پورابراهیمی:

۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم

۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم به گزارش آنی بازار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که اخیرا ابلاغ گردیده از وجود ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معقوات مالیاتی اطلاع داد که برپایه قانون جدید مالیات سیگار و نوشابه افزایش می یابد.


به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشست خبری بامداد امروز سه شنبه خود که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک هفته مالیات و ضمن اشاره به ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده از جانب رئیس مجلس در دو روز گذشته اظهار داشت: سابقه مالیات بر ارزش افزوده به سال ۶۶ بر می گردد، نخستین بار دولت در آن زمان لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی داد ولی به خاطر شرایط جنگ این لایحه پس گرفته شد تا اینکه در سال ۸۸ دولت لایحه را به مجلس ارسال کرد و این قانون در سال ۸۷ با استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون اقتصادی وقت تصویب گردید تا به مدت پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود، اما لایحه دائمی عرضه نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۶ این مورد در دستور کار مجلس قرار گرفت که قانون اصلاح و دائمی شود.
وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تا امروز تلاشهای زیادی در کمیسیون اقتصادی، صحن مجلس شورای اسلامی و با همکاری شورای نگهبان انجام شده است و این کار از مجلس دهم تابحال طول کشید. کارگروه تخصصی تشکیل شد و ما مجموعه فعالان بخش خصوصی را دعوت کردیم و جلساتی در اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی برگزار شد نهایتا کمیته مالیاتی مجلس دهم شکل گرفت و نزدیک به ۷۰ جلسه تخصصی در کمیسیون اقتصادی تشکیل شد که به تصویب نهایی قانون منجر گردید و این قانون پس از ۱۷ جلسه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد و بعد از چهار بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات دو روز قبل توسط آقای قالیباف ابلاغ گردید.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در رویکرد مباحث مالیاتی اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دادیم که یکی از آنها اصلاح قانون موجود بود. در سال ۱۳۹۹ از محل مالیات ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد پیشبینی مالیات بود که به ۱۹۲ هزار میلیارد تومان رسید و مالیات بر ارزش افزوده سهم کمتری از مالیات مستقیم داشت. رویکرد ما این بود که این سهم برابر شود. در سال ۱۴۰۰، ۳۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن مالیات مستقیم و مابقی مالیات عملکرد بود این نشان داده است سهم مالیات بر ارزش افزوده رفته رفته به یک دوم مالیات می رسد و اگر همین روند استمرار یابد به سهم حداکثری می رسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار مالیات بنگاه های تولیدی پنج واحد درصد کاهش پیدا کرد، ما معتقدیم میتوان کاهش بیشتری در این حوزه اعمال کرد و پایه های مالیاتی جدید را جایگزین کرد به این معنا که بتوانیم به تولید کمک نماییم و به عدالت مالیاتی نزدیک شویم.
پورابراهیمی در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: برپایه گزارش ها در مورد وضعیت شاخص مالیات در سال ۱۳۹۹ سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی ۵.۵ درصد بوده که عدد پایینی است، بخشی از آن فرار مالیاتی است. در قانون برنامه ششم توسعه هم این سهم ۱۰ درصد در نظر گرفته شده یعنی ما یک دوم برنامه را محقق کردیم. به نظر می آید عدم اجرای قانون اصلی ترین دلیل فرار مالیاتی است تا جایی که به همین میزانی که وصول مالیات انجام می شود ۵۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد، به عبارت دیگر یک دوم میزان وصول مالیات فرار مالیاتی داریم و این به علت عدم همکاری سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد است.
وی ضمن اشاره به وجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی اظهار داشت: ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است که بعضی از آنها مطالبات سازمان مالیاتی است. متاسفانه علیرغم ابلاغ قانون جدید تحت عنوان پایانه فروشگاهی از آخر آبان ماه سال ۱۳۹۸ این قانون عملیاتی نشده است. آخرین گزارش این است که از ۱۰ میلیون دستگاه پُز، چهار میلیون هیچ پرونده مالیاتی ندارند و این نشت و فرار مالیاتی نتیجه عدم قانون است که باید در دولت سیزدهم با مراقبت بیشتری در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این ۸۰۰ میلیون حساب بانکی (یعنی به ازای هر ایرانی ۱۰ حساب بانکی) وجود دارد که نظارتی بر آن نیست و بعضی از آنها محل پرداخت هایی است که امکان رصد آن وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: ما پرونده های زیادی در ارتباط با کسانی داریم که هویت اقتصادی ندارند، ولی کار اقتصادی می کنند و دلیلش عدم اجرای قانون است که از دولت انتظار می رود با نگاه دقیق این مورد را در دستور کار قرار دهد.
پورابراهیمی با بیان اینکه قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده اشکالات گوناگونی داشت، در مورد قانون جدید اظهار داشت: ما در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سهم درآمد شهرداری و دهیاری ها را افزایش دادیم تخصیص منابع از ۹ واحد درصد ارزش افزوده به این شرح است: چهار واحد درصد شهرداری ها، دهیاری ها، چهار واحد درصد (دولت، خزانه)، یک واحد درصد سلامت، مفهوم ساده اش این است که شهرداری ها با افزایش روبه رو می شوند آنها قبلا سه واحد درصد سهم داشتند و نسبت به قانون قبلی منابع شان ۳۳ درصد رشد خواهد داشت. البته به جز این سه محور تخصیص های دیگری در کمیسیون و صحن مجلس شورای اسلامی پیشبینی شده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، بنابراین آنها از متن قانون حذف شدند چونکه اگر ما بر آنها اصرار می کردیم این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رفت و فرآیند آن دشوارتر می شد.
وی افزود: یکی از اشکالات اصلی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده این است که جنس رسیدگی به آن یک طرفه است، بنابراین اصلاحاتی را در هیات رسیدگی به پرونده های مالیاتی در برای کمک به فعالان اقتصادی اعمال کردیم همینطور در قانون جدید هر پیمانکاری که از دولت طلب دارد تا زمانی که طلبش تسویه نشود پرداخت مالیات هم نخواهد داشت و معاملات نسیه هم مشمول همین مبحث شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همینطور اظهار داشت: در عملکرد قانون قبلی هر کسی کالا و خدمتی می گرفت مالیات در هر مرحله گرفته می شد و نهایتا مسترد نمی شد و عملا عامل عدم استرداد آنرا به مالیات آبشاری تبدیل نموده بود، بنابراین با ضمانت های محکم قانونی برای استرداد در نظر گرفتیم. نکته ای دیگر پیشبینی ها برای پشتیبانی از تولید بود همچون اینکه هر کالایی که معافیت دارد در صورتیکه واردات صورت گیرد مشمول مالیات می شود. همینطور پیش از این تجهیزات کارخانه ها مشمول کارخانه ها می شد که ما در قانون جدید تجهیزات سرمایه گذاری را از مالیات معاف کردیم.
پورابراهیمی همینطور خاطرنشان کرد: در قانون قبلی هرگونه خرید برای ساخت واحد تولیدی تا زمان بهره برداری مشمول مالیات می شد ما در قانون جدید مصوب کردیم که در زمان فعالیت سرمایه گذاری هم امکان استرداد در هر مرحله فراهم گردد. در این قانون همینطور کالاهای خاص در نظر گرفته شده، مثلا در مورد طلا به خاطر اهمیت آن هرگونه واردات طلا و شمش طلا توسط بانک مرکزی و اشخاص معاف شد، همینطور تولید طلا و معامله آن مشمول مالیات نیست و در فرایند خرید و فروش اصل طلا معاف از مالیات است. البته اجرت سازندگان مشمول ۹ درصد مالیات خواهد بود.
وی افزود: در قانون قبلی کالاهای دخانی نرخ بازدارنده تعریف نشده بود که در این قانون اصلاح گردید و ۶۵ درصد نرخ مالیات برای سیگارهای وارداتی، ۴۵ درصد برای سیگارهای تولید داخل با برند خارجی و ۲۵ درصد برای سیگارهای تمام ایرانی در نظر گرفته شد. همینطور نرخ مالیات کالاهای مضر و نوشابه هم اصلاح گردید و افزایش پیدا کرد. بهرحال ما باید با هدف سلامت جامعه عامل بازدارندگی ایجاد نماییم چون که در غیر این صورت میلیاردها تومان خرج سلامت و درمان بیماری های ناشی از این موارد خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ممیزمحوری را از نتایج قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده عنوان و تصریح کرد: همینطور ما رویکرد سامانه محوری را مبنا قرار دادیم و تغییراتی هم در مورد مناطق آزاد اعمال کردیم، برپایه قانون، منطقه آزاد جدا از سرزمین اصلی است ولی چون امکان جداسازی واقعی وجود ندارد مقرر کردیم مناطق آزادی در کشور جنس صادراتی بگیرند که اولا محصور باشند دوم گمرک بتواند آنجا مستقر شود و خارج از محدوده جمعیتی باشد و تراز آن مثبت باشد یعنی صادرات بر واردات فزونی داشته باشد، اگر این سه خصوصیت باشد معافیت مالیات بر ارزش افزوده شبیه صادرات در مورد آنها اعمال می شود.
پورابراهیمی افزود: در مورد شرکتهای سوری به علت رویکرد سامانه محوری و عدم امکان حذف اطلاعات خرید و فروش در سامانه عملا شرکتهای سوری تا حد زیادی منتفی خواهد بود.
وی در ادامه از معافیت مالیات بر ارزش افزوده کلیه حوزه های خدمات پزشکی، درمانی، دارویی و توانبخشی اظهار داشت: همینطور برای بیمه های کشاورزی معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد و بیمه های اجتماعی هم از این مالیات مستثنا شدند، صنایع دستی و فرش هم در دسته این معافیت ها قرار گرفتند، همینطور مالیات بر ارزش افزوده برای مراکز اقامتی، زیارتی و تفریحی، برای هتل های کمتر از سه ستاره در نظر گرفته می شود که این به فرایند گردشگری کمک می نماید همینطور حمل و نقل بار به صورت جاده ای، دریایی و ریلی از این مالیات معاف شد و صنعت فرآورده های گوشتی هم مشمول معافیت شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به سمت شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور می رود و میزان فرار مالیاتی را به حداقل می رساند، اظهار نمود: همینطور افزایش قابل توجه وصول درآمدهای مالیاتی پیشبینی می شود وشفافیتی که منجر به پیشگیری از فرار مالیاتی و عدالت مالیاتی خواهد شد. وقتی قانون شفافیت ایجاد نماید به صورت غیرمستقیم از تولید هم حمایت می شود.
پورابراهیمی ضمن اشاره به بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: به علت اهمیت این مورد این قانون به صورت دو شوری درحال بررسی است و فردا هم جلسه ای با حضور پژوهشکده وزارت اقتصاد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و کمیسیون اقتصادی برگزار می گردد تا جمع بندی نهایی در این حوزه صورت گیرد. همینطور ما از همه صاحبنظران خواسته ایم در اینباره اظهارنظر کنند.
وی در انتها تصریح کرد: پیشبینی ما این است که با مواضع دولت جدید و هماهنگی های مجلس شورای اسلامی با دولت آینده، آغاز تحولات در اجرای قوانین و وضع قوانین جدید را شاهد باشیم.




منبع:

1400/04/15
13:08:06
5.0 از 5
765
تگهای خبر: ارز , ارزش , اقتصاد , بازرگانی
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش