رئیس مدیریت و برنامه ریزی كردستان در گفت و گو با آنی بازار مطرح كرد:

تدبیر هفت ساله دولت برای تحول زیرساخت های كردستان

تدبیر هفت ساله دولت برای تحول زیرساخت های كردستان به گزارش آنی بازار هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشته و در این زمان کردستان به عنوان یکی از استان های کمتر برخوردار سهم خوبی در جهش و توسعه همه جانبه زیرساخت های ارتباطی، ریلی، هوایی، سدسازی، تأمین آب، افزایش سرانه تخت بیمارستانی و دیگر ابعاد پیشرفت داشته است.


به گزارش آنی بازار به نقل از ایرنا، شاید در نظر مخالفان دولت کار زیادی در استان انجام نشده ولی اگر به طرح هایی که در دست اجراست و یا تکمیل شده، نگاهی بی طرفانه داشته باشند، خواهند دید با وجود محدودیت های اعتباری و بودجه ای ناشی از تحریم ها و مخالفت های داخلی، کردستان لحظه ای از قطار توسعه جا که نمانده، بلکه در ایستگاه اول این ریل قرار داشته است.
در روزهایی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ از جانب دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده تا بررسی شود، فرصت مناسبی دست داد تا پای صحبت های متولی مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان بنشینیم و درباره بودجه سال گذشته، گفتگو نماییم.
بهرام نصراللهی زاده در نشست سه ساعته ریز و درشت اعتبارات و طرح های عمرانی استان را شرح داد تا دست پر دولت در آبادانی کردستان از دید مردم مخفی نمانده باشد.
ایرنا: سهم کردستان از بودجه ۹۹ چه میزان بود و چه مبلغی از آن تابحال تخصیص یافته است؟
نصراللهی زاده: در حوزه اعتبارات عمومی در چند سال گذشته باوجود همه محدودیت ها در استان کردستان تحولی در حوزه عمرانی را شاهد می باشیم و از یک هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان اعتبار، یک هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان یعنی بیشتر از ۸۰ درصد تحقق یافته و تخصیص های دیگری تا آخر سال داریم آن هم در سالی که به جرات می توان گفت از سخت ترین سال های، ۴۰ سال گذشته کشور در تأمین منابع عمومی است این حجم از تزریق اعتبار بی نظیر بوده و مشابه آنرا نمی توان دید.
اعتبارات در سه بخش استانی، پروژه های ملی و یا ملی استانی شده یا ویژه استانی است که طرح های ملی استان ردیف بودجه ای خاصی دارند و اعتبار هزینه شده غیر از این ها است.
ایرنا: آخرین وضعیت طرح های بزرگ زیرساختی در استان در حوزه ریلی، هوایی و جاده ای و اینکه دولت چه کارهایی انجام داده است؟
نصراللهی زاده: حجم انبوهی از پروژه های راه سازی و سدسازی داریم که با بهره برداری از آنها تحول عظیمی در استان ایجاد می شود.
به عنوان نمونه، راه آهن همدان - سنندج در سال ۹۸ در قانون بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که اعتبار ابلاغی ۱۳۴ میلیارد تومان بود ولی در عمل ۳۹۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر آن تخصیص یافت.
در سالجاری ۳۵۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای آن مصوب شد مه تابحال ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است، ضمن اینکه کار ریل گذاری دستی از انتهای مسیر و ریل گذاری مکانیزه در سمت همدان به سنندج در حال انجام و عملیات اجرایی ایستگاه سنندج هم به خوبی در حال اجراست البته بخشی از زیرسازی در قطعه دوم به سرعت در حال انجام می باشد.
در جاده سنندج - مریوان کارهای سنگینی صورت گرفت و مراحل آخر را طی می کند و در این سال ها آنقدر پروژه های عمرانی داشتیم که کارخانه های تولید آسفالت برای تأمین نیاز آنها گرفتار مشکل شدند.
در مجموع چرخ توسعه استان در سالهای اخیر در حوزه زیرساخت که از منابع عمومی کشور استفاده شد، بخوبی چرخید و لحظه ای از حرکت نایستاد.
کارهای بزرگی صورت گرفته و در سخت ترین سالهای مالی کشور بزرگترین پروژه ها را با سرعت قابل توجه در دست اجرا داریم.
در زمینه حمل و نقل هوایی هم فرودگاه سقز تا بهار سال آینده به بهره برداری می رسد تا کردستان به جرگه ۱۱ استان ۲ فرودگاهی بپیوندند که حدود یک میلیون نفر جمعیت در شهرهای بوکان و مریوان، بانه، دیواندره و سقز را می تواند پوشش دهد.

بازگشایی گره سخت صلوات آباد
گردنه صلوات آباد گره ارتباطی مشکلی برای استان بود با اینکه ۲۱ کیلومتر طول دارد اما دشواری کار در این گردنه عملیات اجرایی آنرا زمانبر کرد.
بهسازی این مسیر و تعریض در دستور کار قرار گرفت و بیشتر از ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد و از ۲۱ کیلومتر حدودا ۱۷.۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و یکی دو تونل باید راه اندازی شود که مطالعات انجام شده و فراخوان جذب پیمانکار هم داده اند.
امسال در قانون بودجه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار داشت و در سال آینده به ۲۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه افزایش یافته و هم اکنون ۸۰ درصد بهسازی و تعریض آن به پایان رسیده است.
آسفالت جاده سنندج - کامیاران - مریوان، تکمیل جاده بیجار - همدان آخر یافته و دو بانده شدن مسیر دیواندره - بیجار - زنجان هم در دستور کار است.
ایرنا: کرونا ضرورت توجه به زیرساخت های بهداشت و درمان را بیشتر از پیش یادآور شد، استان در این حوزه چه وضعیتی دارد؟
نصراللهی زاده: سال جاری بیمارستان سقز راه اندازی شد تا در زیرساخت های بخش درمان تحول بزرگی اتفاق بیافتد.
سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۰۳ تخت است که در کردستان با آغاز به کار بیمارستان سقز، امسال و قبل از آن در سالهای قبل بیمارستان بانه و بیمارستان کوثر و بیمارستان دهگلان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر سرانه تخت بیمارستان در استانبه ۲۱۸ تخت افزایش یافت که در رده نهم کشور و بالاتر از میانگین کشوری ایستادیم.
در حوزه خانه بهداشت در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت حدود ۹ خانه بهداشت وجود دارد در صورتی که در کردستان به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۴ خانه بهداشت فعالیت می کند.
ایرنا: طرح های ورزشی اجرا شده در استان چقدر از ارتقای سرانه ورزشی نقش داشته است؟
نصراللهی زاده: امسال سالن ۶ هرار نفری سنندج راه اندازی شد که طرحی بزرگ بود و استان کردستان که حدودا رتبه ۳۰ کشور را از لحاظ سرانه ورزشی داشت، امروز به رتبه ۱۳ برسد.
در ابتدای دولت ۴۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی داشتیم که تا پیش از سالن ۶ هزار نفری این میزان به بیشتر از ۹۰۰ هزار مترمربع رسید یعنی ۲.۳ برابر افزایش یافت.
بیش از ۱۳۰ پروره ورزشی در طول دولت در کردستان به بهره برداری رسیده است.

ایرنا: کردستان یکی از استان های پرآب کشور است که انتظار می رود این بخش هم به کمک توسعه استان آمده باشد، آیا اینطور بوده؟
نصراللهی زاده: بیشترین سرمایه گذاری انجام گرفته در استان در حوزه آب بود که برای تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت صورت گرفته است و این سرمایه گذاری ها بتدریج خویش را نشان داده است و در بالندگی و توسعه استان نقش خویش را نشان خواهد داد.
۷۰ درصد جمعیت استان در شهرها ساکن هستند که منابع آبی اطمینان بخش این حجم از جمعیت استان تا افق ۱۴۲۵ تأمین شده است.
سه شهرستان با مشکلات حاد آب شرب در ردیف بودجه اعتبار نداشتند که برغم منع تعریف طرح جدید، ردیفی در سالهای اخیر برای آنان تعریف شد و سال جاری و همینطور سال آینده اعتبارات خوبی برای این بخش گرفته اند.
سنندج از شهرهایی است که چند سالیست کیفیت آب شرب آن کاهش یافته است.
آب به سنندج از سد قشلاق تأمین می شد که کفایت داشت اما در چهار سال گذشته در روزهای سرد سال مردم با مشکل طعم و بوی آزار دهنده آن مواجه گشتند.
کار مهمی که سال جاری صورت گرفت تثبیت منبع دوم برای تأمین آب آشامیدنی سنندج از سد آزاد بود که هر چند این طرح در اجرا مشکلاتی داشت اما در لایحه ۱۴۰۰ و هم در چند هفته اخیر پیگیری های خوبی انجام گرفت و ردیفی در لایحه بودجه برای سنندج بوجود آمد تا آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه اجرا شود.
این طرح در بودجه سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و به غیر از آن سال جاری هم سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور ۱۰۰ میلیارد تومان از قانون بودجه ۹۹ پیشنهاد داده بودند که باید به تصویب هیات دولت برسد که قول مساعد آن گرفته شده و عملیات اجرایی آن به زودی شروع می شود.
این طرح خدمتی ماندگار برای مردم خواهد بود که خیال آنان را برای آب آشامیدنی گوارا کاملا راحت خواهد نمود.
برای تأمین آب آشامیدنی مریوان از سد گاران ۱۷ کیلومتر خط انتقال انجام شده و در لایحه ۱۴۰۰ با دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ایجاد تاسیسات آن هم انجام می شود و مجوز راه اندازی تصفیه خانه این شهر در سال آینده صادر می شود.
آب شرب مردم این شهر از سد شهید کاظمی تأمین می شد و سد چراغ ویس منبع دومی بود که خط انتقال آن اجرا شده و تصفیه خانه هم راه اندازی شده است و در سال حدود ۳۱ تا ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت.
بانه همچون شهرهای مشکل دار در زمینه آب شرب بود که آب آن از سد عباس آباد تأمین شد و خط انتقال تا ورودی شهر در دست اقدام است که تنها ۷ کیلومتر آن باقی مانده و سال جاری تأمین اعتبار خوبی برای اجرای آن انجام گرفت.
در کامیاران هم از سد گاوشان آب شرب شهر تأمین شد و تصفیه خانه آن باید بزودی شروع شود.
قروه، دهگلان و بیجار ۳ شهری بودند که در قانون بودجه ردیف نداشتند و سال ۹۸ وارد شده قانون بودجه شدند تا آب شرب قروه و دهگلان از سد قوچم و و بیجار از سد سیازاخ تامین گردد.
تحول در بخش کشاورزی
در زمینه کشاورزی هم کارهای بزرگی بخصوص از ردیف آب های مرزی غرب کشور انجام شد که سهم کردستان در سه شهرستان سنندج، مریوان و کامیاران تبدیل ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی است.
تنها در بخش کلاترزان سنندج چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغ ایجاد می شود که طرحی درآمدزاست و فاز اول آن به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سال جاری شروع شده و مقرر است ۸۴۰ هزار چاله برای نهالکار حفر شود که بسیج سازندگی یک سوم آنرا انجام خواهد داد، یعنی تا این میزان از کمک برای کشاورزان انجام می شود.
این طرح در هر هکتار بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد زایی برای کشاورز خواهد داشت و در تهیه نهال هم به کشاورزان کمک می شود و ارقام جدید مقاوم به سرما در میان آنان توزیع خواهد شد که هم دیررس هستند و هم سرمای بهاره که در چند سال گذشته به کشاورزان ضررهای بسیاری وارد کرد، از محصولشان دور خواهند ماند و هم محصول بیشتری را به عمل خواهند آورد.
بنابر اعلام جهاد کشاورزی کردستان ظرف چند ماه آینده ۱۰ هزار هکتار از سهمیه استان از کشت دیم وارد مدار آبی خواهد شد.
در شبکه کشاورزی مریوان در سال ۹۹ از محل سد گاران درخواست ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار شده بود که ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این مجموعه تکمیل شود و در کامیاران هم از محل سد امیرآباد و رمشت ۹۹ میلیارد تومان درخواست اعتبار شده بود که اعتبار لازم تخصیصی داده شد و تا بهار سال آینده قابل بهره برداری است.
تاکنون هزار و۵۵۰ میلیارد تومان در سد آزاد و ۷۶۰ میلیارد تومان در سد ژاوه سرمایه گذاری شده که رقم بالا و کم نظیری است.

ایرنا: از ساماندهی مرزهای استان چه خبر؟
نصراللهی زاده: مرز رسمی باشماق از فعال ترین مرزهای کشور و در سالهای اخیر بعنوان دومین مرز ترانزیتی شناخته شده است و ساماندهی پایانه آن رسما به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار شده است.
طرح کلان ساماندهی پایانه تهیه و تصویب شده که از فرصت های بزرگ اقتصادی در استان به حساب می آید واعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این پایانه ۸۰ میلیارد تومان بود که تمامی آن تأمین شده و در چند فاز به صورت ترک تشریفات انجام می شود.
بازارچه مرزی سیرانبند بانه هم از سوی ایران بعنوان مرز رسمی شناخته شده و طرف عراقی به علت اختلاف نظری که بین اقلیم کردستان عراق و بغداد وجود دارد هنوز به نظر واحدی نرسیده اند.
با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه به مساحت ۸۵ هکتار در دست اجراست و فاز اول این منطقه به مساحت ۳۵ هکتاربه بهره برداری رسیده و اراضی آن در حال واگذاری به سرمایه گذاران است، تبدیل این بازارچه به مرز رسمی می تواند شکوفایی اقتصادی را در بر داشته باشد.
ایرنا: چندی پیش هیاتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی امکان ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان به استان آمد، نتایج ارزیابی این هیات چه شد؟
نصراللهی زاده: دولت در زمینه منطقه آزاد اهتمام ویژه ای دارد و ازمحورهای توسعه استان در سند آمایش سرزمینی در کنار دارا بودن مزیت هایی همانند معادن، گردشگری و کشاورزی، حوزه تجارت و بازرگانی هم اهمیت قابل توجهی دارد که از محورهای اصلی و مهم توسعه سرمایه گذاری استان به حساب می آید.
سفر هیات مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مثبت ارزیابی شده و امید زیادی داریم که این طرح به سرانجام برسد.
در مجموع به ارزیابی انجام شده خوشبین و امیدوار هستیم.
شاید بزرگترین ظرفیتی که می تواند ایران را به اروپا و بازار مصرف غرب آسیا متصل کند راه آهن سنندج، سلیمانیه، لاذقیه باشد و پیوستگی که این مورد بوجود می آورد تأمین منافع ملی کشورمان را در سطح منطقه و فرا منطقه ای بدنبال خواهد داشت.
کردستان با همه قابلیت هایش برای توسعه هنوز خیلی از ظرفیت هایش مغفول مانده است و اگر مراودات اقتصادی را مدرن و به روز نماییم و با شمال عراق فعالیتهای مشترک تعریف نماییم هم ارزش افزوده ایجاد خواهد شد، هم اقتصاد غیر رسمی و رانتی اصلاح خواهد شد، هم مناطق مرزی ما آبادتر خواهد شد، هم عوارض سیاسی و امنیتی کاسته می شود و از همه مهمتر قانونمند و مبتنی بر قواعد خواهد بود که تمامی اینها با ایجاد این منطقه میسر است.
ایرنا: کرونا به کدام بخش های استان صدمه بیشتری وارد کرد و دولت چه کمکی انجام داد؟
نصراللهی زاده: حوزه تولید در استان صدمه چندانی از این بیماری ندید ولی حوزه خدمات که ۵۰ درصد مشاغل استان را شامل می شود بشدت صدمه دیده است.
در سالهای اخیر شاهد رشد سرمایه گذاری خوبی در حوزه گردشگری استان بودیم و حتی سال قبل سرمایه گذاری برای برگزاری جشن بزرگ نوروز با حضور ۱۴ کشور حوزه نوروز به میزبانی سنندج در دستور کار قرار گرفت که بواسطه کرونا این برنامه لغو شد و فرصتی که می توانست کردستان را آوازه جهان کند، از دست رفت.
در برنامه جهش تولید برنامه خاصی برای حوزه گردشگری و پرداخت تسهیلات یارانه دارو برای زیرساخت های این حوزه در نظر گرفته شده است.
به منظور تقویت زیرساخت های این حوزه به برخی پروژه ها تسهیلات یارانه ای پرداخت می شود و این تسهیلات به این شیوه است که دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی سرمایه گذار طرح را تقبل می کند تا همه سود تسهیلات متوجه سرمایه گذار طرح و پروژه نباشد.
در این راستا منابع قابل توجهی تسهیلات یارانه دار برای کمک به زیرساخت های حوزه گردشگری بخصوص در بخش هتل ها و مجتمع های رفاهی و اقامتی تأمین کرده و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانکهای استان اجرا می گردد.
در حوزه هتلداری نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار به هتل های استان اختصاص یافته است.
ایرنا: در مسافرت سال قبل رئیس سازمان برنامه وبودجه به استان، کلنگ راه اندازی سه هزار واحد مسکونی برای محرومان استان به زمین زده شد، این طرح الان در چه وضعیتی است؟
نصراللهی زاده: در مسافرت سال قبل دکتر نوبخت به کردستان، ۲ تفاهم نامه برای راه اندازی ۲ هزار واحد مسکونی روستایی و یک هزار واحد مسکونی شهری ویژه محرومان استان میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانداری کردستان به امضا رسید.
اولویت واگذاری این واحدهای مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است و الان یک هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی تکمیل و آماده بهره برداری است که چند روز قبل ۴۶ واحد آن تحویل متقاضیان شد.
احداث این واحدها ۲۱ آبان سال قبل آغاز شدو اجرای این طرح، ۲ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در یک هزار و ۷۰۰ روستای استان را که فاقد سرپناه هستند، صاحبخانه می کند.
ساخت واحدهای مسکونی در مناطق شهری بخاطر مشکل زمین هنوز اجرایی نشده و برای رفع این مشکل ستادی در سازمان مدیریت استان تشکیل شد و تا حدودی زمین برای راه اندازی منازل مسکونی تهیه شده و به زودی عملیات ساخت این واحدها توسط کمیته امداد شروع می شود.
تمام (۲ هزار) واحد مسکونی روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی و قرارداد آنها هم بسته شده که برای ساخت این خانه های ۶۰ متری ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض توسط سازمان برنامه و بودجه و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات کم بهره توسط بنیاد مسکن پرداخت می شود.
از این تعداد ۲۷۹ واحد مسکونی مختص مددجویان بهزیستی است که ۴۶ واحد آن به متقاضیان واگذار شده است و بقیه واحدهای مسکونی روستایی با پیشرفت فیزیکی مختلف در دست اجراست ولی امید داریم تا آخر سال تکمیل و به بهره برداری برسد.

ایرنا: یکی از اقدامات دولت در تحقق برنامه های جهش تولید پشتیبانی از واحدهای تولیدی راکد و برگرداندن باردیگر آن به چرخه تولید بوده، در این حوزه در استان چه برنامه هایی اجرا شده است؟
نصراللهی زاده: یارانه تولید ۱۸ میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی در سالهای ۹۷ و ۹۸ پرداخت گردید برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از وام۴۸ درصدی بانک ها، هشت درصد سود که ۱۶ میلیارد تومان می شد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت گردید.
امسال یارانه تسهیلات ثابت پرداخت می شود که در برنامه جهش تولید حدود ۶۷ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان به ۲ بخش ( ۹۰درصد گردشگری) وبقیه کشاورزی رقم یارانه هفت میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان را سازمان پرداخت می کند.
دلیل اختصاص بخش مهمی از این تسهیلات به بخش گردشگری، این است که به امید خدا با اتمام کرونا باید میزبان خیل مهمانانی باشیم که پس از اتمام این بحران، با سفر به کردستان آب و هوایی عوض کنند.
در این مدت طرح های زیپ لاین و پل معلق آبیدر سنندج و چم سقز هم اجرایی شده است.
۳۳ برنامه جهش تولید داریم که بخشی طرح های گردشگری می باشد و بخشی از این برنامه های محقق شده است.
ایرنا: بخشی از دغدغه بازنشستگان حقوق ومزایایی بود که دریافت میکردند، دولت در این بخش چه خدمتی انجام داده است؟
نصراللهی زاده: پاداش آخر خدمت تمامی بازنشستگان دستگاههای اجرایی مشمول نظام بودجه استانی تا آخر سال ۱۳۹۸، که حدود ۱۹ میلیارد تومان بود، به این عزیزان پرداخت شده است.
در سالیان اخیر پرداختی سایر کارکنان دستگاه ها به تعادل و عدالت نزدیک تر شده است و دستگاه هایی که پرداختی آنها از میانگین کمتر بودند به میانگین نزدیکتر شده است.
حداقل حقوق کارکنان از آغاز شروع بکار دولت تدبیر و امید از ۴۹۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که رشدی معادل ۲۶۶ درصد دارد.
متوسط حقوق بازنشستگان کشوری، غیر از تحولاتی که سال جاری به وجود آمد، از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۹۹ تغییر شاخصی داشت و از ۸۸۹ هزار تومان به سه میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید که در این بخش هم رشد ۳۲۷ درصدی را شاهد می باشیم.
برای بازنشستگان لشکری هم از یک میلیون و۱۲۳ هزار تومان به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش یافته که ۲۸۱ درصد افزایش دارد.
برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم رشد ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت پیشبینی شده ودر تمام این سال ها با وجود محدودیت اعتباری و تحریم ها بگونه ای عمل شد که خدمات دولت که توسط کارکنان انجام می شود حتی لحظه ای در آن وقفه به وجود نیامد.
ایرنا: در انتها اگر حرف ناگفته ای دارید، بفرمایید
نصراللهی زاده: شرایط کشور در سالهای اخیر ویژه بوده و از جهات مختلفی تأمین منابع لازم برای اداره کشور به مشکل خورد.
در کنار آن هجمه های مختلفی که با اغزاض مختلف صورت میگیرد، کار را سخت تر کرد البته این غیر از منتقدان دلسوز است و هیچکس نمی تواند مدعی شود که هیچ ضعفی ندارد ولی نباید منشاء مشکلات کشور را نادیده گرفت و شرایط بیرونی کشور و هجمه دشمن را بی تأثیر دانست.
در حال حاضر وظیفه اصلی، حفظ جریان امید در جامعه است و هرکسی که قلم بدست دارد و تریبونی در اختیار اوست باید دلسوزانه حافظ منافع ملی کشور باشد.
ضعف ها و کمبودها بگونه ای دیده شود که اصل امید مردم را حفظ کند و کارهای انجام شده را اطلاع رسانی کند و این معیار خوبی برای پایبندی به منافع ملی است.
ایرنا: در انتها از فرصتی که برای اطلاع رسانی بخشی از خدمات دولت توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، فراهم نمود تشکر می کند.
البته خدمات دولت در بخش گازرسانی، توسعه آموزش عالی، عمران روستایی و شهری و بسیار دیگری از اقدامات انجام گرفته در این مصاحبه آورده نشد و تنها به بخش های مهم و کلان توسعه پرداختیم.


1399/09/23
13:32:38
5.0 از 5
1090
تگهای خبر: آموزش , ارز , ارزش , ارزیابی
این مطلب آنی بازار را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی بازار در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
anibazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی بازار محفوظ است

آنی بازار

بازار خرید و فروش