاری مشترک و ایجاد زنجیره تامین مشترک صنعت و کشاورزی نیز از ظرفیتهای مطرح گردیده است. تجار ایرانی به میزان کافی از بازار عمان شناخت ندارند وی درباب مهم ترین چالش هایی که فعالین اقتصادی ایرانی در تعامل با عمان با آن مواجه اند، توضیح داد: رقابت بالا با کشورهای منطقه و نبود سهم قابل توجه ایران در تعدادی بخش ها، عدم آشنایی کافی تجار ایرانی با بازار عمان، استانداردها، نوع بسته بندی، بازاریابی تخصصی و قراردادها از عمده موانع در راه تجارت دو کشور است. مشکلات بانکی همچون در خدمات، تضمین ها و انتقال ارز هم بین دو کشور وجود دارد. زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک، کانتینر سرد، خطوط مستقیم حمل و نقل نیز با کمبود مواجه می باشد. رازقی جهرمی اظهار داشت: اگر محدودیت های بانکی وجود نداشت؛ بدون شک حجم مبادلات خیلی فراتر می رفت. در عرصه گمرکی نیز مشکلاتی در استانداردها، بسته بندی و الزامات بهداشتی مطرح گردیده است. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در رابطه با بخش های جذاب برای سرمایه گذاری ایرانیان در عمان هم اظهار داشت: بخش صنعت و تولید مشترک مانند صنایع لبنی و غذایی که ایران در آن مزیت دارد، بخش لجستیک و ترانزیت و استفاده از عمان بعنوان مسیر ترانزیتی، بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی عمان که موقعیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی دارد و حوزه انرژی، معدن و تکنولوژی های جدید می تواند از حوزه های جذاب عمان برای سرمایه گذاران ایرانی باشد. سهم ایران از بازار لبنیات عمان به شدت قابل افزایش است وی در رابطه با میزان حضور ایران در بازار لبنیات عمان اظهار داشت: ایران در صنعت لبنی دارای مزیت است و صادرات لبنی ایران به بیشتر از ۳۰ کشور رسیده است. ازاین رو سهم ایران در این بازار به شدت قابل افزایش است. اگر ایران بتواند استانداردها، بسته بندی، توزیع و بازاریابی را بهبود دهد؛ بازار عمان برای لبنیات ایرانی می تواند چشم گیر شود. اما صادرات ایران در گروه «لبنیات، تخم مرغ، عسل» به عمان هنوز خیلی پائین است و حدود پنج میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برآورد می شود. امضای ۱۸ تفاهم نامه برای تسهیل تجارت میان ایران و عمان وی در ادامه ضمن اشاره به توافقات میان ایران و عمان برای تسهیل مبادلات میان دو کشور، اظهار داشت: در جلسه مشترک اقتصادی میان ایران و عمان ۱۸ تفاهم نامه در حوزه های مختلف امضا شده است. همینطور مذاکرات برای ایجاد بانک مشترک و تسهیل ترانزیت از بنادر جاسک و چابهار به عمان در حال انجام می باشد. هدف گذاری مشترک برای رسیدن به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تجارت نیز بیان شده است. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تصریح کرد: اقداماتی چون تسهیل مقررات بانکی، ایجاد تضمین های بانکی و کانال های مالی مشترک با عمان، ارتقا کیفیت، بسته بندی و معیارهای صادراتی ایران برای سازگاری با بازار عمان، توسعه حمل و نقل و زنجیره تامین، بازاریابی هدفمند، حضور در عمان با استفاده از پلت فرم های دیجیتال، آموزش تجار ایرانی برای بازار عمان و استفاده از مزیت های ایران مثل قیمت، کیفیت و نزدیکی جغرافیایی برای ورود به بخش های غذا، لبنیات و کشاورزی، می تواند سهم ایران از بازار عمان را افزایش دهد. رازقی جهرمی درباب میزان شناخت فعالین اقتصادی ایران از بازار عمان هم اظهار داشت: ارزیابی ها نشان میدهد که این شناخت هنوز ناقص است. عدم آشنایی با بازار عمان، استانداردها، بازاریابی و بسته بندی یکی از ضعف های مهم می باشد. ازاین رو احتیاج به پیشرفت سطح آگاهی تجار ایرانی وجود دارد. بررسی حضور ایران در بازار لبنیات، تره بار و مصالح ساختمانی عمان سیدطه حسین مدنی رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند هم در رابطه با موقعیت های تجاری میان ایران و عمان اظهار داشت: اقتصاد این کشور یکی از باثبات ترین و پرکشش ترین اقتصادهای منطقه است. ازاین رو کشور ما می تواند باتوجه به مناسبات نزدیک و مزیت های صنعتی، جغرافیایی و اقتصادی، نقش عمیقی در تامین نیازهای این کشور ایفا کند. مدنی اقلام fresh و مواد غذایی را یکی از بخش های پرکشش برای حضور صنایع ایران در عمان مطرح کرد و اضافه کرد: لبنیات یکی از زمینه های پرتقاضا و رو به رشد کشورهای منطقه است که صنایع لبنی ایران می توانند در آن حضور پررنگی داشته باشند. طبق آمارهای مؤسسه تحقیقاتیCognitive Market Research، درآمد فروش محصولات لبنی در کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۱، ۱۹.۵ میلیارد دلار بود و این رقم در سال میلادی جاری به حدود ۲۰.۵ میلیارد دلار رسیده است. این مؤسسه پیشبینی کرده که باتوجه به رشد ۱.۴ درصدی درآمد فروش محصولات لبنی در خاورمیانه، این رقم در سال ۲۰۳۳ به حدود ۲۳ میلیارد دلار برسد. کمتر از ۴۰۰ تن لبنیات به عمان صادر کرده ایم وی اضافه کرد: عمان بعد از عربستان، عراق و امارات، یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای لبنیات منطقه به حساب می آید اما میزان صادرات لبنیات ایرانی به این کشور کمتر از ۴۰۰ تن و حدودا برابر با کانادا بوده است. این یعنی عمان حتی در بین ۱۰ مقصد اول لبنیات ایرانی هم قرار نداشته و ندارد. جای خالی ایران در بازار پیاز عمان رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند به بازار تره بار عمان هم اشاره و اشاره کرد: عمان در تامین تره بار خصوصاً پیاز و سیب زمینی وابستگی خیلی شدیدی به واردات دارد. طبق برآوردها، حدود ۴۴ درصد پیاز عمان از هند تامین می شود. اما تجار ایرانی می توانند از مناسبت هایی چون ماه مبارک رمضان که احتیاج به این محصول بیشتر می شود برای ورود به بازار عمان بهره گیرند. همینطور برخی حوادث طبیعی در هند هم گاهی روند تامین پیاز را مختل می کند. مانند سیلاب سال ۱۴۰۲ که موجب ممنوعیت صادرات پیاز از هند به عمان و دیگر کشورها شد. تجار ایرانی در این شرایط هم می توانند سهم خویش را از بازار پیاز عمان بالا برند. حضور کمرنگ ایران در بازار سیب زمینی عمان وی در رابطه با بازار سیب زمینی هم اظهار داشت: ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی با قیمت متوسط هر تن ۳۰۴ دلار به ارزش حدود ۱۱۷ میلیون دلار به کشورهای اطراف صادر کرده که عمان با سهم ۷ هزار تنی، مقصد ۲ درصد این محصول بوده و بعد از امارات و پاکستان در جایگاه هفتم قرار گرفته است. مدنی تصریح کرد: صادرات این میزان سیب زمینی به کشورهای همسایه به ویژه عمان در حالیست که بازار این کشورها و به طور دقیقتر کشور عمان، از کشش خیلی بیشتری برای واردات سیب زمینی برخوردار می باشد و متاسفانه ایران نتوانسته سهم بیشتری از این بازارها کسب کند. در حال از دست دادن بازار سیمان عمان هستیم رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، مصالح ساختمانی را یکی دیگر از بازارهای مهم منطقه عنوان و اشاره کرد: سیمان می تواند بعنوان معیاری برای حضور در بازار مصالح ساختمانی کشورهای همسایه درنظر گرفته شود. ایران در سال ۱۴۰۲ حدود چهار درصد سیمان صادراتی خود به ارزش حدود ۱۸ میلیون دلار را به عمان صادر کرده است. متاسفانه طی سالیان اخیر ایران نتوانسته بازارهای خارجی سیمان خویش را حفظ کند و سهم ما در این بازار درحال سقوط است. صادرات ۷۰۰ میلیون دلار آهن و فولاد به عمان / این رقم قابل افزایش است وی اضافه کرد: آهن و فولاد هم یکی دیگر از اقلام بازار مصالح ساختمانی است که می تواند در این عرصه مد نظر قرار گیرد. میانگین وزنی قیمت آهن و فولاد ایران در کل بازارهای صادراتی آن در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷۱ دلار به ازای هر تن بوده که صادرات آن به عمان حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است. اساسا این رقم باتوجه به برخورداری ایران از معادن بزرگ و توسعه صنایع تبدیلی قابل افزایش است. امکان تحلیل هوشمند بازار عمان در اطلس تجارت ایران رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اشاره به اینکه این اندیشکده بطور جامع چالش های صادرات در بازارهای صنایع غذایی، لبنیات، پیاز، سیب زمینی، مصالح ساختمانی و… به کشورهای منطقه را گردآوری کرده است، تصریح کرد: برآورد کلی کشورهای هدف و چالش های مختلف آنان در اهداف صادراتی می تواند در اطلس تجارت ایران بررسی شود. در این اطلس میتوان چالش ها و موقعیت های صادراتی را در کشورهای هدف ارزیابی و درک خوبی در تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای صادرات و ارزآوری ایجاد کرد. در این راستا، نشست اطلس تجارت ایران مقرر است اواخر پاییز امسال اجرا شود و پیش نشست های آن نیز با اتاق های مشترک تجاری و سایر نهادهای مرتبط درحال برگزاری است.البته رسیدن به این عدد، مستلزم رفع موانع زیرساختی، بانکی، لجستیکی، تسهیلات و بازارسازی است و اگر این موانع برطرف شود، رشد معنادار خواهد بود. وی در جواب اینکه عمده کالاها و خدماتی که مابین دو کشور مبادله می شود، چیست، توضیح داد: صادرات ایران به عمان به صورت عمده شامل محصولات کشاورزی، فلزات نیمه تمام، محصولات فلزی، محصولات پتروشیمی و نفتی، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی و محصولات ساختمانی است. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ارتباط با بخش های جذاب برای سرمایه گذاری ایرانیان در عمان هم گفت: بخش صنعت و تولید مشترک مانند صنایع لبنی و غذایی که ایران در آن مزیت دارد، بخش لجستیک و ترانزیت و استفاده از عمان به عنوان مسیر ترانزیتی، بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی عمان که موقعیت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی دارد و حوزه انرژی، معدن و فناوریهای جدید می تواند از حوزه های جذاب عمان برای سرمایه گذاران ایرانی باشد. منبع: anibazar.ir 1404/08/21 09:53:43 5.0 از 5 6 تگهای خبر: آموزش , ارز , ارزش , ارزیابی این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط تنگه هرمز مجالی برای نقش آفرینی ایران در تجارت و امنیت دریایی با اتکا به تکنولوژی های جدید طرح ملی بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع انرژی بر اجرائی می شود طلای جهانی کاهشی شد برگزاری هشتاد و هفتمین حراج سکه مرکز مبادله 14 آبان نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۵