معاون شركت ساخت به مهر خبر داد جزئیات اخذالكترونیكی عوارض آزادراه ها در نوروز، نرخ گران نمیشود به گزارش آنی بازار معاون ساخت آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور نحوه دریافت الكترونیكی عوارض را در سفرهای نوروزی شرح داد. سید حسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار مهر درباره الكترونیكی شدن عوارضی ها در اسفند ماه تصریح كرد: عوارض الكترونیك شامل تمام عوارضی های كشور خواهد شد كه به صورت سیستم یكپارچه عمل می كند. وی اضافه كرد: برنامه زمان بندی اجرای این طرح تا آخر تیرماه ۹۸ خواهد بود كه در تمام عوارضی های كشور به بهره برداری می رسد. اما تا پیش از نوروز تلاش ما این است كه آزادراه های اطراف تهران زیر بار ترافیك عوارض الكترونیكی برود كه هم به شكلی عملكرد آزمایشی است كه اشتباهات سیستم مشخص شود و هم اینكه در روزهای تعطیلات نوروز مردم بتوانند با عنایت به افزایش ترددها، گرفتار صفوف طولانی خودروها در عوارضی ها نباشند. آزادراه هایی كه در نوروز ۹۸ عوارض الكترونیكی دریافت می شود معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور درباره آزادراه هایی كه مشمول این طرح می شوند، اظهار داشت: آزادراه های تهران-قم، تهران-ساوه، كرج-قزوین، قزوین-رشت و قزوین-زنجان آزادراه هایی هستند كه تا پیش از ایام نوروز مقرر است عوارض در آنها به صورت الكترونیكی از خودروهای عبوری دریافت شود. وی درباره نحوه محاسبه و دریافت عوارض الكترونیكی از خودروها خاطرنشان كرد: دیگر نیازی به خرید تگ (Tag) یا برچسب و الصاق آن به شیشه خودرو نیست. بلكه سیستم به صورت پلاك خوان است و همینكه مردم به صورت عادی از گیت های عوارضی ها تردد می كنند، دوربین با قرائت پلاك خودرو، عوارض آنرا محاسبه می كند و عوارض هر خودرو بعد از دریافت، به صورت سیستماتیك به حساب سرمایه گذار همان آزادراهی كه آن خودرو عبور كرده، واریز می شود. دیگر نیازی به ایستادن خودروها در صف عوارضی نیست میرشفیع افزود: با اجرای این طرح دیگر نیازی نخواهد بود كه مردم به صورت سنتی در عوارضی ها بایستند و مبلغ عوارض را نقدی پرداخت كنند؛ حتی این روش را جمع آوری خواهیم كرد. به مفهوم دیگر در تمام خطوط عبوری آزادراه ها، هر كس كه رد شود، عوارض خودروی خویش را صرفاً به صورت الكترونیكی باید پرداخت كند. خدماتی كه به رانندگان ناآشنا به اپلیكیشن های موبایلی داده می شود معاون مدیرعامل شركت ساخت خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه اجرای طرح الكترونیكی شدن عوارض آزادراه ها، اولین بار خواهد بود كه در اسفند ماه امسال و فروردین سال آینده به بهره برداری می رسد و امكان دارد مردم به این روش ناآشنا باشند، افرادی را در مجتمع های رفاهی مأمور خواهیم كرد تا آنها را نسبت به نحوه نصب اپلیكیشن و پرداخت عوارض الكترونیكی در تلفن های همراه رانندگان آشنا كنیم؛ همینطور دستگاه پوز و كارت خوان در این ایستگاه های توضیح نحوه پرداخت الكترونیكی عوارض خواهیم گذاشت تا بتوانند پرداخت عوارض خودروی خویش را كه از آن آزادراه تردد كرده اند، پرداخت كنند. به عبارت دیگر از مردم پول نقد دریافت نمی نماییم. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر كه آیا نصب دستگاه پوز در مجتمع های رفاهی و دریافت عوارض از آنها با استفاده از كارت اعتباری، ایجاد یك صف جدید نخواهد بود؟ اظهار داشت: هیچ مانعی در راه تردد آنها نیست؛ این اطلاع رسانی یا نصب دستگاه پوز در مجتمع های بین راهی خواهد بود كه ترافیك ایجاد نمی نماید. همینطور مقرر است تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی در رسانه ها نحوه نصب اپلیكیشن های موبایلی دریافت عوارض الكترونیكی را معرفی نماییم. در این ایستگاه های توضیح پرداخت الكترونیكی هم صرفاً نحوه آموزش پرداخت عوارض به مردم عرضه می شود كه امكان دارد در همان ایستگاه با دستگاه پوز مبلغ عوارض را هم دریافت نماییم. عضو هیئت مدیره شركت ساخت و توسعه خاطرنشان كرد: رانندگان خودروهای عبوری هم می توانند به صورت خوداظهاری در اپلیكیشینی كه در تلفن همراه خود نصب كرده اند، اعلام كنند كه از چه آزادراهی تردد كرده اند كه نهایتاً به آنها شناسه هایی اختصاصی داده می شود كه مانند قبوض آب و برق و تلفن با استفاده از اپلیكیشن های موبایلی پرداخت بانك ها، مبادرت به پرداخت عوارض همان آزادراه كنند. روش های دیگر پرداخت هم بزودی توسعه می یابد كه تا تیرماه ۹۸ همه خودروهای باری و مسافری سبك و سنگین عوارض خویش را الكترونیكی پرداخت خواهند كرد. اعمال جریمه عدم پرداخت الكترونیكی عوارض تا ۴۸ ساعت بعد از عبور وی درباره جریمه ای كه از جانب پلیس راهور به خودروهایی كه عوارض نمی دهند، اعمال می شود، بیان كرد: هم اكنون اگر خودروهای عبوری از آزادراه ها، عوارض خویش را پرداخت نكنند، ۳۰ هزار تومان جریمه می شوند. در طرح الكترونیكی شدن عوارض هم اگر ظرف ۴۸ ساعت خودروها عوارض خویش را پرداخت نكنند، به صورت اتوماتیك، علاوه بر مبلغ عوارض، جریمه عدم پرداخت عوارض هم به آن افزوده می شود. چون كه شماره پلاك ها به صورت خودكار به سیستم پلیس راهور هم داده می شود. میرشفیع اضافه كرد: مقرر است در ادامه اجرای این طرح، یك روش دیگر هم اجرا نماییم كه البته باید مجوزهای قانونی آنرا دریافت نماییم. آن هم به این صورت است كه اگر خودرویی عوارض آزادراه را به صورت نقدی پرداخت نكرد و خواست با تأخیر عوارض خویش را بپردازد، به این شكل عمل می نماییم كه صرفاً نرخ عوارض را از مالك خودرو دریافت می نماییم و دیگر جریمه به آن خودرو تعلق نمی گیرد. عوارض آزادراه ها فعلاً قرار نیست افزایش یابد وی درباره اینكه آیا مقرر است نرخ عوارض آزادراه ها در این طرح افزایش یابد؟ تاكید كرد: به هیچ عنوان بحث افزایش عوارض آزادراه ها مطرح نیست. هر ساله متناسب با تورم، سرمایه گذاران آزادراه ها پیشنهاد افزایش نرخ عوارض را مطرح كرده و سپس در كارگروهی رقم پیشنهادی آنها بررسی می شود. بعد از آن هم وزیر راه و شهرسازی رقم جدید را ابلاغ می كند. ازاین رو تا آخر امسال قرار نیست نرخ عوارض آزادراه ها افزایش یابد و به آغاز فعالیت های اجرایی سال آینده موكول می شود. نرخ عوارض ارتباطی به طرح الكترونیكی شدن عوارض آزادراه ها ندارد. در این طرح، همان نرخ مصوب فعلی از خودروها دریافت می شود. درآمد حذف گیت های عوارضی ها به سرمایه گذار داده می شود معان ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور درباره كاهش هزینه های اجرایی شركت های سرمایه گذارِ آزادراه با اجرای عوارض الكترونیكی اظهار داشت: در بیشتر آزادراه ها ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه شركت های سرمایه گذار به هزینه های اجرایی و پرداخت حقوق افرادی كه عوارض را جمع آوری می كنند، تعلق دارد؛ در آزادراه تهران-قم به علت پایین بودن نرخ عوارض، هزینه های جاری و پرداخت حقوق كاركنان آزادراه ها تا ۳۰ درصد درآمد آزادراه هم می رسد اما با الكترونیكی شدن دریافت عوارض، این هزینه ها كاهش یافته و به سمت «هزینه های تعمیر و نگهداری آزادراه» در وهله اول و سپس «بازگشت اصل و سود سرمایهی سرمایه گذار» سوق داده می شود. 1397/12/18 14:44:45 5.0 از 5 4809 تگهای خبر: آموزش , بانك , تورم , خدمات این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط شروع عرضه خودرو سواری برای اولین بار در حراج خرده فروشی اموال تملیکی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون منصوب گردید خواب شوم ترکیه و افغانستان سرنوشت استانهای غربی و شرقی ایران چه می شود؟ باخصوصی سازی ناقص بهره وری کاهش یافت نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱