رییس كمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

احتمال حذف چهار صفر از پول ملی تا آخر دولت روحانی

احتمال حذف چهار صفر از پول ملی تا آخر دولت روحانی به گزارش آنی بازار «تلاش ما این است كه در ماه های باقیمانده از مجلس لایحه در صحن مطرح شود اما در صورت نبود زمان هم لایحه طبق زمان بندی در مجلس بعدی مطرح خواهد شد. فارغ از وضعیت مجلس، در صورت تصویب نهایی، بطور قطع امكان اجرای این برنامه در دولت دوازدهم وجود خواهد داشت. زمان بندی در نظر گرفته شده برای حذف صفر، دو سال است و می توان انتظار داشت تا قبل از آخر دولت فرایند اجرای آن كلید بخورد.»



به گزارش آنی بازار به نقل از ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «روز گذشته اعلام گردید كه بعد از چند ماه بررسی و گمانه زنی، سرانجام اولین چراغ سبز برای حذف چهار صفر از پول ملی از مجلس گرفته شده است. طبق گزارش های انتشار یافته، كمیسیون اقتصادی مجلس كه مسئولیت بررسی ابعاد این طرح را بر عهده داشته در بهمن ماه سال جاری به جمع بندی رسیده و با موافقت اكثریت اعضای این كمیسیون، حذف صفر از پول ملی ایران وارد مرحله ای جدید خواهد شد. در گام بعدی مصوبه كمیسیون به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در صورت تصویب، قانون وضع شده از جانب مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد؛ موضوعی كه الیاس حضرتی، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آنرا تایید نمود.

او در گفتگو با «اعتماد» با اشاره به بررسی هایی كه برای نهایی شدن لایحه حذف چهار صفر از پول ملی صورت گرفته، توضیح داد: لایحه حذف صفر از پول ملی، از چند ماه قبل به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و نمایندگان، در مهر ماه سال جاری، با كلیات طرح و پیگیری یك فوریتی آن موافقت كردند. به دنبال آن، لایحه جهت بررسی های بیشتر و سنجش ابعاد مختلف كار به كمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شد و اعضا كار روی آنرا آغاز كردند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در هفته های گذشته با حضور كارشناسان و نمایندگانی از بانك مركزی، بحث های كارشناسی مفصلی در كمیسیون عنوان شد و نظرات مختلف در این مورد بررسی شدند. در نهایت با موافقت اكثریت اعضا، كمیسیون اقتصادی این لایحه را تصویب كرد و بدین سان لایحه برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

حضرتی درباره زمان بندی احتمالی ورود لایحه به صحن علنی توضیح داد: با عنایت به این كه در ایام پایانی سال، بررسی بودجه و دیگر لوایح برنامه ریزی شده، احیانا مطرح شدن لایحه حذف صفر قبل از آخر سال ممكن نیست اما در سال آینده لایحه برای تصویب در مجلس ارائه خواهد شد.

او در پاسخ به این سؤال كه آیا امكان تصویب نهایی آن در مجلس و دولت فعلی وجود دارد، اظهار نمود: تلاش ما این است كه در ماه های باقیمانده از مجلس لایحه در صحن مطرح شود، اما در صورت نبود زمان هم لایحه طبق زمان بندی در مجلس بعدی مطرح خواهد شد. فارغ از وضعیت مجلس، در صورت تصویب نهایی، بطور قطع امكان اجرای این برنامه در دولت دوازدهم وجود خواهد داشت. زمان بندی در نظر گرفته شده برای حذف صفر، دو سال است و می توان انتظار داشت تا قبل از آخر دولت فرایند اجرای آن كلید بخورد.

حضرتی درباره دیدگاه كلی مجلس و دولت درباره این لایحه هم اظهار داشت: دولت و به صورت خاص بانك مركزی نظر مثبتی درباره اجرای این لایحه دارند و در جلسات برگزار شده هم این رویكرد مشخص بود. مجلس هم با عنایت به رای دادن به كلیات طرح نظر مثبتی داشته و بعد از تصویب در كمیسیون باید دید در رای گیری مجدد لایحه چه سرنوشتی پیدا خواهد نمود.

تاریخچه حذف صفر

هر چند تاریخچه ضرب سكه و سپس پول ملی به سده ها قبل بازمی گردد اما در دهه های اخیر با عنایت به تغییر شكل جدی اقتصاد های ملی و افزایش اهمیت ارزش پول ملی و نحوه ورود آن به بازارهای جهانی، خیلی از كشورها كوشیده اند تعادلی متناسب میان ارزش پول ملی شان و وضعیتی كه اقتصاد آنها در آن قرار دارد، برقرار كنند. یكی از برنامه هایی كه اولین تجربیاتش به حدود ۱۰۰ سال قبل بازمی گردد، حذف صفر از پول ملی كشورهاست. حذف صفر از واحد پولی كشورها، اولین بار در آلمان و بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد. این كشور زیر فشار اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم و خسارت های بر جای مانده از آن، گرفتار تورمی شدید شد كه سیاستگذاران اقتصادی آلمان را وادار به حذف صفرها از مارك كرد. از سال ۱۹۶۰ تاكنون، در ۷۱ مورد دولت های در حال توسعه، مجبور به حذف چندین صفر از پول ملی خود شده اند. طی این مدت ۱۹ كشور یك مرتبه مبادرت به حذف صفر كرده و ۱۰ كشور هم ۲ بار این سیاست را اجرا كرده اند. آرژانتین، یوگسلاوی سابق و برزیل هم هر یك به ترتیب با ۴، ۵ و ۶ بار اجرای سیاست حذف صفر، ركورددار این تغییرات هستند.

تركیه، همسایه غربی ایران هم چند سال قبل این برنامه را در دستور كار قرار داد و در سال ۲۰۰۵، ۶ صفر از پول ملی خویش را حذف نمود. تجربیات به ثبت رسیده در بین كشورهای مختلف دنیا نشان داده است كه دولت ها، تحت تأثیر دو عامل اصلی مبادرت به حذف صفر از پول های ملی خود كرده اند. كاهش ارزش پول ملی در مقایسه با دیگر ارزهای جهان و تورم لجام گسیخته، علت اصلی خیلی از این برنامه ها بوده اند. هرچند اهداف دیگری هم همزمان با این برنامه ها در دستور كار قرار گرفته است.

بررسی تجارب به ثبت رسیده در كشورهای مختلف نشان داده است كه صرف حذف صفر از پول ملی نمی تواند تأثیر مثبت مستقلی بر شرایط اقتصادی بگذارد. كشورهایی كه قبل از تصمیم برای حذف صفر توانسته اند مقدمات اصلاح اقتصادی و كاهش تورم را فراهم نمایند از مواهب این طرح هم بهره مند شده اند و نمونه موفق تركیه یكی از مثال های این همزمانی است، اما در كشورهایی كه این مقدمات فراهم نشده، نه تنها حذف صفر كمكی نكرده كه حتی برای پیشگیری از تكرار شرایط قبل، حذف چند باره صفر در دستور كار قرار گرفته است. برزیل بعنوان ركورددار حذف صفر از پول ملی در این لیست جای می گیرد و عجیب ترین نمونه در این حوزه به زیمبابوه بازمی گردد، این كشور آفریقایی در سه سال و در سه مرحله، مجبور شد ۲۵ صفر از پول ملی خود حذف كند كه در نهایت تاثیری در شرایط كلان نگذاشت.

سابقه حذف صفر در ایران

هرچند از سال ها قبل بحث حذف صفر از پول ملی در ایران مطرح بوده و در دولت سازندگی به دنبال افزایش تورم در سال های بعد از جنگ، این طرح در دستور كار قرار گرفت اما به علت نرسیدن به نظری نهایی كنار گذاشته شد. در دولت های نهم و دهم هم طرح هایی برای حذف صفر از پول ملی در دستور كار بودند اما هیچ یك از آنها راه به جایی نبردند. آخرین طرح كه به نظر جدی ترین برنامه هم خواهد بود در دولت دوازدهم عنوان شد. بانك مركزی مبحث حذف چهار صفر از پول ملی را در چارچوب لایحه اصلاح ماده یك قانون پولی و بانكی كشور تدوین و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران ارائه داد. بعد از تصویب این لایحه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران، مبحث برای تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و نمایندگان هم در جلسه ۷ مهر ۱۳۹۸ ضمن تصویب یك فوریت این لایحه، آنرا جهت بررسی های تكمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به كمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع كردند و با تایید رئیس كمیسیون اقتصادی، حالا این طرح برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس باز خواهد گشت و با تایید نمایندگان، قانون آن برای اجرا به دولت ارجاع خواهد شد.

هرچند در طول سال های گذشته، كاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش تورم، دو مقدمه اصلی رسیدن به طرح حذف صفر از پول ملی را در دستور كار قرار داده اند اما موقعیت خاص اقتصاد ایران، بلندپروازی در نتایج مثبت طرح را دشوار می كند. با این وجود با همراهی مجلس و دولت در ماه های گذشته تلاش هایی برای كاهش نقش نفت در اقتصاد جاری ایران، بالا رفتن شفافیت های مالیاتی و كاهش یارانه های پنهان در دستور كار قرار گرفته و در صورت همراهی حذف صفر از پول ملی با این برنامه ها، می توان انتظار داشت كه بخشی از اهداف كلان این برنامه نهایی شود.

بر اساس اظهارات كارشناسان، تسهیل نقل و انتقال پول و كاستن از حجم و مخاطرات آن در مقیاس كلان، صرفه جویی در هزینه های چاپ اسكناس، صرفه جویی در وقت نیروهای انسانی و هزینه معاملاتی در موضوعات مالی كشور و تسهیل تنظیم و تحلیل صورتحساب های مالی و آثار مثبت روانی در جامعه و مردم، امتیازات اجرای طرح حذف صفر از پول ملی است. سهولت در مبادلات و نگهداری ساده تر حساب ها، ارقام و ترازنامه ها، اشغال فضای كمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه كامپیوتر، كاهش احتیاج به استفاده از چك های بانكی به شكل بی رویه و غیر منطقی، شكیل تر شدن ظاهر اسكناس ها و كاهش تسهیلات فعالیت دستگاه های خودپرداز از دیگر منافع این طرح به حساب می آید. هرچند بر مبنای اظهارات حضرتی، احیانا این طرح در ماه های آینده به صحن علنی مجلس خواهد رسید و حتی شاید در مجلس بعدی مطرح شود اما بعد از سال ها گمانه زنی، حذف صفر از پول ملی ایران، نزدیك تر از هر زمان دیگری، به نظر می آید، طرحی كه تابحال در خیلی از كشورهای دنیا اجرایی شده و موفقیت یا عدم موفقیت آن، در گروی طرح های اقتصادی می باشد كه نهادهای حاكمیتی و دولتی، همراستا با آن دنبال و اجرا می كنند.»




1398/12/02
14:06:11
5.0 از 5
3905
تگهای خبر: ارز , ارزش , اقتصاد , بازار
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش