یك كارشناس بورس:

طرح گام همچون شمشیری دولبه است

طرح گام همچون شمشیری دولبه است به گزارش آنی بازار ایسنا/خراسان رضوی یك كارشناس بورس درباب احتمال موفقیت طرح گام اظهار داشت: در ایران به این علت كه رشد اقتصادی وجود ندارد، طرح گام همچون شمشیری دولبه است، برای اینكه این اتفاق هم ممكنست موجب تشدید تورم و هم در صورت مدیریت درست، موجب كنترل تورم شود.


علیرضا باغانی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با طرح گام بیان كرد: طرح گام در امتداد عملیات بازار باز بانك مركزی است، این طرح در سایر كشورها برای مثال در تركیه، زمانی كه این كشور رشد اقتصادی داشت، اجرایی شده است.
وی درباب احتمال موفقیت طرح گام عنوان كرد: بنظر می رسد در كشور ایران به این علت كه رشد اقتصادی وجود ندارد، این طرح مانند شمشیری دولبه باشد؛ برای اینكه این اتفاق هم ممكنست موجب تشدید تورم و هم در صورت مدیریت درست، موجب كنترل تورم شود.
این كارشناس بورس اشاره كرد: اتفاق خوبی كه رخ داده این است كه تیم بانك مركزی متشكل از افرادی است كه اشراف كامل بر بازارهای ملی، همچون بازار سرمایه بانك مركزی دارند و قصد دارند بوسیله عملیات بازار باز برای پرداخت بدهی های دولت در چارچوب انتشار اوراق اسناد خزانه، اوراق مشاركت، اوراق مرابحه و.... كه حدود ۸۰ هزارمیلیارد تومان در بودجه ۹۹ پیش بینی شده است، استفاده كنند.
باغانی در رابطه با مزایای طرح گام اشاره كرد: این طرح موجب می شود كه از فوران نقدینگی كه در جامعه وجود دارد و بیشتر از هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی بدون پشتوانه داریم، جلوگیری شود، به سبب اینكه ما در كشور بدهی خارجی نداریم و ریسك نكول اوراق در كشور نزدیك به صفر است؛ طرح گام راهكاری موثر و مثبت ارزیابی می شود و امید است كه بتواند به كنترل قسمتی از نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت جریان تولید و در نهایت كنترل تورم به صورت نسبی منتج شود.
وی افزود: موفقیت یا شكست این طرح، بستگی به بانك ها بعنوان مجری این طرح دارد كه به سبب این كه بانك ها تحولات ارزی مثبتی كه در آنها صورت گرفت و نسبت كفایت به سرمایه آنها بعنوان متغیر مهم تغییر كرده و بهبود پیدا كرد و از بحران فاصله گرفتند؛ احتمال این كه این طرح به موفقیتی نسبی برسد بیشتر است.
این كارشناس بورس ضرورت اجرای این طرح هم اكنون اظهار نمود: البته ما هم چنان درگیر التهاب ارزی به شكل پنهان هستیم و شركت های پتروشیمی ما به این علت كه چین كه مشتری اصلی آنها بوده، درگیر ویروس كرونا شده و به میزان سابق خرید نمی كند، تولید خودرا به حداقل رسانده اند و از سویی تحریم ها روز به روز بیشتر تشدید می شود و می توان گفت اقتصاد ما درون گراتر از قبل شده و تنها پاشنه آشیل اقتصاد هم اكنون، نقدینگی است كه با طرح گام و عملیات بازار باز اقتصاد تا حد زیادی این اقتصاد درون گرا كنترل خواهد شد.
باغانی افزود: این طرح، طرح علمی و اكادمیكی محسوب نمی گردد ولی برای ایران كه هم اكنون از نظر اقتصادی با مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم می كند گزینه خوبی است.
وی در رابطه با علل افزایش شاخص بورس در هفته پیش تشریح كرد: علت افزایش شاخص بورس در هفته گذشته به عوامل مختلفی بازمی گردد. دولت با محوریت سیاست گذار بازار پول یا بانك مركزی و سیاست گذار بازار سرمایه یا سازمان بورس، برنامه ای را از دو سال قبل با هدف كنترل نقدینگی در بازار سرمایه راه انداختند. متاسفانه روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی در كشور بدون پشتوانه تولید می شود، وقتی نقدینگی رشد می كند، نیاز است كه تولید و صادرات و اقتصاد نیز همگام با آن رشد كند اما در كشور ما به سبب اینكه كشور تورمی است و بانك ها و صندوق ها سود بدون پشتوانه پرداخت می كنند چنین رشد همگامی اتفاق نخواهد افتاد.
وی درباب مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس اشاره كرد: در بازار سرمایه اگر پول تولید شود، اولا اثر ضدتورمی دارد؛ چونكه این پول در خدمت چرخه تولید و توسعه قرار می گیرد و ثانیا این نقدینگی در اختیار حاكمیت قرار می گیرد.
باغانی در تعریف پول سوزی اظهار داشت: ما در اقتصاد واژه ای به نام پول سوزی داریم، به این معنا كه در زمانی كه نقدینگی به مقدار زیادی در جامعه افزایش می یابد؛ دولت مبادرت به پول سوزی می كند، برای مثال زمانی كه قیمت دلار به ۲۰ هزارتومان رسید همه مردم، به غیر از عوامی كه درگیر این جریان شدند، می دانستند كه این قیمت واقعی دلار نیست، اما با استقبال همان عوام و بازگشت قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان، چیزی حدود ۵۰ درصد از نقدینگی افراد درگیر سوخت.

وی اضافه كرد: فرضیه ای وجود دارد كه بازار سرمایه كه با كنترل نقدینگی در شاخص قیمت بعضی از شركت ها، گرفتار حباب شده با افزایش شركت های حاضر در بورس و توسعه یافتن آنها، موجب سوختن مقداری از نقدینگی در كشور شود و پول در اختیار دولت قرار گیرد، ما در گذشته نیز شاهد این اتفاق بودیم و در سال ۹۲، حدود ۳۰ درصد از نقدینگی مردم در بورس خواسته یا ناخواسته از بین رفت.
این كارشناس بورس عنوان كرد: دلیلهای رشد شاخص بورس را می توان تجهیز نقدینگی برای بخش تولید، تسویه بدهی دولت بوسیله انتشار اسناد خزانه، تجهیز نقدینگی برای فروش سهام شركت های دولتی و شبه دولتی و در اختیار بودن نقدینگی شناور در جامعه برای سوخت نقدینگی در آینده و مهار التهاب آن در بخش های مختلف دانست.
باغانی با بیان این كه طبیعت بورس، نوسان است، بیان كرد: كاهش قیمت بورس در تاریخ ۲۱ بهمن، اتفاقی طبیعی بود؛ اما اگر بخواهیم دلیلی برای آن در نظر بگیریم می توان به شایعه استعفای رئیس جمهور و خبری در خصوص گرفتن مالیات از اشخاص حقیقی اشاره نمود.
وی در رابطه با علل افزایش قیمت خودرو اظهار نمود: علت افزایش قیمت خودرو افزایش نرخ ارز نیست، بلكه پیش بینی افزایش نرخ ارز است؛ چونكه نرخ ارز در یك سال قبل تغییر زیادی نكرده است، اما با افزایش شدید قیمت خودرو های داخلی مواجه شدیم، حتی در بعضی از شركت های بازار بورس، قیمت هر سهم با دلار ۱۸ هزار تومانی قیمت گذاری می شود، قسمتی از این التهاب در بازار خودرو را نیز می توان مربوط به التهابی كه هرساله نزدیك به عید در این بازار وجود دارد، دانست.





منبع:

1398/11/27
23:11:12
5.0 از 5
4079
تگهای خبر: ارز , ارزیابی , افزایش قیمت , اقتصاد
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش