بازار خودرو های برقی وعده های 1402 بازهم تحقق نیافته اند

بازار خودرو های برقی وعده های 1402 بازهم تحقق نیافته اند به گزارش آنی بازار، از سال 1402 وعده واردات خودرو های برقی و هیبریدی داده شده، اما وعده ها هنوز عملی نشده و بازار خودرو های کم مصرف در کشور چندان تقویت نشده است.



به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، اخیراً فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت با اشاره به سیاستهای حمایتی اعلام نموده است: «حمایت از واردات خودرو های کم مصرف در دستور کار دولت می باشد و خودرو های هیبریدی با تعرفه ۱۵ درصد و خودرو های برقی با تعرفه چهار درصد درنظر گرفته شده اند.» این اظهارات در حالی انجام شده که از سال ۱۴۰۲ تا حالا واردات خودرو های برقی و هیبریدی یکی از موضوعات مورد توجه در عرصه صنعت و تجارت کشور بوده است. حتی در مقاطعی، مسئولان وقت حتی وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی را داده بودند، وعده ای که بازهم روی کاغذ باقیمانده است؛ بعنوان نمونه عباس علی آبادی، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، در همان سال وعده داد که واردات این خودرو ها با هدف کاهش مصرف سوخت فسیلی، پشتیبانی از محیط زیست و افزایش انتخابهای حمل و نقلی مدرن برای شهروندان اجرا می گردد. در عین حال، بالاتر از دو سال از آن وعده ها گذشته و هنوز دولت با وجود اعلام مکرر حمایت ها، نتوانسته برنامه ای جامع و عملیاتی برای واردات خودرو های کم مصرف عرضه نماید.
در واقع بررسی ها نشان میدهد که روند عملی واردات خودرو های برقی و هیبریدی بسیار کند بوده؛ برمبنای آمار رسمی، در ۷ ماهه اول سال جاری تنها ۳۱ هزار دستگاه خودرو، شامل نمونه های بنزینی و برقی، وارد کشور شده است. از سویی دیگر طبق اعلام متولیان، تا انتهای بهار سال جاری تعداد خودرو های برقی در کشور به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است. کارشناسان باور دارند این روند پایین و محدودیت زیرساخت ها سبب شده وعده های دولت در زمینه کاهش مصرف سوخت و پشتیبانی از محیط زیست عملی نشود.

تشدید آلودگی هوا


این وضعیت در حالیست که مسئله آلودگی هوا یکی از مهم ترین علل ضرورت واردات خودرو های کم مصرف است. بالاتر از ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور درحال تردد هستند که سهم عمده ای در افزایش آلاینده های شهری و جاده ای دارند. این خودرو ها علاوه بر مصرف بالای سوخت، انتشار گازهای گلخانه ای و ذرات معلق، نقش مستقیم در افزایش بیماری های تنفسی و مشکلات بهداشتی در شهرهای بزرگ ایفا می کنند.
جایگزینی این خودرو ها با نمونه های برقی و هیبریدی می توانست اهمیت بالای ی در کاهش آلایندگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد. خودرو های برقی با صفر بودن آلایندگی مستقیم و خودرو های هیبریدی با کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انتشار گازهای مضر، گامی مؤثر در پایین آوردن آلودگی و وابستگی به سوخت های فسیلی بودند. در عین حال، کندی روند واردات، هزینه بالای خرید و محدودیت زیرساخت، تحقق این هدف را با تأخیر مواجه کرده است.

کمبود زیرساخت


بر این اساس، یکی از مهم ترین چالش ها برای توسعه بازار خودرو های برقی، نبود زیرساخت مناسب برای شارژ است. جایگاه های شارژ موجود در کشور محدود و پراکنده بوده و اغلب در شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت تمرکز دارند؛ بعنوان نمونه در تهران ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو های برقی نصب شده است. در خیلی از شهرهای کوچک و مسیرهای بین شهری، شبکه شارژ در عمل وجود ندارد یا بسیار محدود است، به صورتی که رانندگان خودرو های برقی نمی توانند سفرهای طولانی یا حتی روزمره خودرا با اطمینان انجام دهند.
این محدودیت زیرساختی سبب شده که خیلی از مصرف کنندگان از خرید خودرو های برقی منصرف شوند. حتی افرادی که تمایل به استفاده از خودرو های کم مصرف دارند، با نبود جایگاه های شارژ مطمئن و پراکنده، نگرانی از دسترسی به انرژی و طول عمر باتری را دارند. نتیجه این شرایط، کاهش استقبال عمومی و کند شدن روند واردات و استفاده از خودرو های برقی در کشور است.
کارشناسان صنعت خودرو تاکید دارند که بدون توسعه یک شبکه گسترده، یکپارچه و قابل اعتماد برای شارژ، خودرو های برقی نمی توانند نقش واقعی خودرا در پایین آوردن مصرف سوخت و آلودگی ایفا کنند. همچنین، نبود استانداردهای مشخص برای شارژ و عدم هماهنگی میان بخش خصوصی و دولت در توسعه این زیرساخت ها، یکی از علل اصلی عدم موفقیت سیاستهای حمایتی در عرصه خودرو های کم مصرف به حساب می آید.

وعده های نافرجام


از سویی دیگر، کارشناسان صنعت خودرو باور دارند که تنها کاهش تعرفه واردات خودرو های برقی و هیبریدی نمی تواند به تنهایی انگیزه کافی برای توسعه بازار این خودرو ها بوجود آورد. براستی، خیلی از مصرف کنندگان با وجود تعرفه های پایین، بازهم به سبب قیمت بالاتر خودرو های برقی نسبت به نمونه های سوختی و محدودیت دسترسی به زیرساخت های شارژ، علاقه ای به خرید نشان نمی دهند. بدون ایجاد زیرساخت های عملیاتی و فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب برای کاربران، واردات خودرو های کم مصرف امکان دارد فقط به یک سیاست روی کاغذ تبدیل گردد.
برنامه های عملیاتی دولت باید شامل توسعه گسترده و یکپارچه شبکه های شارژ در شهرها و مسیرهای بین شهری، عرضه مشوق های مالی برای خریداران، آموزش کاربران در زمینه استفاده بهینه و ایمن از خودرو های برقی و همین طور همکاری با خودروسازان داخلی و خارجی باشد. کارشناسان تاکید دارند که بدون این اقدامات، خودرو های برقی تنها در موارد محدود و برای قشر خاصی از جامعه قابل استفاده خواهند بود و نمی توانند نقش مؤثر خودرا در پایین آوردن مصرف سوخت و آلایندگی ایفا کنند.
در غیر این صورت، وعده های مطرح شده از سال ۱۴۰۲ بازهم روی کاغذ باقی می ماند و بازار خودرو های کم مصرف در کشور درجا خواهد زد. نتیجه این وضعیت، ادامه تردد میلیونها خودروی فرسوده و پرمصرف، افزایش آلایندگی هوا و تشدید مشکلات زیست محیطی و سلامت عمومی خواهد بود. کارشناسان هشدار می دهند که برای پیشگیری از تشدید بحران آلودگی و بهره وری ناکافی از سیاستهای حمایتی، دولت باید هرچه سریع تر برنامه عملیاتی و ملموس خودرا عرضه کند تا وعده ها به واقعیت بدل شوند. بطور خلاصه به گزارش آنی بازار به نقل از مهر، اخیراً فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت ضمن اشاره به سیاست های حمایتی اعلام نموده است: پشتیبانی از واردات خودروهای کم مصرف در دستور کار دولت می باشد و خودروهای هیبریدی با تعرفه ۱۵ درصد و خودروهای برقی با تعرفه چهار درصد دیده شده اند. بیشتر از ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال عبور هستند که سهم عمده ای در افزایش آلاینده های شهری و جاده ای دارند. جایگزینی این خودروها با نمونه های برقی و هیبریدی می توانست اهمیت بالای ی در کاهش آلایندگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.
1404/09/14
11:13:30
5.0 از 5
5
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , تعرفه
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش : با آنی بازار، هم خرید کنید، هم به روز بمانید