رئیس مركز اطلاعات مالی اعلام كرد همه چیز درباره ی FATF و آخرین وضعیت ایران به گزارش آنی بازار، رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی ضمن تشریح جزئیات FATF، آخرین وضعیت پیوستن ایران به این گروه را اعلام نمود. به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، هادی خانی - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی- در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت به تشریح تعدادی از ابهامات و ادعاها درباره ی استعماری بودن FATF پرداخته که گفتگوی وی بدین شرح است: - درباره ی ماهیت و تصویری که از FATF وجود دارد، گاها گفته می شود یک سازمان مخوفی است که هیچ اطلاعاتی از آن رسانه ای نمی شود تا حدی که برخی در ایران تصور می کنند یک سازوکار خیلی عجیب و غریبی دارد. آیا این تصویر حقیقی است؟ در نهایت FATF چیست؟ باید تصریح کنم که تصورات اشتباهی درباره ی FATF وجود دارد. اما FATF یک نهاد رگولاتوری و تنظیم گری بین المللی است که کارکرد آن، شفافیت مالی و پولی در جهان است. این نهاد از زمانیکه متولد شده اصول و مواردی را با همکاری و پذیرش تمام کشورهای عضو و نهادهای اقتصادی بین المللی تنظیم کرده است. درواقع، این سازمان یک نظمی را برای شفافیت پولی و مالی همه کشورهای عضو درنظر گرفته است. ادبیات رفتاری و گفتاری نهادهای اقتصادی در جهان را با هدف مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، تنظیم می کند. شاید یکی از علل قدرت این سازمان، مشروعیت آن نزد همه کشورها باشد به همین دلیل، زمانیکه یک فراخوان از طرف FATF، اعلام می شود، اغلب کشورها آنرا می پذیرند. چارچوب های آن بسیار شفاف و مشخص است و در ایران هم هیچ گونه پیچیدگی نسبت به آن وجود ندارد. درباره ی ضرورت همکاری با FATF هم باید بگویم الزامی برای هیچ کشوری در جهان وجود ندارد اما پرونده همکاری ایران با FATF حدود ۲۰ سال هست که مفتوح است. همکاری با این موسسه، نمونه آشکار گرفتن گواهینامه رانندگی است. یعنی اگر شما می خواهید با نظام پولی و مالی دنیا در ارتباط باشید و بانکهای شما با بانکهای جهان در ارتباط باشند و فعالین اقتصادی شما با فعالین اقتصادی دنیا همکاری کنند و همینطور اگر می خواهید سرمایه گذار خارجی بیاورید، باید چارچوب های FATFرا که همه کشورهای دنیا نیز آنها را پذیرفته اند، بپذیرید و به آنها پایبند باشید. این چارچوب ها هیچ گونه پیچیدگی ندارند و کاملا شدنی و قابل تحقق است. تمام هدف و رویکرد FATF تدوین زیرساخت های پولی و مالی برای شفافیت بیشتر است تا به دنیا ثابت شود نظام پولی و مالی کشورهای عضو در زُمره کشورهای هم راستا با تأمین مالی تروریسم و پولشویی نیست. FATF، دارای ۹ گروه در نقاط مختلف جهان است و همه کشورها به جز ایران و کره شمالی، عضو گروههای منطقه ای آن هستند. - میانمار هم عضو FATF است؟ بله همه کشورها، حتی میانمار. جالب است بدانید اعضای منطقه ای و گروهی FATF از اعضای سازمان ملل متحد، بیشتر است. ۳۹ عضو اصلی دارد که این تعداد، وظیفه تصویب نسخ جدید استانداردها، ارزیابی عملکرد کشورها در اجرای استانداردها است. امروز که با شما صحبت می کنم، این استانداردها در اغلب کشورها، پذیرفته شده و در حال اجرا شدن است. در واقع یک معماری پیچیده ای از تمامی کشورهای عضو در FATF و نظام های پولی و مالی آنها، با هدف شفافیت و پیشگیری از فساد مالی و پولشویی، بوجود آمده است. نکته اینست که باید رویکرد مواجهه با اشخاص را کنار بگذاریم و رویکردمان را به مواجهه با منشا پول های سرگردان که اغلب فسادخیز هم هستند، تغییر دهیم. تمرکز سیستم های پولی و مالی بین المللی بر توقیف اموال و ضبط پول های کثیف است. برای نمونه اگر شما می خواهید جلوی قاچاق را در کشور بگیرید، اول باید پول قاچاقچی را از او بگیرید. امروز که ما باهم صحبت می نماییم، درک عموم مردم از مساله FATF خیلی بهتر شده است. این نکته را همیشه باید در نظر بگیریم که فضاهای بین المللی عرصه رقابت کشورها برای دستیافتن به منافع ملی شان است. طبیعی است که اگر یک کشوری، صندلی خودش را در زمینه بین المللی خالی کند اول دشمنانش و بعد رقبا، جای آنرا خواهند گرفت. شما نمی توانید میدان را ترک کنید و از این بابت شاکی باشید که چرا بقیه کشورها، منافع شان را بی رحمانه، پیگیری می کنند؟ یک نمونه کوچک اینست شما زمانیکه در آپارتمانی زندگی می کنید و منافع تان را پیگیری نکنید، امکان دارد یک نفر بیاید و بجای شما تصمیم بگیرد و حتی از پارکینگ شما هم استفاده نماید. امیدواریم یک اجماع داخلی در کشور صورت بگیرد و این پرونده FATF که چالشی ۲۰ ساله برای کشور است، به نتیجه برسد. البته در دولت های قبلی هم اتفاقاتی شروع شده بود اما در دولت چهاردهم، مسایل در رابطه با FATF سرعت بیشتری گرفته است و امیدواریم ورود و انباشت سرمایه خارجی به کشور هر چه زودتر به حد اعلای خودش برسد. - پیوستن FATF، می تواند روند ارتباط و همکاری مالی ما با دنیا را تسهیل کند؟ تأکید شما بیشتر روی این نکته است. پس این نکته که FATF یک سازمان استعماری است و اینروزها هم این کلمه را شنیده ایم، محلی از اعراب ندارد. اما می خواهم بدانم چطور میتوان این نگرانی را حل کرد؟ و به آنها پاسخ داد؟ اول این نکته را اصلاح کنم که ما چیزی بعنوان پیوستن به FATF نداریم. بلکه این یک خواست جهان شمول و بین المللی است. پیوستن چه زمانی معنا پیدا می کند؟ زمانیکه ما عضو یکی از گروههای منطقه ای FATF بشویم. نظارت و ارزیابی موارد و شروط کنوانسیون های FATF را در کشور سنجش نماییم که البته این روند هم به سبب تعلل ۲۰ ساله با مشکل روبرو شده است. البته کار این ارزیابی را در حال حاضر گروههای منطقه ای انجام می دهند که البته این مورد هم با یک اجماع داخلی درست می شود. همانطور که اشاره کردم مهم ترین اقدام اینست که ایران در زمینه چالش های بین المللی حضور فعال داشته باشد. بله امکان دارد سازمان های بین المللی مانند FATF، اُپک و سازمان ملل حتی رویکرد استعماری هم داشته باشند اما همه این موارد بستگی به عملکرد خود ما دارد. خود ما باید با حضور فعال در زمینه های بین المللی، آن سایه رقابت بی رحمانه کشورها بر سر منافع شان را بی اثر نماییم. نظر شخصی من اینست که اگر ما مدیریت نکنیم آنها برای ما مدیریت می کنند. به عقیده من عهدنامه های بین المللی، معاهدات بین المللی برای همه کشورها هم فرصت است و هم تهدید و همه چیز بسته به عملکرد خود کشورها دارد. ازاین رو باید بپذیریم که همه چیز بسته به عملکرد خودمان است و در مرحله بعد یک تقسیم کار جمعی در این راستا داشته باشیم. باید به سمتی حرکت نماییم که ترک صندلی ما در زمینه های بین المللی منجر به سوءاستفاده دیگر کشورها ضد منافع ملی ما نشود. - ما برای پیوستن به این کنوانسیون ها حداقل در دو مورد آخر پالرمو و سی اِف تی، حق تحفظ هایی را بر طبق دیدگاه های سیاسی خودمان و منافع ملی کشور، داشتیم. این حق تحفظ ها، وقتی تعدادش بیشتر می شود آیا منافاتی با روند پذیرش اعضا به پیوستن ما به آن سازمان را ندارد؟ این که بگویند ما اینقدر حق تحفظ را بالا بردیم که می خواهیم سفارش ها را تا حدی کمرنگ کنیم؟ اول این که دو کنواسیون سی اِف تی و پالرمو، کنوانسیون های سازمان ملل متحد است و ۱۹۲ عضو سازمان ملل متحد عضو این کنوانسیون ها، شده اند و آنرا پذیرفته اند. پس وقتی ۱۹۲ کشور آنرا می پذیرند کنواسیون ها، خیلی اشتباه نیستند و به قولی دندان ندارند، عملاً بقیه کشورها آنرا به سادگی پذیرفته اند. اما ارتباط این ها با FATF چی هست؟ FATF در سفارش های خودش، چهار کنوانسیون را مورد تأکید قرارداده که کشوها به آن ملحق شوند و آن الحاق به معنای تعهد کشورها در مواجهه با جرایم سازمان یافته، جرایم پولشویی و جرایم فساد مالی و تأمین مالی تروریسم است. یعنی الحاق به این کنوانسیون ها، ماهیت اثبات تعهد کشورها به نظام بین الملل را دارد. در حال حاضر، ایران همه ۴۰ سفارش FATF را در قانون خود گنجانده است حتی گاها ترجمه انگلیسی را فارسی کرده ایم؛ گزارش های آن بصورت مبسوط وجود دارد. بیشترین چالش کنوانسیون سی اِف تی، در کشور این بود که تعریف تروریسم از نطر این کنوانسیون چیست؟ و این نگرانی وجود داشت که اگر ما آنرا بپذیریم آیا گروههای مقاومت را باید تروریسم بنامیم. در صورتیکه این کنوانسیون مبارزه با عدم تأمین مالی تروریسم است. این کنوانسیون ۹ پیوست دارد که تعاریف تروریسم را در این پیوست ها داریم از این ۹ کنوانسیون، ایران به هفت مورد ملحق شده و آنرا به قانون در کشور تبدیل نموده است. و آن دو مورد هم در کشورمان جرم انگاری شده است و ما بیخود، روی صندلی متهم نشسته بودیم. تصورشان در مورد مرجع تعیین گروه تروریستی بود یعنی از دولت دوازدهم که این مورد آغاز شد و دائما مخالفان روی آن صحبت می کردند، بیشتر تاکیدشان روی این نکته بود که چه کسی تروریسم را تعیین می کند؟ بزرگ ترین صدمه ای که ما در این مورد دیدیم این بود که چنین مضامینی در کشور از همان شروع درست تعریف نشد و میخ، کج کوبیده شد. در سفارش های FATF، دو مرجع از تعریف تروریسم وجود دارد اول قطعنامه ۱۲۶۷ سازمان ملل متحد و دیگری قطعنامه ۱۳۷۳ است. در تعریف قطعنامه ۱۲۶۷، تعریف، تروریسم بین المللی است. یعنی جهان اجماع می کند که یک گروه، یک شخص، سازمان تروریستی است و در متن قطعنامه آن شخص یا گروه قرار می گیرد. هم اکنون که دارم با شما صحبت می کنم، صرفاً داعش و مشتقات در ارتباط با داعش ذیل قطعنامه ۱۲۶۷ قرار گرفته اند. اما همه این تعیین و تکلیف ها، نیازمند اجماع جهانی است حتی اگر چنین نگرانی درباره ی گروههای مانند مقاومت در ایران وجود داشته باشد، میتوان گفت در نهایت به نقطه اول باز می گردیم و برمی گردیم به همین وضعیتی که حالا هستیم، بیشتر از سیاهی که رنگی نیست. ما هم اکنون ۲۰ سال است که پرونده را بلا تکلیف نگه داشته ایم و درست نیست با منافع کشور بازی نماییم. درمورد حق تحفظ ها، در سفارش های FATF، همان چهار معاهده بین المللی که قبل تر هم اشاره کردم مهم می باشد و کشورها باید به آن ملحق شوند. معاهده مبارزه با فساد را که سال هاست در آن عضو شده ایم و وزارت دادگستری ما، مرجعیت پاسخ به مجامع بین المللی را دارد. این کنوانسیون مبارزه با فساد، نظام بازرسی و نظام نظارت دارد که ما هم منظم در حال گزارش دهی هستیم. درحالی که پالرمو و سی اِف تی، چنین نظامی را ندارد و دوم کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر است که مدتها قبل به آن ملحق شده ایم. به تازگی هم با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو کنوانسیون پالرمو و سی اِف تی، ملحق شده ایم.آیا این تصویر واقعی است؟ FATF در سفارش های خودش، چهار کنوانسیون را مورد تاکید قرارداده که کشوها به آن ملحق شوند و آن الحاق به مفهوم تعهد کشورها در برخورد با جرایم سازمان یافته، جرایم پولشویی و جرایم فساد مالی و تأمین مالی تروریسم است. یعنی جهان اجماع می کند که یک گروه، یک شخص، سازمان تروریستی است و در متن قطعنامه آن شخص یا گروه قرار می گیرد. 1404/09/26 09:32:17 5.0 از 5 7 تگهای خبر: ارز , ارزیابی , اقتصاد , بانك این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته به انتخاب آژانس فضایی اروپا نمایشگاه تهران توسعه یا حذف؟ علت آلودگی هوای تهران چیست؟ قراردادهای میدان محور آزمون تازه برنامه هفتم در صنعت نفت نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۴