در راستای تحقق وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری اقدامات دولت برای تحول و اصلاح نظام مالیاتی تشریح شد آنی بازار: نظام مالیاتی باتوجه به کارکرد خود نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها دارد و در نتیجه نیاز به انجام اصلاحات اساسی در نظام مالیاتی ایران برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله و اقدام برای تحول در نظام مالیاتی به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی رییس جمهوری، مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد. به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، بیست و ششم خردادماه سال گذشته، کمیته اقتصادی شورای هماهنگی ستادهای مردمی سیدابراهیم رییسی، نقشه راه اقتصادی دولت مردمی برای تحقق ایران قوی را به عنوان برنامه های اقتصادی دولت ایشان منتشر نمود که در این مجموعه، سیدرضا فاطمی امین هم ابعاد نقشه راه اقتصادی دولت مردمی را توضیح داده بود. در گزارش زیر اما پنج وعده اقتصادی مهم ابراهیم رئیسی برای تحول و اصلاح نظام مالیاتی کشور مرور شده و اقداماتی که از طرف دولت برای جامه عمل پوشاندن به آنها از شروع دولت سیزدهم تا حالا انجام شده مورد بررسی قرار گرفته است. ۱. مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد با شیب ملایم به ۱۰ درصد کاهش یابد بر این اساس قرار بود که وضعیت مالیاتی کشور سامان داده شود و رئیسی در حوزه اصلاح نظام مالیاتی وعده هایی همچون برقراری سامانه هوشمند نظام مالیاتی داده و در همان دوره نامزدی گفته بود که استقرار سامانه هوشمند در نظام مالیاتی می تواند به دولت نسبت به وضعیت دریافت مالیات اشراف دهد. بگفته وی اگر شفافیت اجرا شود، یقین داشته باشید که زمین خواری، قاچاق کالا و مساله فرارهای مالیاتی و خیلی از این فسادها کنترل می شود و در کنار این، هوشمند سازی هم یک وعده مالیاتی مهم بود که به تولیدکنندگان داده و قرار شد با واقعی شدن مالیات، واحدهای تولیدی باید کاهش مالیات از ۲۵ درصد با شیب ملایم به ۱۰ درصد داشته باشند. اما گزارش سازمان امور مالیاتی درباب کاهش مالیات بخش تولید در امتداد عمل به وعده ها و اصلاح وضعیت مالیاتی کشور به شرح زیر است: کاهش نرخ مالیاتی کارهای مولد همچون اشخاص حقوقی با کاهش بار مالیاتی تولید سبب بهبود فضای کسب وکار خواهد شد. کاهش هزینه های تولید و افزایش سود ناشی از کارهای مولد که سبب هدایت سرمایه ها از بخش غیر مولد به بخش مولد را فراهم می آورد. نرخ مالیاتی اشخاص حقوقی به استناد بند(ن) تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با تعدیل ۵ واحد درصدی به ۲۰ درصد کم شد. در پیش نویس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم به عنوان پایه مالیات بر مجموع ماده ۱۰۵ ق. م. م مورد بازبینی قرار گرفته و نرخ مالیاتی آن به ۱۵ درصد کم شده است. پیش نویس مذکور در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۶ با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی برای طرح و تصویب در هیات وزیران ارسال شده است. نمودار ذیل، میانگین نرخ مالیاتی اشخاص حقوقی در قاره های مختلف جهان را نشان میدهد. میانگین این نرخ در کشور های اروپایی در سال ۲۰۱۸ حدوداً ۱۸ درصد است. نمودار میانگین بالاترین نرخ قانونی مالیات بر اشخاص حقوقی مناطق مختلف جهان در دهه های گذشته ۲. در کشور به میزانی که مالیات می گیریم، فرار مالیاتی داریم. این مساله با یک سامانه هوشمند قابل رصد و رهگیری است. سیدابراهیم رییسی اما علت کسری بودجه دولت را این مساله اعلام نموده بود که هزینه ها زیاد و درآمدها کم است و ما برای کاهش هزینه های دولت برنامه داریم. وی این را هم تاکید کرده بود که افزایش درآمد هم راه دارد؛ در کشور به میزانی که مالیات می گیریم، فرار مالیاتی داریم. از کارگر، کارمند و آحاد مردم مالیات گرفته می شود و هستند کسانی که فرار مالیاتی میلیاردی دارد، این مساله با یک سامانه هوشمند قابل رصد و رهگیری است و ما برای این مسئله هم برنامه داریم. در این جهت اعلام گردید که پیاده سازی و آغاز به کار سامانه مودیان از تاریخ ۱۶/۰۴/۱۴۰۱ بمنظور ثبت کلیه تعاملات اقتصادی بین کسب وکارها با مصرف کنندگان نهایی در قالب صورت حساب های الکترونیکی و انطباق آنها با تراکنش های بانکی که بستری هوشمند برای ثبت اطلاعات مالی و بهره گیری از آنها در پروسه مالیات ستانی است. بدیهی است با ثبت کلیه اطلاعات مجاری فرار مالیاتی به شدت محدود خواهد شد. اهم اقدامات در حوزه پیاده سازی قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان عبارتند از: -پیشرفت پروژه پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به میزان بیش از ۵۰ درصد در دولت سیزدهم و شروع بهره برداری از سامانه یاد شده در تیر ماه سال ۱۴۰۱(علیرغم تحویل پروژه پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان در آخر دولت دوازدهم با پیشرفت کمتر از ده درصد) -ساماندهی بیش از ۱۳.۳۰۰.۰۰۰ دستگاه پرداخت الکترونیکی و شناسایی بیش از ۱.۳۰۰.۰۰۰ مودی جدید مالیاتی از این طریق -دریافت صورت حساب الکترونیکی آزمایشی از چند مودی بزرگ بصورت نمونه( دفاتر پیشخوان دولت، سامانه تجارت الکترونیک، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان) -آغاز پروسه تفکیک حساب های شخصی و تجاری یکی از اقدامات بسیار مهم برای ایجاد شفافیت مالی و بالطبع شناسایی مجاری فرار مالیاتی ثبت کلیه تعاملات اقتصادی بین افراد حقیقی فاقد شغل ثبتی است که این مهم در آخرین بازنگری طرح مالیات بر عایدی سرمایه و بستر اجرائی آن به عنوان الحاقیه ای به قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان دیده شده است. شایان ذکر است طرح مذکور در آستانه طرح در صحن مجلس شورای اسلامی است. سایر اقدامات مهم در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی عبارتند از: -راه اندازی سامانه جدید پالایش ریز تراکنش های دریافت شده برای ادارات کل امور مالیاتی جهت رسیدگی (BTIS) و شروع دریافت ریز تراکنش ها بوسیله وب سرویس -آغاز عملیات اجرائی ایجاد انباره داده و یکپارچه سازی داده های سامانه های سازمان -تولید اظهارنامه برآوردی مشاغل و مودیان پرریسک برای نخستین بار -ایجاد سامانه سوت زنی مالیاتی ۳. در سال ۱۴۰۱ همه تعاملات مودیان با سازمان امور مالیاتی یکپارچه شده و در بستر الکترونیکی انجام خواهد شد بررسی اظهارات سیدرضا فاطمی امین و توضیحاتی که در تاریخ بیست و ششم خردادماه ۱۴۰۰ در تشریح ابعاد نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم داشته نشان میدهد که او با تاکید بر این که امروز حتی در لیبرال ترین اقتصادها نیز پایگاه های اطلاعاتی به یکدیگر پیوسته است اما در ایران این اطلاعات شفاف در اختیار دولت قرار ندارد و با بررسی این مساله متوجه می شویم که ۳۰ درصد از اقتصاد ایران غیررسمی است گفته بود که ما در برنامه خود دو موضوع را به شکل جدی دنبال می کنیم؛ از یک سو یکپارچه سازی پایگاه های داده ای و از طرف دیگر رصد اقتصاد غیر رسمی. فاطمی امین با اعلان اینکه اجرای این طرح نزدیک به شش ماه زمان نیاز دارد، گفته بود که برخی نهادها اطلاعات خودرا هر شش ماه به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند و بدین جهت زمانی داده ها به دست ما می رسند که در طول این چند ماه تغییر وضعیت داده اند اما اگر جریان اطلاعات را مدیریت نماییم، داده ها به هنگام، بموقع و به شکل مفید به دست می آیند و دولت می تواند از آنها به بهترین شکل استفاده نماید. بر این اساس طراحی و تولید سامانه یکپارچه سازمان امور مالیاتی برای ارتقاء تعامل الکترونیکی با مودیان مالیاتی و کاهش حضور فیزیکی آنها در ادارات کل امور مالیاتی در امتداد تکمیل سامانه مودیان موضوع قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان درحال پیگیری بوده و امید است با اجرای کامل این قانون همه تعاملات مودیان با سازمان امور مالیاتی به شکل هوشمند و در بستر الکترونیک صورت پذیرد. البته بصورت همزمان و بمنظور ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و کاهش تعامل بین مودیان و مامورین مالیاتی این سازمان نسبت به ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیکی به آدرس My.tax.gov.ir اقدام نموده که تعدادی از خدمات قابل ارائه در پنجره مذکور عبارت است از: -ثبت نام کامل مودیان در خیلی از منابع همچون اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی، ارزش افزوده، مستغلات، ارث، حقوق، تکلیفی، اتفاقی، افزایش سرمایه حق تمبر -فرآیند گرفتن اظهارنامه الکترونیک در خیلی از منابع همچون اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی، ارزش افزوده، مستغلات، ارث و حقوق -فرآیند ابلاغ کامل اوراق مالیاتی همچون برگ تشخیص، برگ قطعی، رای هیات حل اختلاف مالیاتی و... -فرآیند صدور قبض و پرداخت مالیات -فرآیند دادرسی در سامانه سنیم در پرونده اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و ارزش افزوده -بخش عمده ای از پروسه وصول و اجراء همچون برگ اجرائی و ممنوع الخروجی -پرداخت مالیات نقل و انتقال اتومبیل -اطلاع رسانی، پرداخت و ثبت اعتراض مودیان مالیات بر خانه خالی از سکنه، مالیات بر خودرو گران قیمت، مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت -مشاهده پرونده مالیاتی و دستگاه های پرداخت و قبوض مالیاتی پرداخت شده صورت صد درصد بوسیله درگاه ملی خدمات مالیاتی -توسعه خدمات مودیان مشاغل خودرو در سامانه مشاغل خودرو که بوسیله دفاتر پیشخوان دولت، البته پنجره واحد خدمات الکترونیکی بصورت پویا درحال بروزرسانی بوده و به مرور زمان با خدمات بیشتر، سطح کیفیت بالاتر و با اولویت کاهش هرچه بیشتر مراجعه حضوری مودی و مامور مالیاتی ارتقاء خواهد یافت. ۴. در سال ۱۴۰۱ با تکمیل جریان داده های مالیاتی و ایجاد شفافیت از فرارهای مالیاتی جلوگیری خواهد شد فاطمی امین همین طور با تشریح نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم در زمینه امور مالیاتی گفته بود که سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی را سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان و سازمان بازرسی کل کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان می کند و می توان گفت به طور متوسط بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که یعنی منفعت بزرگی در جامعه از دست می رود. در این جهت دو بحث اراده و منافع مهمست و دلیل این که مشکلات حل نمی گردد، مشکل کابل و سرور و شبکه نیست بلکه پایگاه های اطلاعاتی بهم پیوند نمی خورند چون منافعی وجود دارد. بر این اساس اقدامات زیر برای کاهش فرار مالیاتی و کاهش هزینه وصول مالیات درحال انجام است: -تکمیل سامانه مودیان موضوع قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان (پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی) -شناسایی مودیان جدید برمبنای جریان داده ناشی از اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان( ساماندهی ابزارهای پرداخت با همکاری بانک مرکزی) -اجرای تبصره ۱۰۰ ق. م. م با تاکید بر جریان داده اطلاعاتی با هدف افزایش تمکین، کاهش فرار مالیاتی و کاهش هزینه وصول مالیات (در راستای اجرای تبصره مذکور حد نصاب معافیت موضوع ماده ۸۴ ق. م. م از ۳۰ به ۱۰۰ برابر افزوده شد و سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعات خود مشتمل بر فروش طرف اول، خرید طرف دوم، واریزی بوسیله ابزار پرداخت ها، فروش ابرازی مودی، فروش برمبنای مالیات علی الحساب؛ امکان بهرمندی طیف وسیعی از مودیان از ظرفیت تبصره مذکور را فراهم آورده و همزمان بخش قابل توجهی از فرار مالیاتی در این بخش را کم کند.) -تولید اظهارنامه برآوردی در اجرای ماده ۹۷ق. م. م برای ۲۰۲.۲۳۲ مودی و محاسه رتبه ریسک برای ۱.۱۶۵.۱۲۹ مودی برای عملکرد سال ۱۳۹۹ -توسعه و تکمیل و بروزرسانی مستمر پایگاه اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی در اجرای ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق. م. م (دریافت ۹۲۲ میلیون رکورد در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر و ۹۶۵ میلیون رکورد در اجرای ماده ۱۶۹) -انعقاد بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه تبادل داده و اطلاعات با سایر دستگاه ها -دریافت اطلاعات از سامانه ملی املاک و اسکان بمنظور شناسایی مودیان پایه مالیاتی، مالیات بر خانه های خالی از سکنه -دریافت اطلاعات خودروهای لوکس از نیروی انتظامی بمنظور شناسایی و وصول مالیات پایه مالیاتی، مالیات بر خودروهای لوکس -اعلام لیست ۱۰۰۷ نفر مودی از طرف بانک مرکزی که در حوزه سوداگری ارز فعالیت داشته اند که از این تعداد ۴۰۰ نفر دارای پرونده مالیاتی بوده و ۶۰۷ نفر سابقه مالیاتی نداشته اند که اقدام لازم از مراجع مختلف برای اثبات فعالیت ارزی انها در حال انجام می باشد. ۵. از سال ۱۴۰۱ مالیات های تنظیمی بطور کامل اجرا شده و با گرفتن مالیات از کارهای غیرمولد و سوداگرایانه، جذابیت این فعالیت ها کاهش خواهد یافت. گزارش سازمان امور مالیاتی درباب مالیات های خودتنظیمی یکی از با اهمیت ترین پایه های مالیاتی بمنظور کاهش جذابیت فعالیت سودگرانه و غیر مولد در سایر کشورها موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است که این مساله در قالب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که در آستانه طرح در صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد. یکی از اقدامات بسیار مهم برای ایجاد شفافیت مالی و بالطبع شناسایی مجاری فرار مالیاتی ثبت کلیه تعاملات اقتصادی بین افراد حقیقی فاقد شغل ثبتی است که این مهم در آخرین بازنگری طرح مالیات بر عایدی سرمایه و بستر اجرائی آن به عنوان الحاقیه ای به قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان دیده شده است. در کنار مالیات بر عایدی سرمایه برخی پایه های مالیاتی دیگری نیز وجود دارد که نقش تنظیم گری در اقتصاد دارند و سازمان امور مالیاتی اهتمام دارد تا نسبت اجرای این پایه های مالیاتی اقدام نماید. این پایه های مالیاتی عبارتند از: -مالیات بر خانه های گرانقیمت و باغ ویلاها (درخواست اطلاعات از شهرداری، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور و وزارت راه و شهر سازی، اطلاعات مبایعه نامه ها از اتاق اصناف ایران، ارسال پیامک اطلاع رسانی به مودیان مشمول -مالیات بر خودرو لوکس (دریافت اطلاعات در اجرای بند (ف) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از نیروی انتظامی در تاریخ ۳۱/۰۱/۱۴۰۱، اطلاع رسانی به مودیان با بهره گیری از پیامک یا اپلیکشین چاپار و درگاه الکترونیکی سازمان) -مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه (تولید سامانه محتسبه مالیات، ابلاغ دستور العمل نحوه محاسبه و وصول مالیات مسکونی خالی، دریافت اطلاعات اولیه از سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهر سازی) جزئیات آمار مودیان و مالیات پایه های تنظیمی برای مشمولین سال ۱۴۰۰ هم در جدول زیر قابل مشاهده و بررسی است. منبع: anibazar.ir 1401/04/16 12:27:42 5.0 از 5 449 تگهای خبر: ابزار , ارز , ارزش , اقتصاد این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط ترس شدید در بازار رمزارز سقوط بیتکوین به زیر 96 هزار دلار آینده مبهم در انتظار شاغلان فضای مجازی بدون بیمه و امنیت شغلی فرصت 30 میلیارد دلاری بازار عمان و جای خالی کالاهای ایرانی تنگه هرمز مجالی برای نقش آفرینی ایران در تجارت و امنیت دریایی با اتکا به تکنولوژی های جدید نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب آنی بازار نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳