رییس كمیسیون تلفیق:

بدون اتكا به نفت در مورد لایحه بودجه 1400 تصمیم می گیریم

بدون اتكا به نفت در مورد لایحه بودجه 1400 تصمیم می گیریم به گزارش آنی بازار رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده است، اظهار داشت: ما بدون اتکا به نفت و وعده های توهم آمیز درباره بودجه تصمیم می گیریم، لایحه بودجه باید برای همه مردم باشد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، الیاس نادران در نشست خبری با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار نمود: بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شده ایم و با گزارش عملکرد این کمیسیون، می خواهم به حاشیه سازی های که در این حوزه صورت گرفته آخر دهم و از نظر کارشناسانه کمیسیون در این حوزه دفاع کنم.
رییس کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در حوزه مدیریت اجرایی کشور گرفتار دوگانگی هستیم، مسئولان عالی اجرایی دولت درسطح وزرا و معاونین رئیس جمهور از ما در خواست می کنند که شما تصمیم شجاعانه ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد، اجازه دهید که رانت خواری در حوزه اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد و تلاش کنید منافع یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچکی در این چند سال حتی المقدور برای آبرومند زندگی کردن خودشان داشته باشند.
نادران اضافه کرد: اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خویش را اداره نمی کرد، آنها نظرات کارشناسی خود درباره رانت نرخ ارز را مطرح نمی کردند، برآوردهای اولیه این بود که لایحه بودجه قابل دفاع نیست و در جمع های کارشناسانه نمی توانستیم از لایحه بودجه تقدیمی دولت دفاع نماییم.
یکی از بهترین کمیسیون های تلفیق بودجه شکل گرفته است
رئیس کمیسیون تلفیق اظهار داشت: تعبیر اولیه این بود که لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تهیه شده است، اما مجلس تصمیم گرفت که این بیمار لاعلاج را درمان کند و یکی از بهترین کمیسیون های تلفیق چند سال قبل را به منظور بررسی بودجه شکل گرفت.
نماینده تهران بیان داشت: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم گیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را می بریم و به مردم می گوییم که در جلسات خود صمیمانه ترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آنها می توانند از تصمیمات خود دفاع کنند.
نادران بیان نمود: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون نرخ ارز برای کشور تعیین نمی گردد اگر به سالهای گذشته رجوع نماییم نرخ ارز بودجه همیشه با نرخ واقعی تفاوت داشته و شکاف قابل توجهی داشته است، قرار بود دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود، ولی اکنون اگر دولت بتواند آنرا در ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد به خود افتخار می کند.
وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته اند و آن نرخ ETS است که حیات خلوت دولت هاست همان پول های زیرفرشی بوده که دولت هر طور بخواهد با منت بر سر مردم آنرا هرکجا صلاح بداند، خرج می کند.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: قرار بود بودجه با ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، ناگهان با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبود، بلکه کاملاً سیاسی است چونکه وقتی آقای زنگنه در کمیسیون تلفیق حضور یافت، اظهار داشت که ما برای صادرات دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز نیاز داریم که حاکمیت مساله تحریم را حل کند.
وی اظهار داشت: ما سعی کردیم که رانت های نفتی بوجود آمده در کشور به جای آنکه در اختیار عده ای قرار گیرد در اختیار همه مردم قرار گیرد، ازاین رو اگر مقرر است رانت نفتی باشد باید به مردم تخصیص پیدا کند چون که خط قرمز ما منافع مردم، امنیت کشور، معیشت و پشتیبانی از تولید و اشتغال است.
در زمینه دارو و کالای اساسی از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد
نادران تصریح کرد: هرکسی درباره مسائل ملی، پشتیبانی از مردم و بهبود وضعیت یارانه ها به مجلس پیشنهادی دهد ما آنرا اجابت می نماییم ما در بحث دارو، مصارف مردم، نحوه توزیع کالاهای اساسی و یارانه ها حتما از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بیان داشت: ما بدون اتکا به نفت و وعده های توهم آمیز درباره بودجه تصمیم می گیریم، وقتی بودجه توسط دولت تقدیم شد قرار بود که سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت باشد، درحالی که بر مبنای برنامه ششم توسعه این رقم باید ۳۸درصد باشد و با نامه رهبر انقلاب محاسبات دولت به هم ریخت.
نادران اظهار داشت: دولت به صورت شفاهی اقرار کرد که از قبال تجدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و ما تا از دولت چگونگی نحوه جبران این رقم را نگرفتیم کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردیم.
اعداد بودجه مقدس نیستند
رییس کمیسون تلفیق با اشاره به اینکه اعداد در بودجه برای ما مقدس نیستند اظهار داشت: آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ما ناشی از عدم طی مسیر طبیعی لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد می باشیم بنا نبود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اتفاق بیفتند بنابر این باوجود ایرادات اساسی با رویکردهای لایجه دولت در توزیع اعتبارات تلاش را بر این گذاشتیم که با اصلاحات ساختاری بودجه، بودجه ای را به صحن مجلس ببریم که مایه عزت برای کل کشور باشد.
نادران اظهار داشت: در لایحه برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای مختلفی که باید با اتکا بر بخش هزینه ای باشد، اقدام کردیم.
وی اظهار داشت: ۱۹۹ هزار میلیارد تومان که دولت برای برداشت از منابعی نفتی در نظر گرفته است بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی است که در بودجه پیس بینی شده است. مطابق نرخی که خود دولت در محاسبات انجام داده دولت بنا داشت با عنایت به اختیارات حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند و ما این را به ۲۶۱ هزارمیلیارد تومان کاهش دادیم ازاین رو نباید در این تعاملات گرفتار خطای تحلیل شویم.
نماینده تهران اضافه کرد: ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشبینی کردند و مقدار ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پوشش انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفتند که با عنایت به سهم ۵/۴۸ درصدی دولت از منابع نفتی مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش بشکه نفت بود و این یعنی دو سال فروش نفت کشور هم بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه می شد این یعنی زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادن ما این انحرافات را اصلاح کردیم.
وی اظهار داشت: بخش اعظم افزایش سقف بودجه منابع ناشی از شفاف سازی ارقام پنهانی است که در بودجه وجود داشت و اختیاراتی است که مسئولان اجرای می خواستند بنابر مصالحی خودشان تشخیص دهند و عمل کنند ما این مصلحت اندیشی را به کل نمایندگان و نظام قانون گذاری کشور برگرداندیم.
به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان بودجه هستیم
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به دنبال شفاف سازی ارقام پنهان در لایحه بودجه بوده اظهار داشت: متاسفانه همه اصلاحات ساختاری که باید در بودجه صورت می گرفت انجام نشد چونکه ظرفیت اجرایی کشور توان انجام اصلاحات ساختاری را ندارد اصلاحات بیشتر از این بود ولی ما به این حد کفایت کردیم تا در دولت های بعدی و مجلس یازدهم اصلاحات را رو به جلو انجام دهد و آرزوی ۴۰ ساله ملت برای کاهش وابستگی به نفت محقق شود.
نادران خاطرنشان کرد: دولت و مجالس در سالهای گذشته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ارقام محاسباتی شان در بودجه چقدر بوده؟ آنها از ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودند اما آیا در عمل این رقم در سفره مردم نشست؟ در سال ۱۳۹۹ دولت به علت فقدان منابع ارزی دست اندازی کرد و ارز در اختیار ۱۰ شرکت قرار گرفت آیا این در جهت تأمین منافع مردم بود؟ اگر هشت میلیارد دلار را برای ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیرید نفری ۱۰۰ دلار می شود آیا این کاهش ارزش سبب شد که مردم تصور کنند ۱۰۰ میلیارد دلار در سفره شان به نفع شان شده یا منافع به جیب دیگران و گاها کشورهای همسایه رفت.
وی افزود: برخی کالاها حداقل ۵۰ درصد مصرف شان بالا رفته اما آیا مردم بیشتر از آنها بهره برده اند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است. آیا ما متولی تأمین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا مردم ایران؟ آیا اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند چاره کار حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ عامه مردم خصوصا طبقات محروم و متوسط مطمئن باشند این مبالغ مستقیم به سفره مردم می رود و دست واسطه ها قطع خواهد شد.
رییس کمیسیون تلفیق اضافه کرد: یکی از وارد کننده های ارز ۴۲۰۰ تومانی از منفعتی بیشتر از یارانه ای کل ملت ایران در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده است.
اجازه نمی دهیم با شوک درمانی زندگی مردم گرفتار آشوب شود
نادران تصریح کرد: بنا داریم در حوزه مصارف و نحوه مدیریت بازار ایده خویش را رونمایی نماییم ولی مردم مطمئن باشند جلوی انحصارات را می گیریم و اجازه نمی دهیم گرانی را به مردم تحمیل کنند، ما در مورد یارانه های سوخت تجربه داریم در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ به دنبال افزایش نرخ بنزین نتیجه آن آشوب اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود و ناچار شدیم یارانه اندکی به مردم بدهیم. ما این مسیر را طی نمی نماییم و تجارب ده ها ساله را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد. اجازه نمی دهیم با این شوک درمانی زندگی مردم گرفتار آشوب شود.
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه نظام گمرکی کشور باید تک نرخی باشد خاطرنشان کرد: آیا این نرخ ها باید در جهت پشتیبانی از تولید، اشتغال و مصرف کننده داخلی باشد یا وارد کننده؟ بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش عمده ای هم غیرضروری، جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند عرض ما به دولت این است که به جای ناترازی در بازار ارز منافع حاصل از رانت های بوجود آمده را به مردم برگردانید.
وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق در حوزه مالیات برای پشتیبانی از تولید و اصنافی که از کرونا صدمه دیدند پنج واحد درصد تخیف مالیاتی قائل شد در عین حال ما برای خودرو های لوکس و درآمد بالا حتما مالیات بیشتر وضع کرده و می نماییم. متاسفم که دولت باید به این حقیقت اقرار کند که ضریب جینی به ۴۳% درصد رسیده یعنی فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند و شکاف درآمدی زیاد شده است. ما بنا داریم نسبت ها را اصلاح نماییم.
بودجه فقط برای کارمندان دولت نیست/ سود و منفعت ارز ۴۲۰۰ تومانی را سر سفره مردم می بریم
نادران خاطرنشان کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد ما قول داده بودیم صدمه های اجتماعی را با ابزار بودجه علاج نماییم و بر سر وعده مان هستیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش صدمه های اجتماعی هزینه شد ده ها برابر امنیت ملی و امنیت اجتماعی به خصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد ما بودجه را برای کارمندان دولت نمی نویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دست شان به مقامات نمی رسد.
نادران در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد مساعد بودن شرایط اقتصادی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: ما برای اقشار متوسط و کم درآمد این جبران را در نظر گرفتیم و هزینه های رفاهی آنها را پیشبینی کردیم کجای بانک مرکزی و خزانه داری کل ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ اگر دولت ذخائر بانک مرکزی که پشتوانه اعتبار نظام پولی ماست را به تعداد محدودی وارد کننده داد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است؟ اگر امکان اش بود که این عدد واقعی باشد قابل دفاع بود ولی دولت سال گذشته این عدد را ۴۲۰۰ و ۸۸۰۰ در نظر گرفته بود مردم ارز را چند خریدند؟ مابه التفاوت آن کجا رفت؟ مجلس در تلاش است تا سود و منفعت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر سر سفره های مردم ببرد.



منبع:

1399/10/20
13:49:18
0.0 / 5
267
تگهای خبر: ابزار , ارز , ارزش , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش