گام دوم گازسوز کردن خودرو ها ناقص ماند

گام دوم گازسوز کردن خودرو ها ناقص ماند مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، سی ان جی و خدمات وابسته اظهار داشت: اجرای طرح سی ان جی در مجموع 45 میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفه جویی مستقیم 140 میلیون دلاری منجر گردیده است


به گزارش آنی بازار به نقل از فارس، علی محمودیان مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، سی ان جی و خدمات وابسته در همایش سوخت های جایگزین، سی ان جی و خدمات وابسته اظهار داشت: اجرای طرح سی ان جی در  مجموع 45 میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفه جویی مستقیم 140 میلیون دلاری منجر گردیده است.
محمودیان با اشاره به اینکه از سال 1398 و بعد از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در مورد تبدیل مجانی یک میلیون و دویست و شش هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز وضع صنعت سی ان جی متحول شد، اضافه کرد: از همان موقع صنعت 20 ساله سی ان جی باردیگر رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.
*گام دوم توسعه CNG در دولت سیزدهم با وقفه همراه شده است
وی با اشاره به اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال 1399 تمام کارخانه های تولید مخازن و کیت های سی ان جی آغاز به فعالیت کردند و کارگاه های تبدیل هم در سرتاسر کشور فعال شدند، اضافه کرد: این صنعت زمینه ساز اشتغالزایی بیشتر از 50 هزار نفر در بیشتر از 2500 جایگاه و کارخانه تولید مخازن سی ان جی و کیت و همینطور بیشتر از هزار مرکز خدمات خودرو های گازسوز (کارگاه تبدیل) در سرتاسر کشور شده است و در واقع در گام دوم توسعه صنعت سی ان جی بعد از وقفه ای، باردیگر از سال 1398 و با مصوبه شورای اقتصاد باردیگر شروع شد.
به گفته وی این طرح تابحال حدود 90 میلیون دلار هزینه دربرداشته و بیشتر از 140 میلیون دلار صرفه جویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت سی ان جی به جای بنزین را برجای گذاشته و با عنایت به گستردگی این صنعت در تمام ایران، باعث رونق تولید در کشور هم شده است.
محمودیان افزود: از سویی اجرای کامل طرح با عنایت به جامعه هدف اصلی آن که وانت های عمومی و تاکسی ها بوده است، می توانست سبب جایگزینی بیشتر از 12 میلیون لیتر بنزین با سی ان جی به صورت روزانه شود که برابر تولید بنزین در 5 پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تمام مزایای مستقیم فوق علیرغم این طرح دولت در مقاطعی سهمیه خودرو های عمومی را در کارگروه اجرایی بند 8 کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده و طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه جویی غیرمستقیم آن خیلی بیشتر از صرفه جویی مستقیم طرح است که آمار دقیق آنرا میتوان از وزارت نفت دریافت کرد.
مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین تصریح کرد: علیرغم این مزیت ها، طرح در 9 ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملا متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به دنبال داشته است.
*عقب ماندگی 60 درصدی از برنامه دوگانه سوز کردن خودروها
وی ضمن اشاره به این که در صورت اجرای این طرح همانند شروع به کار آن، حالا می بایست حدود 500 هزار خودرو تبدیل گشته بود، اظهار نمود: این امر می توانست به صرفه جویی روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین منجر و سبب پیشگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریم های کنونی شود، اما متاسفانه تبدیل خودرو های به گاز سوز در حدود 200 هزار خودرو باقی مانده است.
محمودیان اضافه کرد: در واقع عدم اجرای طرح در ماه های اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آماده سازی برای 300 هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرآیند تبدیل را دارند، سبب به هم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور بعد از چند سال خودکفایی هم خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول به جای استفاده از این فرصت بی نظیر ملی برای صرفه جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصت سوزی کرده و با عنایت به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.
این مقام مسئول اظهار داشت: با یک حساب کتاب ساده میتوان متوجه شد که در صورت واردات روزانه 6 میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت می بایست سالانه حدود 2 میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تأمین آن خیلی سخت خواهد بود.
*ابهام 1000 میلیارد تومانی در هزینه کرد ایمن سازی CNG
علی محمودیان بیان کرد؛ بر مبنای مصوبه هیئت وزیران از خرداد سال 1398 به ازای هر متر مکعب سی ان جی که مالکان خودرو های گازسوز، گاز سی ان جی زده اند 392 ریال جمع آوری شده است، که مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر 1000 میلیارد تومان است که مقرر بود این مبلغ برای ایمن سازی و کمک هزینه مالکان خودرو های گازسوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت گردد. این 1000 میلیارد تومان متعلق به مالکان خودرو های گازسوز هستند. چرا سازوکار این مهم توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمی شود؟
وی در بخش دیگر صحبت های خود از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره راه اندازی 700 جایگاه سی ان جی و توان داخلی برای اجرای این طرح که می توانست از صرفه جویی حاصل از طرح تبدیل خودرو ها هم برای آن بهره برد انتقاد کرده و توجه دولت به این مصوبه را که می تواند سبب تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی گردد، خواهان شد.
محمودیان ضمن اخطار در مورد وضعیت نگران کننده موانع بوجود آمده در 9 ماهه گذشته، که کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس جمهور محترم به منظور پشتیبانی از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و همینطور پیشگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانش بنیان و اشتغالزا را خواهان شد.



1401/04/03
10:09:59
5.0 / 5
190
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش